• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trusted checkout på chrono24

jofo

Omega
Bumpar denna tråd med frågan om det verkligen är 100% säkert att handla via Trusted Checkout? Säg en okänd dealer utan referenser skickar en klocka som går som en påse skridskor... hur funkar det då?

När du har mottagit paketet har du en chans att höra av dig till chrono 24 så håller de pengarna tills saken är uppgjord.
 

_jonte

Patek
När du har mottagit paketet har du en chans att höra av dig till chrono 24 så håller de pengarna tills saken är uppgjord.
Och vad händer om det inte ens kommer en klocka i paketet? Ord mot ord? Scamskyddet ska ju funka åt båda hållen, men vad händer i så fall om nån försöker scamma dig och denne hävdar att du försöker scamma han?
 

jofo

Omega
Och vad händer om det inte ens kommer en klocka i paketet? Ord mot ord? Scamskyddet ska ju funka åt båda hållen, men vad händer i så fall om nån försöker scamma dig och denne hävdar att du försöker scamma han?
För att slippa det hade jag köpt av en handlare med bra feedback. Exakt vad som händer i det fallet vet jag inte, kontakta chrono24 och hör med de.
 

_jonte

Patek
För att slippa det hade jag köpt av en handlare med bra feedback. Exakt vad som händer i det fallet vet jag inte, kontakta chrono24 och hör med de.
Jao.. men om det är en bra handlare med bra feedback så behövs ju inte trusted checkout..? :) Så nu duckade du frågeställningen lite snyggt...

Andra tankar någon?
Som jag tänkt och skrivit ovan så känns trusted checkout som ett tandlöst system. Vad är poängen?
 

rogart-63

Patek
Synd att inte Chrono24 kör med samma system överlag . Bort med skummisarna :mad:. Allvarlig skulle jag hellre ta 2% än risken att bli lurad. Feedback vet ju hur det funkar ! Kolla Ebay .
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Läste på annat forum om en som fått strul med trusted checkout. Inte egentligen en blåsning i sig men att handlaren fick aldrig fram klockan (gråhandlare som beställer efter order) och det var en del strul att få tillbaka pengarna.
 

Klahr

Omega
Jag har också köpt en klocka från en italienare i våras via trusted checkout och det fungerade perfekt, två dagar så hade jag klockan. Jag har även lagt en beställning idag på en ny klocka via trusted checkout, annan handlare, och hoppas, håller tummar och tår, att det går bra denna gång också :)
 

Sjömästarn

Breitling
Jag har också köpt en klocka från en italienare i våras via trusted checkout och det fungerade perfekt, två dagar så hade jag klockan. Jag har även lagt en beställning idag på en ny klocka via trusted checkout, annan handlare, och hoppas, håller tummar och tår, att det går bra denna gång också :)

Går i tankarna att göra en beställning från Italien. Vilka säljare har du köpt av?
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
TC betyder ju en viss trygghet, men skulle ändå "köpa" säljaren.. någon med bra referenser är ett måste.
Har själv anv. Trusted Checkout flertalet ggr, alltid gått som smort.
 

Andreas A

Omega
Ska du checka den hos en AD? Ser att du är från Uppsala, var går du då och vad kostar det? Hoppas det funkar bra, Italienare och 4 dagar låter bra. DHL?
Har fått notis nu att den är skickad, har även fått SMS från svenska DHL med info. Vi får se om jag kollar den hos AD eller inte. Den ska vara helt ny.
Återkommer med uppdatering när det händer något nytt.
 

PCB

Audemars
her precis både köpt och returnerat en klocka med TC
,funkade strålande ,och man kunde följa alla stegen i kedjan på "min sida" på c24
 

Klahr

Omega
Min är inte skickade ännu trots betald sedan igår förmiddag. Hur länge ska man våndas innan man ber c24 kontakta säljaren och fråga vad som pågår? Senaste gg så skeppades den samma dag som pengarna sågs hos c24... Men annan handlare som sagt.
 

rogart-63

Patek
Går i tankarna att göra en beställning från Italien. Vilka säljare har du köpt av?
Skulle köra med både hängslen och livrem om jag skulle köpa från Italien . Trusted checkout eller paypal . Tveksam mot chrono24. Kan lika gärna skita i dom och göra affären utan dom . Det enda dom gör är att förmedla en affär . Händer nåt har dom inga skyldigheter alls .
 

Andreas A

Omega
Klockan kom idag. 24h frakt. Allt gick jättebra!
Fullt set och garantikort stämplat hos ad 18/11
 
Senast ändrad:

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Stämmer det att ovanstående enbart gäller för klockor under 10k usd ?
Fick avslag från en större handlare då jag ville köpa en klocka vars värde överstiger 10k usd, med anledning att det inte gick via trusted checkout.

Korrekt el ngt som är lurt ?
 

donnie

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Stämmer det att ovanstående enbart gäller för klockor under 10k usd ?
Fick avslag från en större handlare då jag ville köpa en klocka vars värde överstiger 10k usd, med anledning att det inte gick via trusted checkout.

Korrekt el ngt som är lurt ?
Det stämmer inte alls.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Nah, C24 kollar inte klockan innan de skickar den till dig som någon skrev.

Däremot är det en riktigt bra tjänst. Jag har betalat via C24 Trusted Checkout och det gick bra. Dock bör du ändå alltid göra en ordentlig research om säljaren.
 

Rivalen

Rolex
Filma era paketöppningar i ett svep så har ni i alla fall något som är i närheten av bevis om ni får felaktig vara. Svårt att se hur något kan bli helt vattentätt när det är en transport inblandad.
 

Zalath

Panerai
Uppdatera gärna tråden med säljare på C24, iaf om ni handlar av någon professionell säljare. :)
 
Läst skräckhistorier om detta.
En snubbe som köpte en dyrare klocka ifrån en trusted seller med Chrono24 Checkout.

Budbilen kom. Han signerade paketet och packade upp klockan.
Men det var ingen klocka i paketet.. Han fick ett certifikat, box och en länkbit.
När han bestred ärendet så fick han som svar att han skulle ha kollat i paketet innan han signerade det (Vilket man inte får för budfirmorna)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Läst skräckhistorier om detta.
En snubbe som köpte en dyrare klocka ifrån en trusted seller med Chrono24 Checkout.

Budbilen kom. Han signerade paketet och packade upp klockan.
Men det var ingen klocka i paketet.. Han fick ett certifikat, box och en länkbit.
När han bestred ärendet så fick han som svar att han skulle ha kollat i paketet innan han signerade det (Vilket man inte får för budfirmorna)
Framgick det i historien sen om det var fraktbolaget eller säljaren som varit oärlig?
 
Topp