• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor 79090

Erikberg

Cartier
2-Faktor
Har precis fått hem min första riktiga klocka i veckan, en Speedy (FOiS), vilken jag är toknöjd med. Så borde vara lugn och belåten... Men. Nu kan jag inte få en Tudor Sub 79090 ur skallen! Ju mer jag läser om den här desto mer växer mitt habegär. Min tanke med detta inlägg är väl egentligen bara att höra med er som ägt/äger en, är den lika fin som jag föreställer mig? Inbillar mig att den borde komplettera min Speedy bra som är på läderband.
Tack på förhand.
 
Den e ok ;)

IMG_5805.jpg
 

Erikberg

Cartier
2-Faktor
Tror det blir en bra duo med en speedmaster och en 79090. Jag gillar min mycket och bjuder på en dagsfärsk bild. Gripenbro hade två inne när jag kollade sist.
20150822_170401.jpg

Tack för tipset, de hade två (varav en reserverad) för strax över 30.000. Vet du om det är runt 25-30 man får betala för en från 2000-talet?
 

marw

Panerai
2-Faktor
79090 tillverkades från 80 talet till 1999 om jag minns rätt. Man kan säga att detta är treje och sista generationen av tudors submariner serier. Priserna varierar så klart kopplat till skick, tillbehör precis som vanligt. Jag tycker man ska titta efter ett ex med fin boett och tavla och visare med jämn patina. Priserna har gått upp ganska mycket de senaste åren och det går inte att fynda en 79090 längre. På chrono 24 ligger priserna mellan ca 24k och 35k. De gripenbro har är i gott skick och fullset och då en verkar vara såld samt det finns högre prissatta på chrono 24 så är det nog en bra indikation på värdet.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
@marw , du glömmer 79190. Tar mig friheten att citera acce då han förklarar skillnaderna:)


Välkommen till KS!

Vad som är bäst, är ju subjektivt. ;-)

Men fundera lite över de väsentliga skillnaderna och känn efter vad du gillar mest:

79090 har plexiglas och matt tavla med målade index. Den har också samma mellanboett som Rolex 1680.
79190 har safirglas. De tidiga modellerna har matta tavlor med målade index och de senare har blanka tavlor med vitguldsindex.
79090 kom bara med vikt oysterlänk.
79190 kom i början med vikt oysterlänk och senare med den solidare, tyngre oysterlänken.
79190 har en mellanboett, vars bandhorns spetsar är något rundade jämfört med 79090.
Båda klockorna har Tudor-modifierade ETA2824-verk, med utmärkt funktion i en sådan klocka.

Så i praktiken handlar det om:

Safirglas eller plexiglas?
Matt eller blank tavla?

Oavsett om klockan kom med vikt eller solidare länk, så fungerar båda varianterna.

mvh A
 

Erikberg

Cartier
2-Faktor
Som vanligt stort tack för att ni delar med er av kunskapen :). Hur ser ni på Black Bay modellen? Är det en modern version eller en blek kopia?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte mest att eftersom du också är nybliven ägare kunde flika in med något matnyttig åt TS... Vilket du också gjorde :)
OK. Såg aldrig någon fråga att svara på, men jag kanske missade något inlägg. Refererar till min lilla öppningspost om utlåtande önskas. :)
Fortfarande väldigt nöjd!
(Nästa vecka kommer solida länkbitar).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Sundström
Härligt drygt mitt inlägg måste tolkats. Trodde faktiskt jag var i Tudortråden. Såg först nu att det är en annan tråd. :D

Till TS
79090 tycker jag är klockren om man kikar på Tudorsub. Den sista versionen med plexi och målade tritiumindex. Mitt urverk håller -2spd vilket jag tycker är riktigt bra. Själva klockan känns stabil även om känslan i vridringen såklart är föråldrad.

Vill man ha en klocka som upplevs som en vintageklocka men som känns pålitlig som en ny klocka så är 79090 ett bra val. Det enda som känns rassligt är länken.

Lite bilder:
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Senast ändrad:
@Sundström
Härligt drygt mitt inlägg måste tolkats. Trodde faltiskt jag var i Tudortråden. Såg först nu att det är en annan tråd. :D

Till TS
79090 tycker jag är klockren om man kikar på Tudorsub. Den sista versionen med plexi och målade tritiumindex. Mitt urverk håller -2spd vilket jag tycker är riktigt bra. Själva klockan könns stabil även om känslan i vridringen såklart är föråldrad.

Vill man ha en klocka som upplevs som en vintageklocka men som känns pålitlig som en ny klocka så är 79090 ett bra val. Det enda som käns rassligt är länken.

Lite bilder:
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Ja jag har alltid misstänkt att du är en dryg typ :D
Ingen skada skedd..
 

RDFG

Cartier
Är det någon som har bra koll på vilka länkar som 79090 sålts med? Har sett allt från moderna rolexbrandade länkar till tudormärkta vikta länkar och allt däremellan typ.
 
Topp