Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tudor 75090 - köpråd

Diskussion i 'Diskussion' startad av DalaKebab, 19 augusti 2014.

1. DalaKebab
    Trådstartare

DalaKebab Bonde

Från:
    Stockholm
  2. christian-h

christian-h Biskop

Knalla in till uret och testa så att du får en uppfattning om storlek, det skulle jag utan tvekan ha gjort. Om det går vill säga? Det antar jag.

Tudor är cool, lycka till. ;)

3. Per

Per Björklövens finest

Den är liten. Har du testat vintagesubbar på 40mm? De bärs klart mindre än dagens 40mm. Minisubben är väldigt speciell och jag tycker verkligen att du ska testa bägge innan du går på den lilla. Att bära en 40mm vintagesub på 16-17cm handled är inte alls ovanligt och ser inte det minsta konstigt ut.

Vill du fortfarande ha den mindre efter att ha testat så ska du självklart gå på det. Vill bara hjälpa till då jag tror du grejar 40mm utan minsta problem.

vikgul, Gummo, Kotten och 3 andra gillar detta.
  4. DalaKebab
    Trådstartare

DalaKebab Bonde

Från:
    Stockholm

Jag har inte hittat något som tyder på att de har en visningsbutik dock...?

5. aleks

aleks Friends of KS

Du kan utan problem sporta en 40 mm Sub med 16-17 handleder.

christian-h gillar detta.
  6. DalaKebab
    Trådstartare

DalaKebab Bonde

Från:
    Stockholm

Nej, jag har inte tillgång till någon som jag kan testa, vilket ju annars såklart hade varit det bästa.

Hur menar du att den är "väldigt speciell? Och det är alltså midi-suben jag tänker mig, inte mini...

7. christian-h

christian-h Biskop

Jag fick lite den känslan när jag väl tänkte efter, märkligt. Jag passar även på att hålla med skribenterna ovan, testa att rocka en 40 mm. Det finns säkert en hel drös på forumet som möter upp dig över en kaffe.

8. Per

Per Björklövens finest

Den är liten helt enkelt. Jätteliten. :)

Vill du testa en vintagesub som är 40mm så kan du testa min och jag bjussar på en kaffe. Jag tror verkligen att du klarar en 79090 utan minsta problem som sagt.

9. DalaKebab
    Trådstartare

DalaKebab Bonde

Från:
    Stockholm

Ja, men jag är också liten. Jätteliten, haha =)

Det var generöst av dig! I vilka trakter finns du och vilken klockmodell har du?

10. Per

Per Björklövens finest

Har en gammal Rolex 5513 men det är samma size som på 79090:n. Jag bor i Stockholm jag också.

Finns garanterat de med 79090:s att testa också om du vill klämma på rätt modell.

PM:a om du vill ses och testa.

_jonte, Sjuksyrran, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  11. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Jag har 155 mm handled och tycker att en sub 40 mm är lite stor, så jag förstår dig DalaKebab . Med det sagt bör du testa Pers 5513, även om den är gammal och missfärgad, för att se om du verkligen tycker den är för stor. Man bör även tänka på att ett lite tjockare dykarur känns mindre, eller mer fel, än tex en DJ i samma storlek.

12. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Du har fel, de heter inte "midi". Uret har också fel, det där är inte en mini. Urets har ingen pärla, ifall du vill ha det. Båda är dyra.

Vill du ha 36 mm ska du köra på det, oavsett vad andra tycker. Det är du som ska vara nöjd i slutändan.

För referens är här en Mini, jag har samma storlek på handleden som du. [​IMG]

13. DalaKebab
    Trådstartare

DalaKebab Bonde

Från:
    Stockholm

Ok, my bad, omöjligt att hålla reda på alla beteckningar så här i början =)

Vad är det för modell som uret har då? Jag trodde det fanns full size på 40mm, och sen "midi" på 36mm och sen en mini som är ännu mindre?

14. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Uret har samma som C24, de har bara skrivit fel i texten. Samma ref.

