• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

TryggHansa vägrar försäkra mina klockor

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Fick hem ett brev från TH idag, där en handläggare på specialförsäkringsavdelningen förklarade att de inte vill försäkra mina Rolexs. Beslutet baseras på för högt värde på klockorna. Handlar om en vanlig 116710 och en DD 18038 president. Finns ju lååångt mycket dyrare klockor än dom två.
Nån här som varit med om nåt likadant?
Har dom rätt att vägra trots dom har en specialförsäkring för just klockor och smycke etc.?
Bör påpekas att jag har min stora hemförsäkring hos dom.

//Magnus
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Fick hem ett brev från TH idag, där en handläggare på specialförsäkringsavdelningen förklarade att de inte vill försäkra mina Rolexs. Beslutet baseras på för högt värde på klockorna. Handlar om en vanlig 116710 och en DD 18038 president. Finns ju lååångt mycket dyrare klockor än dom två.
Nån här som varit med om nåt likadant?
Har dom rätt att vägra trots dom har en specialförsäkring för just klockor och smycke etc.?
Bör påpekas att jag har min stora hemförsäkring hos dom.

//Magnus

Låter jätteskumt, har du haft många försäkringsfall, är du ung och bor i ett "dåligt" område?
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Fick hem ett brev från TH idag, där en handläggare på specialförsäkringsavdelningen förklarade att de inte vill försäkra mina Rolexs. Beslutet baseras på för högt värde på klockorna. Handlar om en vanlig 116710 och en DD 18038 president. Finns ju lååångt mycket dyrare klockor än dom två.
Nån här som varit med om nåt likadant?
Har dom rätt att vägra trots dom har en specialförsäkring för just klockor och smycke etc.?
Bör påpekas att jag har min stora hemförsäkring hos dom.

//Magnus

Märkligt... Försäkrade just min SD-4K där. Iofs endast en till antalet men inga problem.
 

Smulan

Rolex
Vägra har dom säker rätt att göra, vi lever ju i ett någorlunda fritt land. Är premien på just den försäkringen fast på något vis?
 

Smulan

Rolex
Jag ansökte bara om tilläggsförsäkring för just mina klockor, och var beredd att betala extra för det.

Tänkte om dom har fast pris på en sådan tilläggsförsäkring så är ju dina dinkor lite dyrare än vad folk i allmänhet har. Annars borde de ju bara justera premien efter risken...
 

Smulan

Rolex
Handläggaren skrev dessutom att det går bra att säga upp hemförsäkringen när som helst, om jag söker försäkring hos ett annat bolag. Låter som att de inte vill ha mig kvar. o_O

Helt sjukt ju :)

Kanske ditt "område" inte är lönsamt längre och man vill bli av med alla där...
 

Landshark

Cartier
"Nån här som varit med om nåt likadant?"

Jepp, Fick motsvarande besked muntligen av Länsförsäkringar, där jag har hem- och tre bilförsäkringar sedan 2013 utan försäkringsfall. Anledning? Jag hade inte varit kund hos dem "tillräckligt länge". Det tyckte jag var ett märkligt besked, i synnerhet som tjejen inte kunde specificera hur länge som var tillräckligt länge... Nåväl, vi kom inte länge. Jag gav upp då tjejen var påstridig och argumenterade mot mitt påstående om att det rimligtvis var en riskbedömning som skulle göras och prissättas... :banghead: Fick namnet på "deras expert" men har inte orkat ta tag i det ännu...
 

Hellveg

Omega
Varför en tilläggsförsäkring överhuvudtaget?? Vid hemmaförvaring gäller ju lösöre och på stan upp till 50k om jag inte missminner mig. Är det för att täcka upp överstigande värde från 50k? Eller har jag missat något?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Försäkringsbolag är väldigt märkliga.

Har gjort flera omgångar där jag ringt runt och velat försäkra klockor. Har fått olika svar av varje bolag vid varje tillfälle jag ringt, mer eller mindre.
Ungefär som när man frågar Posten om detaljer kring deras värdefrakt.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Självklart har de rätt att inte försäkra vissa prylar, är upp till bolaget att bestämma vad de vill eller inte vill försäkra. Men vet flera som har både klockor och smycken försäkrade hos TH så låter som att handläggaren du hade och göra med inte visste vad han eller hon pratade om för de har inget generellt nej till att försäkra klockor.
Skulle kunna ha att göra med ett eventuellt maxbelopp i försäkringsvärde, har du många specialförsäkringar eller många bilar/motorcyklar / båtar försäkrade där?
Känner en som fick problem på grund av för mycket försäkrat och inte så lång historia hos det bolaget (kommer inte ihåg vilket bolag) men han löste det med ett samtal till handläggaren så ring de imorgon och fråga.

För övrigt så bytt bolag, TH är ett riktigt skitbolag som gör allt för att inte behöva betala ut något eller så lite som möjligt trots dokumenterat marknadsvärde och alla kvitton i sin ordning.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tänkte om dom har fast pris på en sådan tilläggsförsäkring så är ju dina dinkor lite dyrare än vad folk i allmänhet har. Annars borde de ju bara justera premien efter risken...

