• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

hejo

Panerai
varför inte skapa en låååång tråd om militära klockor????!!!!
I Svea rike finns det "TVÅ" klockor med Militär utgångspunkt som satt prägel i klockvärlden.
Jag har klockkompisar världen över och det är två klockor som väcker respekt
hos dessa experter....

Föga oväntat kommer urverken från LEMANIA...

Så varför inte visa era militära lemanior med militär utgångspunkt här och nu!
Lovar att delge mina ringa kunskaper om dessa ur framgent på detta eminenta forum

Här är mitt militära bidrag, nu vill jag se era

Viggen_1280.jpg


P:S alla militära ur är välkommna dvs även ickeSvenska....

/Henrik
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Två och en halv...

Till vänster en JLC W.W.W. för den brittiska armén och till höger en tysk flygarklocka modell navigator. Tysken är inte märkt men då tyskarna inte fick köpa krigsmateriel under dessa år är det svårt att avgöra om den såldes till en civil- eller militärpilot. Notera tyskens vridring!
SNC16605.jpg


JLC märkt som den skall vara:

SNC16613.jpg


Sedan en svensk Candino märkt med tre kronor, såld:

SNC15997.jpg


SNC14737.jpg
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Helvetia, WWII och lappknivar

Hej
Klockan på bilden är min första klocka. Så även min pappas, han fick den 1941, mitt under brinnande världskrig. Pappa har berättat att han fick välja mellan ett antal klockor och valde den här för att han tyckte namnet var så coolt: "Helvetia" (latin f. Schweiz om ngn undrade).
-Åh käre far, jag hade gett ett finger för att få se vad du hade att välja emellan.
1969 när jag själv var 12 år fick jag den i min tur. Så den har överlevt två tolvåringars vilda upptåg.

IMG_4507.jpg


Vad har då lappkniven på bilden med saken att göra?
Jo, 1944 bombade engelsmännen slagskeppet Tirpitz utanför Narvik. Min farfar var och jagade nordväst om Porjus och blev ögonvittne till när en Lancaster på väg hem från bombningarna, svårt sönderskjuten nödlandade på en myr. När besättningen hade evakuerats återvände Farfar till planet och tog ut flyplansrutor i plexiglas.
Då Farfar slöjdade lappknivar (trots att han inte var same) lade han in inlägg av plexi i knivarna. Det kan idag kännas som ett lite bisarrt material att blanda med naturmaterial som renhorn och renläder. Men plexiglas är ju slöjdbart och man får betänka att 1944 var plexiglas inget som var tillgängligt för gemene man. Kanhända var Farfars kompisar litet avundsjuka när de såg de rara glasinläggen.

IMG_3586.jpg

En närmare bild på Helvetia anno 1941


Edit: Länken som fanns tidigare fungerar inte längre. Googla ”Easy Elsie” om du vill veta mer...

EB21639D-A8DE-43CF-BEBC-B12907AF9398.jpeg



Om någon tycker det är lite OT så ursäktar jag mig på förhand

mvh
 
Senast ändrad:

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Härligt inlägg! Plexiinlägget i knivskaftet ser ju riktigt vackert ut. Var han ensam om det? Finns det några sådana lappknivar kvar?
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Denke skrev:
Härligt inlägg! Plexiinlägget i knivskaftet ser ju riktigt vackert ut. Var han ensam om det? Finns det några sådana lappknivar kvar?

Tack.Jag tror Farfar var ensam om att ha plexi från Lancastern i knivarna. Jag och Pappa har några stycken var. Har aldrig heller sett någon annan.
mvh
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Tråden om militära klockor.....

Jag har tre intressen; James Bond, WW2 och nu klockor. Den här tråden uppfyller nu två av tre. Fantastiskt! Och grymt kul historie-inlägg!!
 

F-L-P

Panerai
Kettil skrev:
Denke skrev:
Härligt inlägg! Plexiinlägget i knivskaftet ser ju riktigt vackert ut. Var han ensam om det? Finns det några sådana lappknivar kvar?

Tack.Jag tror Farfar var ensam om att ha plexi från Lancastern i knivarna. Jag och Pappa har några stycken var. Har aldrig heller sett någon annan.
mvh

Min morfar tillverkade knivar i trä och ben med plexi inlägg men tyvärr inte någon sådan historia bakom materialet, vet inte riktigt när han höll på med det, men troligtvis under 50 och 60 talet. Några blev riktigt fina och jag minns att det har sagts att han var rätt ensam om att använda materialet, iaf området kring Pajala. Har några stycken kvar hos föräldrarna, borde ta och leta upp dom..

