Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Trycktesta Rolex

Diskussion i 'Diskussion' startad av Frele, 16 oktober 2013.

1. Frele
    Trådstartare

Frele Stadsbo

Hallå!

Tänkte jag skulle trycktesta min GMT. Problemet är bara att jag bor en bit från närmaste AD. Kan jag lämna in klockan hos någon annan för trycktestning? Exempelvis Omega AD?

Mvh
    Fredrik

2. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
  3. john b

john b Präst

I princip alla småurmakare/stjärnurmakare kan ordna med trycktest.

Ju mindre de är desto billigare ofta.

4. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Det ska inte vara några problem alls, är den bara av normal klass så fixar dom det på några minuter :cigar:

5. ludde28

ludde28 Bonde

Från:
    Sthlm
    Ursäkta att jag snor tråden, men undrar hur går en trycktest till?
    Det kan väl inte vara vatten man sänker klockan i för att avgöra om den är tät.
    Kör man komprimerad luft, hur ser man då att den är tät?

6. calzone

calzone Biskop

Min närmaste stjärnurmakarne tar en 50-lapp för trycktest helt ok pris känns rimligt.

7. Ricrob

Ricrob Friherre

De trycker den med luft för att sedan se om det bubblar ut den när de sänker den i vatten. Lite som när du letar punka på cykeln du vet? ;)

Eller så kan du, om du har hår på bröstet, lämna den till Rob E och låta dem doppa klockan i deras DeepSea-testare, som helt enkelt pumpar upp vattenteycket i behållaren med klockan i till motsvarande 1200m. Been there, done that!

16610, Seikoman87, jabla och 2 andra gillar detta.
  8. Fsjberg

Fsjberg Stadsbo

Nu är detta lite av en chansning men man kontrollerar väl hur boetten krymper eller sväller när klockan utsätts för över/undertryck med luft. Någon som har bättre koll får gärna rätta mig :)

9. Frele
    Trådstartare

Frele Stadsbo

Säg att klockan inte klarar trycktestet. Kan de då åtgärda detta genom att byta (packningar?) på plats eller måste den till AD?

10. Ricrob

Ricrob Friherre

Det beror såklart på vilken klocka och packning det handlar om och om du som ägare accepterar att det inte är en originalpackning de sätter dit. Men på "enklare" ur och "enklare" packningar, typ till boett elr liknande, så kan de flesta byta på plats.

Nej, det kontrolleras inte vid enklare trycktest, då de flesta bara testar 100-200 m och vid dessa tryck händer det inte mycket med en boett, speciellt inte när de trycker med luft. Om du inte testar en Triwa i plast förstås. ;)

11. Fsjberg

Fsjberg Stadsbo

Aha, då vet jag det :)

12. ErikGBG

ErikGBG Biskop

Nja. Alla vill inte testa märken dom inte säljer. Frågat om trycktest på nk för rolex två gånger, första gick bra, andra gången fick jag svaret att dom inte trycktestade rolex.

13. noeLLY

noeLLY Stadsbo

Dom flesta jag varit hos testar med över och undertryck! Maskinen känner av hur glaset rör sig. Tex expanderar vid undertryck.

Mårtenssons ur Brookfield