• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trycktest?

callecalle

Breitling
Nybliven ägare till en Rolex gmt c. Då det ör sommar och fru och barn släpar med en till stranden blir det ganska många timmar i vattnet för klockan.


Så när skall man göra ett trycktest första gången?

Känns ju som att det inte skulle behövas första 4-5 åren!?


/calle
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Även relativt nya klockor? Min är mindre än ett år gammal.

Calle
Nej herrejisses. Men nästa sommar är väl bra då. Men har du köpt den i butik och går dit och säger att du nyligen köpt den där och undrar om du behöver trycktesta den, så gör de det säkerligen gratis. Tar 10min.
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Är så billigt så jag gör det varje år på alla badklockor. Bättre att vara på den säkra sidan. Kan bli en dyr historia annars.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Lånar denna,

Var och trycktesta en gammal klocka nyss på en fristående mindre urmakare. Det är en Heuer 1000 som klarar/ klarade 200m.

Kruxet är bara att lite språkförbristningar gjorde det hela oklart. Urmakaren sa att han testade den till 3atmos och jag frågar om den då går att bada med vilket han säger ja till. Påpekar att 3atm inte går att bada med men han sa att klarar den 3atm är den tät enligt urtavla, alltså 200m.

Kan tillägga att han trycktesta, öppna och kolla, sen testade igen.

Vågar jag hoppa i plurret med den? Kan jag testa det hemma utan att riskera allt för mycket? Tänker att jag sänker ned den i ett glas med vatten och kikar luftbubblor typ.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Lånar denna,

Var och trycktesta en gammal klocka nyss på en fristående mindre urmakare. Det är en Heuer 1000 som klarar/ klarade 200m.

Kruxet är bara att lite språkförbristningar gjorde det hela oklart. Urmakaren sa att han testade den till 3atmos och jag frågar om den då går att bada med vilket han säger ja till. Påpekar att 3atm inte går att bada med men han sa att klarar den 3atm är den tät enligt urtavla, alltså 200m.

Kan tillägga att han trycktesta, öppna och kolla, sen testade igen.

Vågar jag hoppa i plurret med den? Kan jag testa det hemma utan att riskera allt för mycket? Tänker att jag sänker ned den i ett glas med vatten och kikar luftbubblor typ.
https://klocksnack.se/threads/här-s...ckrelaterade-frågor.29370/page-22#post-939431
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Vad får ni betala för ett trycktest? 500:- hamnar notan på enligt det samtal jag gjorde idag till en urmakare.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Frågan är säkert ställd tidigare, men jag undrar om det finns några risker med trycktest?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Frågan är säkert ställd tidigare, men jag undrar om det finns några risker med trycktest?
Som jag förstått det så ändrar man trycket i kammaren, alltså fyller den med luft. När man sedan sänker ner en otät klocka så är det den luften man precis tryckt in i klockan som sipprar ut. När man ser det så plockar man upp klockan ur vattnet och därmed hinner inte klockan ta in vatten. Korrekt? @Minuteman @McGyver ?
 

Minuteman

Rolex
Som jag förstått det så ändrar man trycket i kammaren, alltså fyller den med luft. När man sedan sänker ner en otät klocka så är det den luften man precis tryckt in i klockan som sipprar ut. När man ser det så plockar man upp klockan ur vattnet och därmed hinner inte klockan ta in vatten. Korrekt? @Minuteman @McGyver ?
Korrekt för våttest.
De flesta urmakare kör nog torra testmaskiner nu. De mäter buktning på glaset under tryck (att den ökar med trycket och sedan är konstant med konstant tryck).
En risk med våttestning är att övertrycket som skapas i en otät klocka kan trycka ut glaset när man släpper på trycket. En fördel däremot är att man kan lokalisera läckorna med hjälp av bubblorna.
 

bluetrain

Cartier
Funderar på trycktest för lite "peace of mind" på min sub. Har jägersrocenter (malmö) ganska så nära mitt jobb där http://www.lexholmsur.se/ så det hade varit smidigt att lämna in. De säljer enklare och jag funderar på om detta spelar roll. Om de kan klanta till det och förstöra uret på ngt sätt? Har man igen att lämna in på t ex bergströms eller är de bara å åk?
 

bluetrain

Cartier
Tackar! Det lär man ju märka ganska snabbt om det inte är några visare.. :) Vad jag täntke var mer att går dit, kör testet, de säger att den är ok men att den inte var det egentligen, tar en dusch och det kommer in vätska som gör att det rostar osv vilket kanske upptäcks långt senare. Den typen av scenario som man kan noja över.
 

bluetrain

Cartier
Sådär. Hade möjlighet att göra det i lund istället på klockmaster och det var inga konstigheter. 200kr och det var det värt. Tror jag... :)
 
Topp