/F-L-P
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Re: Helvetia, WWII och lappknivar

Kettil skrev:
Hej
Klockan på bilden är min första klocka. Så även min pappas, han fick den 1941, mitt under brinnande världskrig. Pappa har berättat att han fick välja mellan ett antal klockor och valde den här för att han tyckte namnet var så coolt: "Helvetia" (latin f. Schweiz om ngn undrade).
-Åh käre far, jag hade gett ett finger för att få se vad du hade att välja emellan.
1969 när jag själv var 12 år fick jag den i min tur. Så den har överlevt två tolvåringars vilda upptåg.

Vad har då lappkniven på bilden med saken att göra?
Jo, 1944 bombade engelsmännen slagskeppet Tirpitz utanför Narvik. Min farfar var och jagade nordväst om Porjus och blev ögonvittne till när en Lancaster på väg hem från bombningarna, svårt sönderskjuten nödlandade på en myr. När besättningen hade evakuerats återvände Farfar till planet och tog ut flyplansrutor i plexiglas.
Då Farfar slöjdade lappknivar (trots att han inte var same) lade han in inlägg av plexi i knivarna. Det kan idag kännas som ett lite bisarrt material att blanda med naturmaterial som renhorn och renläder. Men plexiglas är ju slöjdbart och man får betänka att 1944 var plexiglas inget som var tillgängligt för gemene man. Kanhända var Farfars kompisar litet avundsjuka när de såg de rara glasinläggen.
Härlig berättelse, Kettil...jag tackar för att min sista timme på jobbet för idag avlöpte smidigt med tankarna i norra Norge. :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
F-L-P skrev:
Kettil skrev:
Denke skrev:
Härligt inlägg! Plexiinlägget i knivskaftet ser ju riktigt vackert ut. Var han ensam om det? Finns det några sådana lappknivar kvar?

Tack.Jag tror Farfar var ensam om att ha plexi från Lancastern i knivarna. Jag och Pappa har några stycken var. Har aldrig heller sett någon annan.
mvh

Min morfar tillverkade knivar i trä och ben med plexi inlägg men tyvärr inte någon sådan historia bakom materialet, vet inte riktigt när han höll på med det, men troligtvis under 50 och 60 talet. Några blev riktigt fina och jag minns att det har sagts att han var rätt ensam om att använda materialet, iaf området kring Pajala. Har några stycken kvar hos föräldrarna, borde ta och leta upp dom..

/F-L-P
Jo, det är klart att fler måste ha använt/använder plexi. Det är ju så; amatörerna dom lånar och konstnärerna dom stjäl... ;)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Re: Helvetia, WWII och lappknivar

Härlig berättelse, Kettil...jag tackar för att min sista timme på jobbet för idag avlöpte smidigt med tankarna i norra Norge. :)

Tack Herr Racine. Vänlig som alltid :)

Jag har tre intressen; James Bond, WW2 och nu klockor. Den här tråden uppfyller nu två av tre. Fantastiskt! Och grymt kul historie-inlägg!!

Två av tre! Jag tackar! :)

Å tack Spencer å F-L-P ;)
 

paradis

Audemars
Re: Sv: Tråden om militära klockor.....

Camo00 skrev:
Jag har tre intressen; James Bond, WW2 och nu klockor. Den här tråden uppfyller nu två av tre. Fantastiskt! Och grymt kul historie-inlägg!!


James Bond interessen,vet du om,att på 50 års jubilleum så finns ALLA(JB) filmer på DVD i en samling.Såg det igår på ett annat ställe.
 

Noel

Breitling
Intressant tråd för en nykomling på det här forumet!

Kan någon berätta mer om dessa Lemania-klockor? Användes de enbart från ca 1970 och framåt av flygvapnet?

Hur ser det ut med militärklockor i Sverige idag? Är det bara flygvapnet som har det behovet eller används de också inom dykning etc?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Min Citizen 52-0110 från 1977 har en märkning med PAF och en pil. Vet dock inte exakt vad den står för. Pakistan Air Force? Någon som vet, eller har någon teori?

IMG_6163.jpg


IMG_6170.jpg


IMG_6164.jpg
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
tror att PAF är Peruvian AF, tror också att de är bland det mest fejkade militäruren, utan att säga nåt om proveniensen på din såklart. :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
tror att PAF är Peruvian AF, tror också att de är bland det mest fejkade militäruren, utan att säga nåt om proveniensen på din såklart. :)

Hahaha... Kul med en japansk klocka från från Peru, med engelsk fejk märkning, eller hur det nu blir ;)

Intressant! Vad får dig att tro att det är just Peruvian AF?
 
Topp