Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Trycktest?

Diskussion i 'Diskussion' startad av callecalle, 21 juli 2014.

1. callecalle
    Trådstartare

callecalle Torpare

Nybliven ägare till en Rolex gmt c. Då det ör sommar och fru och barn släpar med en till stranden blir det ganska många timmar i vattnet för klockan.

Så när skall man göra ett trycktest första gången?

Känns ju som att det inte skulle behövas första 4-5 åren!?

/calle

2. babanker

babanker Borgare

Från:
    F ks
    Jag gör varje år på badklockor, kostar så lite!

callecalle och yonsson gillar detta.
  3. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Borde varje år, bör vartannat år.

jabla och callecalle gillar detta.
  4. callecalle
    Trådstartare

callecalle Torpare

Även relativt nya klockor? Min är mindre än ett år gammal.

Calle

5. Guillbert

Guillbert Friends of KS

Om den inte är mer än ett år så borde det gå bra. Jag badade med min Breitling utan att trycktesta den i över 10 år. Kanske inte att rekommendera men det gick fint :)

Kommer iaf trycktesta varannat år nu när jag förstår bättre.

jabla och callecalle gillar detta.
  6. yonsson

Från:
    GBG
    Nej herrejisses. Men nästa sommar är väl bra då. Men har du köpt den i butik och går dit och säger att du nyligen köpt den där och undrar om du behöver trycktesta den, så gör de det säkerligen gratis. Tar 10min.

callecalle gillar detta.
  7. callecalle
    Trådstartare

callecalle Torpare

Vilket härligt forum!
    Svar på frågan inom 5min!

Tar härmed bort wikipedia länken på min telefon då den blivit överflödig.

Trevlig sommar på er!

/ carl

8. M.U

M.U Biskop

Den kan du simma lugnt med! Välkommen hit för övrigt :)

callecalle gillar detta.
  9. InFeFe

InFeFe Friends of KS

Är så billigt så jag gör det varje år på alla badklockor. Bättre att vara på den säkra sidan. Kan bli en dyr historia annars.

callecalle gillar detta.
  10. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Äsch, kör nu för fan... Man lever bara en gång! :)

Seikosthlm och callecalle gillar detta.
  11. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Lånar denna,

Var och trycktesta en gammal klocka nyss på en fristående mindre urmakare. Det är en Heuer 1000 som klarar/ klarade 200m.

Kruxet är bara att lite språkförbristningar gjorde det hela oklart. Urmakaren sa att han testade den till 3atmos och jag frågar om den då går att bada med vilket han säger ja till. Påpekar att 3atm inte går att bada med men han sa att klarar den 3atm är den tät enligt urtavla, alltså 200m.

Kan tillägga att han trycktesta, öppna och kolla, sen testade igen.

Vågar jag hoppa i plurret med den? Kan jag testa det hemma utan att riskera allt för mycket? Tänker att jag sänker ned den i ett glas med vatten och kikar luftbubblor typ.

12. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    http://klocksnack.se/threads/här-st...ckrelaterade-frågor.29370/page-22#post-939431

13. christian-h

christian-h Biskop

Vad får ni betala för ett trycktest? 500:- hamnar notan på enligt det samtal jag gjorde idag till en urmakare.

14. Dykarsjuk

Dykarsjuk Friends of KS

Från:
    Gbg
    300:- betalade jag förra våren hos klockbutiken på kungsgatan i gbg. Kommer inte på namnet nu arghh... Tog 30min typ..

Edit: Magnussons

christian-h gillar detta.
  15. Kim

Kim Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Gjorde ett förra veckan! 150:- på klockmaster

Gummo gillar detta.
  16. christian-h

christian-h Biskop

Vi har klockmaster här i stan, men av det som jag har fått erfara så vill jag verkligen inte gå dit. Tyvärr...

17. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    500?! Ingår bubbel?

Pyntade en hundring jag. Krons ur tar 150:- om klockan klarar testet, gör den inte det rekommenderar de en täthetsservice annars bjuder på det som jag förstod

Philippe Stern gillar detta.
  18. christian-h

christian-h Biskop

Nej, tyvärr inte. Inget värst roligt att klämma på under tiden. :(

19. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Jarl Sandin tog 150kr.

Dykarsjuk och Erik1 gillar detta.
  20. Dykarsjuk

Dykarsjuk Friends of KS

Från:
    Gbg
    Aaarghhh! Bergströms skicka dit mig.:facepalm::banghead::bag:

21. yonsson

Från:
    GBG
    Har fått trycktest gratis på Jarl Sandin flera gånger. Klockmaster Hansson tar 300kr. Tycker det är lite fjantigt, men körde på en gång ändå för att jag hade bråttom.

Billigaste trycktestaren jag hittat kostar 5000kr. Kanske läge att börja leta på riktigt och köpa en om man hittar en billigare.

Aboynamedsue och Dykarsjuk gillar detta.
  22. JayLar

JayLar Borgare

Frågan är säkert ställd tidigare, men jag undrar om det finns några risker med trycktest?

23. yonsson

Från:
    GBG
    Som jag förstått det så ändrar man trycket i kammaren, alltså fyller den med luft. När man sedan sänker ner en otät klocka så är det den luften man precis tryckt in i klockan som sipprar ut. När man ser det så plockar man upp klockan ur vattnet och därmed hinner inte klockan ta in vatten. Korrekt? @Minuteman @McGyver ?

Dykarsjuk gillar detta.
  24. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Korrekt för våttest.
    De flesta urmakare kör nog torra testmaskiner nu. De mäter buktning på glaset under tryck (att den ökar med trycket och sedan är konstant med konstant tryck).
    En risk med våttestning är att övertrycket som skapas i en otät klocka kan trycka ut glaset när man släpper på trycket. En fördel däremot är att man kan lokalisera läckorna med hjälp av bubblorna.

Philippe Stern, Jonte73, JayLar och 2 andra gillar detta.
  25. bluetrain

bluetrain Bonde

Från:
    Syd
    Funderar på trycktest för lite "peace of mind" på min sub. Har jägersrocenter (malmö) ganska så nära mitt jobb där http://www.lexholmsur.se/ så det hade varit smidigt att lämna in. De säljer enklare och jag funderar på om detta spelar roll. Om de kan klanta till det och förstöra uret på ngt sätt? Har man igen att lämna in på t ex bergströms eller är de bara å åk?

26. Kairo

Kairo Friends of KS

Äh, kör på bara. Moderna rollar ska klara det.

27. bluetrain

bluetrain Bonde

Från:
    Syd
    Låter bra. Men om vi leker med tanken "ett worst case scenario". Vad skulle de kunna göra?

28. Point Blank

Point Blank Stadsbo

Från:
    Hufvudstaden
    Det var ju nyligen någon på forumet som fått en klocka pajad pga trycktest, visarna hade flugit av osv. Antagligen för att någon gjort lite fel men i alla fall, det är väl worst case scenario.

29. bluetrain

bluetrain Bonde

Från:
    Syd
    Tackar! Det lär man ju märka ganska snabbt om det inte är några visare.. :) Vad jag täntke var mer att går dit, kör testet, de säger att den är ok men att den inte var det egentligen, tar en dusch och det kommer in vätska som gör att det rostar osv vilket kanske upptäcks långt senare. Den typen av scenario som man kan noja över.

30. bluetrain

bluetrain Bonde

Från:
    Syd
    Sådär. Hade möjlighet att göra det i lund istället på klockmaster och det var inga konstigheter. 200kr och det var det värt. Tror jag... :)

Mårtenssons ur Brookfield