Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Trycktest i vatten, vad innebär det egentligen?

Diskussion i 'Diskussion' startad av ErikGBG, 14 maj 2013.

1. ErikGBG
    Trådstartare

ErikGBG Biskop

Lämnade in min gmt för trycktest hos bergströms då badsemester stundar. Han sa att dom inte trycktestar i luft utan i vatten... Vad menas med det, och om det inte håller för trycket, kommer det in massa vatten då? Varför kör man ens denna metoden? I luft känns så jävla mkt bättre rent spontant.

2. mace

mace Stadsbo

3. ErikGBG
    Trådstartare

ErikGBG Biskop

Fyfan, när jag testat på nk tog de 5 min och kostade 200kr, ska bli intressant o se vad detta går på... =)

4. China

China Guest

Det finns olika alternativ för trycktester, en del sker i vakuum andra i vatten. Vakuum tester är oftast upp till 10 atm, men det finns även utrustning som klarar högre värden. I slutändan handlar det om att klockan blir trycktestad så att man vet att den klarar tillverkarens specifikationer. Vid ett vattentest så avbryter man om det syns några luftbubblor, med andra ord så är det ingen fara att urverket skadas.

eriksson850, ErikGBG och Gentle_Giant gillar detta.
  5. mrMyagi

mrMyagi Sir Blabbermouth

Från:
    Burkina Faso
    Bumpar denna tråd.

Har urmakare någon skyldighet ifall en klocka som trycktestats tar in vatten ändå?

Camo00 gillar detta.
  6. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Skulle tro att det blir svårt att bevisa urmakarens eventuella skuld. Ifall klockan är tät när du hämtar den hos urmakaren och sen går hem och öppnar boetten för att kolla vad som gjorts och lyckas klämma packningen på ett olyckligt sätt så blir det nog svårt att hävda att urmakaren är skyldig.

mrMyagi gillar detta.
  7. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten

Antar att Myagi menar att om urmakaren trycktestar i vatten och den skulle läcka som fasen så att det faktiskt hinner komma in vatten i klockan.. vem står för kostnaden?

8. David

David Bödeln

Även vid perfekt vakuum, alltså 0 atm, kommer väl tryckskillnaden mot normalt atmosfärstryck aldrig att bli större än ca 1 atm? För att simulera större tryckskillnader måste man väl ändå öka trycket, inte minska det? (Om man inte stängt igen klockan i ett väsentligt högre lufttryck, men det har jag svårt att tänka mig förekommer.)

Camo00 gillar detta.
  9. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Nu är det väl så att vakuum inte kan mappas rakt av mot ett visst djup ändå? (Även om du har helt rätt ang. tryckskillnaden)

10. David

David Bödeln

Tryckskillnad är tryckskillnad, och en skillnad på ungefär en bar (eller en atm) motsvarar dyk till ca 10 meter. Det man skulle kunna ha synpunkter på i övrigt är väl att det man mäter i vakuum är tendens för att luft att tränga ut ur klockan, och inte tvärtom, samt att det inte är samma molekyler i ett test med luft som det är i ett test med vatten. (I fallet klockor är det kanske rimligt att anta att båda dessa skillnader jämfört mot verkliga förhållanden är oväsentliga.)

China gillar detta.
  11. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Skillnad är skillnad, men om du kollar på t.ex. en Vostoks design så är det externt tryck som pressar ihop packningen och gör den tätare. Om man vakuumtestar den så blir det väl helt andra förhållanden?

(Lite kul läsning om just Vostoks approach: http://forums.watchuseek.com/f54/vostok-amphibia-analysis-design-methodology-491757.html)

12. David

David Bödeln

Vilket jag även kommenterade i förbifarten ovan. Om det faktiskt ligger till så att tätningen är väsentligt mer effektiv åt ena hållet så är resultatet av ett vakuumtest fullständigt irrelevant.

13. China

China Guest

Trycket i klockan blir givetvis högre än i kammaren där man skapat ett vakuum. En bra förklaring av metoderna finns på länken nedan.

http://people.timezone.com/library/archives/archives631703133992922740

14. David

David Bödeln

Visst blir trycket i klockan högre, men aldrig mer än 108.5 kPa högre, och då endast om man stängt igen klockan hos sin urmakare i Sibirien under rekordförhållanden.

15. ramnaam

ramnaam Bonde

Urverket tas ur klockan när de testar i vatten, enligt Rolex-standard iaf. Så det skulle komma in vatten i en tom boett isf, inte så farligt kanske? :)

16. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten

Låter oerhört invecklat för ett simpelt trycktest hos en urmakare?

17. ramnaam

ramnaam Bonde

Ett simpelt trycktest skulle inte göras i vatten, då duger luft. Men för en större tryckskala behövs vatten och då är det inte längre ett simpelt trycktest. Och för att inga risker ska tas gällande urverket som du oroade dig för så är det enda lösningen. Men då man snackar trycktest i vatten är det oftast DSSD och andra high-end dykare man testar. I alla fall hos min urmakare.

18. morrism

morrism Friends of KS

Testade inte Josef B sin DeepSea på någon GTG hos Rob E, de tog väl inte ut urverket?

19. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Fick det här svaret från Nymans ur Västerås då jag hade frågor om trycktestet på min SMP.
    Hej! Vi har precis börjat testa Omega och Rolex till det tryck dom faktiskt skall klara av. Hittills har det inte varit krav på det från våra varumärken. För generellt klarar klockan ett tryck på 10bar så klarar den mer. För klockan komprimeras mer ju högre trycket är. Och ju tätare blir klockan. Det är faktiskt störst risk för lekage vid lågt tryck. Hittills har vi bara trycktestat klockorna med ett lufttryck. Nu när vi börjar trycktesta klockorna på högre tryck så testas dom i vatten. Och det får man inte någon utskrift på. Och klockorna testas då utan verk i boetten. För att skulle klockan läcka så förstör man tavlan. Så efter det testet, och man monterat i verket igen så testas klockans täthet under ett lufttryck till 10 bar. Och det är så enkelt att maskinen för lufttryck inte klarar av att trycka mer än 10 bar. Hoppas du är nöjd med svaret? Är det något mer du undrar om, är du välkommen att höra av dig.

jabla, Camo00, ZQT och 1 annan gillar detta.
  20. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten

Ställ samma fråga till Nymans i Stockholm så får du se på skillnad i kundbemötande!

21. ramnaam

ramnaam Bonde

Då har jag ingen aning om vad de använder sig av för utrustning. Å andra sidan är det inte så komplicerat och tar inte så lång tid för en urmakare att lyfta ur verk och tavla.

22. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten

Precis som posten ovan så tror jag fler och fler använder detta för en vanlig (som exemplet) SMP vilket jag tycker låter onödigt.

Och jag personligen är inte orolig för någonting. Jag trycktestar mina egna klockor genom att dyka med dem. Living on the edge!

David gillar detta.
  23. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

På eventet hos ROB-1832 i vintras diskuterade jag trycktest i vatten med en ur personalen (kommer tyvärr ej ihåg namnet) och han sa att de tar ur urverket vid trycktest i vatten.

24. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Välkommen till Västerås;)

25. morrism

morrism Friends of KS

Verkar finnas 2 typer av test, antingen kollar man om det läcker luft ut från klockan i vatten eller vakuum, eller om man vill testa högre tryck så måste man kolla man om det kommer in luft eller vatten i klockan.

26. ZQT

ZQT The Banker

Jopp, och Gavves ollade SD trycktestades också men klarade inte vad jag kommer ihåg? (alltså till 4000 ft)

Ricrob har också en skön historia från Rob E och trycktest som han kan få berätta om han vill!

27. David

David Bödeln

28. morrism

morrism Friends of KS

Jag fattar inte heller hur tryckskillnaden skulle bli högre än 1 Bar om du gör perfekt vakuum och ser om det kommer ut luft ur klockan, har läst förklaringen

29. morrism

morrism Friends of KS

There are several different ways to test the seals of a watch, each has its limitations and advantages.

Vacuum testing - this is where you evacuate the test chamber and measure the deflection of the crystal, no, or little, deflection means the pressure as equalized on both sides of the crystal indicating a seal is bad.

Advantage - no water, therefore, no water can get inside the movement, even if the seals are gone.
    Disadvantage - Vacuum testings is limited to something less that 1 atm. These also require very precise measuring equipment, as deflection is in the hundredths of a millimeter.

Dry pressure testing - This is the same as the vacuum test but uses a positive air pressure in the test chamber and measure the negative deflection of the crystal, again no deflection is bad.

Advantage - no water, therefore, no water can get inside the movement, even if the seals are gone.
    Disadvantage - require precise measuring equipment.

Water dunk - this is where the watch is suspended above some water, the pressure is increased, then the watch is dunked into the water and the pressure released. If there was a bad seal, the air inside the case would have equalized when out of the water and then when in the water and the pressure released, the air will escape and show up as bubbles coming from the case.

Advantage - even though there is water, the pressure on the inside is greater that the water pressure, so no water will get in the d case. Also, the origin of the bubbles will show where the seal has failed. Further inspection of the area of the bubbles will tell if it was something as simple as a pinched gasket or a pit in the case sealing surface.
    Disadvantage - water, if not done correctly, water can get in the case. Sometimes, if you are not careful, bubbles can form on the surface of the case due to surface tension and give false readings. These testers are usually limited to less than 5 atm.

High pressure water testers - these are just small pressure containers filled with water, the watch is placed inside and the water pressure increased to (possibly) several hundred atms by a simple fluid pump. The watch is removed from the tester and warmed to about 100 to 110 degrees, a drop of cool water is placed on the crystal and if water condenses on the inside of the case, the seals have failed and water has entered the case.

Advantage - capable of testing to absurdly high pressures (125 atm or more). Very simple to make and operate (unfortunately, the price of the testers is not less than the other two.)
    Disadvantage - if it leaks, water will get in the case. Should only be used in conjunction with one of the other types as a final check of the WR of the watch, or used as a case integrity test without a movement inside first.

30. morrism

morrism Friends of KS

Antar att den vanligaste är sk. Dry pressure testing, där man säkert kan skapa 10 atm utan problem, sedan använder man High pressure water tests för att testa högre tryck

de andra är väl för att testa typ dressklockor och ej rolex

Mårtenssons ur Brookfield