• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tropictråden!

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Singulartropic

azesumeh.jpg


Tropicmärkt band men omärkt spänne. Äkta?

a8a8a8e6.jpg


3e3y4uny.jpg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Så ska det se ut! Spännet vet jag inte om det är original men gummit är det. Spännena brukar vara klenare och lite "vassare" samt märkta INOX el. ACIER. Mitt Swiss Tropic 20mm har exakt likadant spänne som ditt så det kan nog också stämma. Passar fint på din Citizen! Japanerna kan dock bli sura när du sätter på swissmade:)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Ni som har koll på tropic, har en fråga gällande detta tropic: http://www.ebay.com/itm/Black-rubber-19mm-Tropic-band-type-perforated-2-keepers-/160638072925

Enligt annonsen så påstås det vara från 60/70-talet, och det jag undrar är om det fanns flera tillverkare av Tropic redan då?

Ping Gummo m.fl :)


Det fanns helt klart flera tillverkare som gjorde snarlika band på 60/70-talet. Tropic var en av dessa tillverkare. Bandet i din annons ser bra ut och kan säkert vara NOS från tiden. Fint att mönstret går runt änden på bandet eftersom det har en tendens att vikas upp om man inte har alltför breda handleder. Däremot vet jag inte om det finns nytillverkade Tropic-style band i naturgummi med det mönstret. Det finns ju silikon men det är långtifrån samma känsla.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ni som har koll på tropic, har en fråga gällande detta tropic: http://www.ebay.com/itm/Black-rubber-19mm-Tropic-band-type-perforated-2-keepers-/160638072925

Enligt annonsen så påstås det vara från 60/70-talet, och det jag undrar är om det fanns flera tillverkare av Tropic redan då?

Ping Gummo m.fl :)

Jag skulle nog inte rekommendera köp på det där. Ser ut som ett av de jag testat (samma märkning "11419"), och det var mycket hårdare gummi än originaltropic.

Här en bild på 4 olika band, varav ett är äkta, ett är helt ok, det tredje är mjukare än ett riktigt Tropic, och ett är det hårdare.

 
Jag skulle nog inte rekommendera köp på det där. Ser ut som ett av de jag testat (samma märkning "11419"), och det var mycket hårdare gummi än originaltropic.

Här en bild på 4 olika band, varav ett är äkta, ett är helt ok, det tredje är mjukare än ett riktigt Tropic, och ett är det hårdare.

den Pronto klockan känner jag igen, så här ser den ut nu:) det där aftermarket tropic, samma som i ebay annonsen, är hårdare, styvare o plastigare o utan fiskfjälls glansen som ett original Tropic:)
bild.JPG
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Underbar tråd :). Eftersom min 76100 kom på ett Tropic ville jag veta mer om det. Mitt är ett två keepers som i den ebay annonsen som refererades till tidigare. Känner att jag vill ha ett original eller ett hk curved ends. Verkar som att ebay är rätt ställe. Eller Singular.
 
Topp