• 40 mm
    • 36 mm
    • 33 mm

Tycker för övrigt att 5513 sitter dåligt på min handled.

15. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kör på en 40mm. Blir alldeles för litet med 36 men testa först som sagt, uretvintage har dock ingen visningsbutik el dylikt. Man får beställa och sen skicka tillbaka om det inte passar, typ.

16. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Uretvintage skickar alla sina klockor från 'sitt lager i Haag'. Så knalla in bli svårt.

Och jag har dryga 17cm och vintage 40mm sport-Rolex är inga problem. Bär som flera redan sagt smidigt jämfört med moderna 40mm.

17. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    En till aspekt är att du förmodligen kommer få det riktigt svårt att sälja en sub som är mindre än 40mm om du inte känner dig bekväm med den efter ett tag! En rätt prissatt 40mm går däremot som smör i solsken skulle jag vilja påstå!

Fido1 gillar detta.
  18. micke_s

micke_s Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ta Pers erbjudande så får du klämma på en ruskigt trevlig Rolex Sub på kuppen och jag tror du enkelt bär 40mm utan problem.

19. falten

falten Stadsbo

Lirar i samma div kring handled och kör sub c, skit i den mindre varianten, större kommer sitta som gjuter!

20. acce1999

acce1999 Friends of KS

Ref 79090, på en handled i din storlek:

Tror också att en 75090 kommer att upplevas liten. 79090 har för övrigt flackare bakboett än motsvarande Rolex, vilket gör att den sitter behagligt tight mot handleden.

Mvh A

_jonte, Rozzy och Kotten gillar detta.
  21. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tycker också du ska satsa på fullsize. Har 16,5
    cm handled och tycker min 7016 sitter bra på armen. Ser lite stor ut på denna bild kanske.

Om du vill ha en mindre klocka skulle jag hellre satsa på en datejust .

image.jpg

22. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm
    När du provar klockan, ta ett steg tillbaka från spegeln och håll upp underarmen vertikalt. Lätt att bli lurad när man tittar ner på en vriden handled. Jag har 17,5 cm och kör modern sub. Övertygad om att maxi case även funkar på 16-17, för att inte tala om gubbmodellen.

23. DalaKebab
    Trådstartare

DalaKebab Bonde

Från:
    Stockholm
    Wow, vilken respons. Stort tack!

Jag ska pröva 40mm och ta det från där helt enkelt! Det kanske är en 79090 som gäller iaf då... Jag har ju fortfarande några dagar på mig innan jag får access till att posta en köpes-annons här på forumet =)

_jonte, Aurum och snoozarn gillar detta.
  24. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala

Har för mig att jag har sett någon mini Sub på 31 mm på uret vintage igår. låg som reserverad.

Hur som helst: Prova iaf en 40mm innan du bestämmer dig. känns den för stor så gå på den mindre. Ta det lugnt, vet att man gärna vill ha något nu på direkten men risken för att du köper nåt som efter en timme på armen känns helt fel.

25. naggge

naggge Friends of KS

Jag lever också med relativt små handleder på 16,5 cm men jag har inga problem med en 40 mm sub. Den är ganska förlåtande i jämförelse mot många andra 40 mm klockor.
    Som referens är här bild på min gamla 79090 och min GMTc. Tycker bägge passar min arm ypperligt.

26. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    17cm och 40mm klocka;

42 resp 40mm;

Minisub kommer du att ångra!

ErikGBG gillar detta.
  27. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Tycker flingan sitter för jäkla illa på dig......

Skicka den till mig istället ;)

28. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Sluta storlekshetsa nu bara för att ni köpt för stora ur.

29. rillesnille

rillesnille Borgare

Från:
    Norrort
    En 14060/5513 borde du kunna ha, bärs i min mening "mindre" än motsvarande med datum(16610/1680)

30. DalaKebab
    Trådstartare

DalaKebab Bonde

Från:
    Stockholm

Tack gärna, men utanför budget =)

Mårtenssons ur Brookfield