• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trycktest i Göteborg

Reeekan

Breitling
Hej.

Jag har fått lite brådis. Köpte en klocka här i somras som genomgick en helservice. Nu ett halvår senare skall jag iväg och sola lite samt bada. Jag har aldrig haft klockan i vattnet och undrar:

1. Behöver jag trycktesta igen? Senast var i juni nu i sommar vid service.

2. Om jag ändå skall göra det, är det Jarl Sandin som gäller då? Kan dom göra det över dagen samt till vilket pris? Jag åker nämligen lördag morgon så det är en dag jag har :)

Hoppas på svar här :)

Mvh
 

Hugii

Audemars
Med tanke på att det kostar runt en hundring så är det onödigt att chansa om du ska ändå ha den som bad klocka. Jag hade trycktestat klockan (om du hinner). De flesta urmakaraffärer borde kunna fixa det på plats. :)
 

Noami

Cartier
Tja!
Personligen skulle jag trycktesta för under 300kr eller vad det nu kostar, och bada helt utan oro. Kommer med stor sannolikhet vara helt trycksäker då det bara var ett halvår sedan service.
När jag trycktestade hos Rob skulle det ta 30 - 60min, men fick den efter 10 snabba minuter. Det beror lite på om de har mycket att göra - jag skulle ringa och kolla.

Lycka till!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Varför skall du trycka den igen ?

Blir det inte lite meckigt att göra det var 6 månad om du skall ha den i vatten?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Hur görs ett trycktest?

"När man utför ett sk trycktest, testar man klockan i en kammare utifrån klockans konstruktion och tillverkarens anvisningar.
Håller inte klockan måttet, vidtas åtgärder för att säkerställa att klockan klarar av vatten / fukt enligt klockans konstruktion."
Källa: http://www.halmstadsurmakeri.se/vara-tjaenster/trycktest

I princip stängs den in i en burk som är väldigt tät. Sen ökar man trycket tills mätaren visar att klockan skulle börja ta in vatten :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Om det kommer in vatten i en klicka borde det också komma ut. Varför är det så farligt om det kommer in vatten? Saltvatten kan jag förstå inte är bra då saltbeläggning kan påverka klockans funktion, men sötvatten borde inte göra det om det inte är delar i klockan som kan rosta. Pressas det in vatten i klockan om den inte klarar trycktesten och måste den då plockas isär?
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Min Omega smp 300 från 2002 automat, har aldrig blivet servad å verkligen inte trycktestad. Den va med i Thailand för 2 veckor sedan. 18 dagar med bad varje dag, tog aldrig av mig klockfan. Den tickar på bra i windern än :)

Så ne du ska inte behöva trycktesta en klocka som varit på service för 6mån.
Är fallet så, skaffa en annan klocka [emoji12]
 

AgE

Omega
När jag trycktestade min GMT för drygt ett år sen på Bergströms fick jag beskedet (efteråt...) att trycktest inte var nödvändigt om man låg inom rekommenderad serviceperiod (dvs servar du vart femte år så ska den vara tät). Har det gått 4-5 år sen service skulle jag nog ändå testa för att vara på den säkra sidan, men efter 6 månader känns det som pengar i sjön.
 
Topp