• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trycktest?

Richard1987

Panerai
Hej!
Var idag inne hos stjärnurmakarna med min klocka där jag fick den trycktestad, fick info om att allt var bra och att den är tät till MINST 100 m (vilket är vad den ska vara). Borde man inte få ett exakt värde, hur mkt tryck den fixar? eller?

Första gången jag trycktestar en klocka, och på kvittot står det bara "trycktest" ingenting annat...

Var bara glad att den klarade testet men nu i efterhand kommer frågorna haha...

Lev väl!
/Richard
 
P

Philippe Stern

Guest
Hej!
Var idag inne hos stjärnurmakarna med min klocka där jag fick den trycktestad, fick info om att allt var bra och att den är tät till MINST 100 m (vilket är vad den ska vara). Borde man inte få ett exakt värde, hur mkt tryck den fixar? eller?

Första gången jag trycktestar en klocka, och på kvittot står det bara "trycktest" ingenting annat...

Var bara glad att den klarade testet men nu i efterhand kommer frågorna haha...

Lev väl!
/Richard
De kan öka trycket successivt och sen säga till dig vid vilket tryck klockan gick sönder. Låter det bra?
 

Richard1987

Panerai
Haha förträfflig idé haha sorry for not knowing how it works :)

Hur funkar det om den inte skulle klarat 100 m testet? Hade väl inte gått sönder för det...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Trycktestade idag, 200kr kostade det. De flesta maskinerna trycker ut ett resultat där det står om klockan klarar undertryck samt övertryck. Standardgrejerna trycker till 100m men det finns givetvis mer avancerade maskiner som klarar högre tryck.
 

månljus

Panerai
Trycktestade idag, 200kr kostade det. De flesta maskinerna trycker ut ett resultat där det står om klockan klarar undertryck samt övertryck. Standardgrejerna trycker till 100m men det finns givetvis mer avancerade maskiner som klarar högre tryck.
Var det också på Klockmaster Globen? Det priset känns också ok men mer än så är jag dock inte så sugen på att betala.
 

marer

Cartier
Om man har en klocka med WR 200m då? Gjorde ett trycktest (100m) på min Seiko som fick tummen upp, men hur vet man att den pallar de resterande hundra?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Efter köp av begagnad klocka som det ska badas med. Jag har inte ägt någon dyr badklocka särskilt länge men tänker en gång/1-2 år beroende på ålder.
Vad händer om den INTE är tät vid ett trycktest? Jag har en Rolex 16570 i helt fantastiskt skick men jag vågar ändå inte duscha/bada med den men vågar inte heller trycktesta den pga jag är nojjig som fan :p
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Vad händer om den INTE är tät vid ett trycktest? Jag har en Rolex 16570 i helt fantastiskt skick men jag vågar ändå inte duscha/bada med den men vågar inte heller trycktesta den pga jag är nojjig som fan :p
Jag tryckte min 16570 från 2008 och den klarade det galant sade de i butiken så jag kör min i vatten också :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad händer om den INTE är tät vid ett trycktest? Jag har en Rolex 16570 i helt fantastiskt skick men jag vågar ändå inte duscha/bada med den men vågar inte heller trycktesta den pga jag är nojjig som fan :p
Det händer oftast ingenting mer än att du får en lapp på att den inte är tät samt en jävla huvudvärk relaterad till hur du ska lösa det smidigt och snabbt innan badresan (om det är en BP FF).

Är klockan väldigt otät så kan det dock hända att den poppar glaset. Har bara hört talas om att det hänt en gång med det finns en teoretisk möjlighet mobilkamera är väldigt otät. Väldigt liten risk dock.
 
Topp