Det är inget fast pris, det påverkas som allt annat av värde, ålder på försäkringstagare och hemort.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Varför en tilläggsförsäkring överhuvudtaget?? Vid hemmaförvaring gäller ju lösöre och på stan upp till 50k om jag inte missminner mig. Är det för att täcka upp överstigande värde från 50k? Eller har jag missat något?

Ja, för har du en klocka för säg 150´så är det trevligt att ha en extra försäkring. Är klocka värd under 50´så finns det ingen anledning att ha en extra försäkring.
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Fick hem ett brev från TH idag, där en handläggare på specialförsäkringsavdelningen förklarade att de inte vill försäkra mina Rolexs. Beslutet baseras på för högt värde på klockorna. Handlar om en vanlig 116710 och en DD 18038 president. Finns ju lååångt mycket dyrare klockor än dom två.
Nån här som varit med om nåt likadant?
Har dom rätt att vägra trots dom har en specialförsäkring för just klockor och smycke etc.?
Bör påpekas att jag har min stora hemförsäkring hos dom.

//Magnus


Hade samma problem på PP 5980 och 116509, då krävdes hemförsäkring sedan 2 år tillbaka, gick dessvärre inte att göra annat även om jag aldrig nyttjat något hem försäkring sedan tidigare. Dock täckte min försäkring klockor till ett värde av 50k utanför hemmet och 80k i hemmet. Har lagt problemet på hyllan och klockorna i bf i väntan på vettig lösning..
 

Hellveg

Omega
Och om ens klockor kostar duktigt mer än 50 tkr?

Ja då är det ju såklart bra. Jag utgick ifrån TS klockor och kanske missbedömde värdet på dessa. La dem inte i facket "duktigt över 50 tkr". My bad...

Ja, för har du en klocka för säg 150´så är det trevligt att ha en extra försäkring. Är klocka värd under 50´så finns det ingen anledning att ha en extra försäkring.

Såklart. Men nu är väl marknadsvärdet på varken en 116710 eller en 18038 150'?
Men nu vet jag att syftet var att täcka upp för överstigande värde från 50k vilket var min fråga så jag är nöjd. Hade inte missuppfattat vad som gäller.
 
Jag hade samma problem med Länsförsäkringar! Ringde runt till typ alla bolag och det var bara Folksam som var villig att försäkra mina klockor! Men det kostade ju en del också :p Dem har ju även drulle upp till 80k vilket ingen annan har heller
Vi bytte alla försäkringar till Folksam :D
 

Solvik

Panerai
Det föreligger ingen kontraheringsplikt (läs: skyldighet att erbjuda försäkring) för bolagets räkning så de kan neka försäkring utan att ens behöva ge någon närmare motivering till det, även om branschpraxis torde vara att bemöta förfrågan. Tror att det handlar om generell riskexponering snarare än om TS som kund. Dyrare armbandsur är heta i sammanhanget helt enkelt. Men finns det inte nya små aktörer på marknaden som riktar in sig på denna "problematik"?

Vill vara tydlig med att det sista är inget jag har koll på eller rekommenderar, säkert ohemult dyrt...
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Ja då är det ju såklart bra. Jag utgick ifrån TS klockor och kanske missbedömde värdet på dessa. La dem inte i facket "duktigt över 50 tkr". My bad...



Såklart. Men nu är väl marknadsvärdet på varken en 116710 eller en 18038 150'?
Men nu vet jag att syftet var att täcka upp för överstigande värde från 50k vilket var min fråga så jag är nöjd. Hade inte missuppfattat vad som gäller.

Tog bara 150´som ett exempel, finns klockor för mycket mer än så även om TS klockor inte kostar så mycket. Men bara för att ge ett exempel.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det föreligger ingen kontraheringsplikt (läs: skyldighet att erbjuda försäkring) för bolagets räkning så de kan neka försäkring utan att ens behöva ge någon närmare motivering till det, även om branschpraxis torde vara att bemöta förfrågan. Tror att det handlar om generell riskexponering snarare än om TS som kund. Dyrare armbandsur är heta i sammanhanget helt enkelt. Men finns det inte nya små aktörer på marknaden som riktar in sig på denna "problematik"?

Vill vara tydlig med att det sista är inget jag har koll på eller rekommenderar, säkert ohemult dyrt...

Jag som trodde det var motsatsen med tanke på oligopolet men det kanske bara gäller vanliga försäkringar som hem och liv osv.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Ja då är det ju såklart bra. Jag utgick ifrån TS klockor och kanske missbedömde värdet på dessa. La dem inte i facket "duktigt över 50 tkr". My bad...



Såklart. Men nu är väl marknadsvärdet på varken en 116710 eller en 18038 150'?
Men nu vet jag att syftet var att täcka upp för överstigande värde från 50k vilket var min fråga så jag är nöjd. Hade inte missuppfattat vad som gäller.


Jag har fått mina klockor värderat av RobE, och speciellt DD låg långt över 50k.
Då är det klart att man vill ha klockorna försäkrat till rätt värde, eller hur?
Annars hade jag inte ansökt om nåt alls..
 
Topp