• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor 7928 Gilt

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag återkommer dagligen till den här...bör jag slå till? Tycker den är mumma, men har dålig koll på pris gällande gamla Tudors.

AHLHJ4N.jpg



http://www.hqmilton.com/index.php/s...bmariner_7928_topical_gilt_chapter_ring_dial/
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ser ok ut. För 6k tycker jag nästan att du borde få en pcg. Tycker det där är dyrt på en vanlig 7928. Vet i fan om tropical är det första jag tänker på när jag ser den där. Finns roligare där ute.
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Tycker den ser riktigt underbar ut om nu allt står rätt till. När jag gick in på länken trodde jag priset skulle vara högre än det var, men jag har som sagt ingen koll på vad som är bra pris. :)

Köp om du gillar den! If you Snooze, you lose
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Aurum Jag har också bristande kunskap gällande lysmassan, men tycker ändå den verkar ok. Är det den ojämna ytan du främst tänker på?

Per Tack för input, så priset är lite väl högt? Kanske går att få ner till 5,5k...? Visst, ingen klockren tropical, som jag snöat in på senaste tiden. Tips på andra handlare förutom "usual suspects"?

Vintage92 Jo, den är rätt läcker, är dock priset lite väl häftigt så snoozar jag hellre ett tag till :)
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Fy fan så ljuvlig! Men så vet jag inte heller prisbild på Tudor i det segmentet. Jag skulle väl som vanligt återgå till tänket "är den värd det för mig?". Tror svaret är ja. Tror nämligen inte att det finns en uppsjö med den patinan. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Aurum Jag har också bristande kunskap gällande lysmassan, men tycker ändå den verkar ok. Är det den ojämna ytan du främst tänker på?
[/USER] Jo, den är rätt läcker, är dock priset lite väl häftigt så snoozar jag hellre ett tag till :)
Ja, krymp?hålen i mitten och att de är rätt ojämna? När tavlan är såpass skadad känns det som att index borde varit lite smutsigare med. Lysmassan på visarna lär väl vara ny i alla fall? Uttalar mig nu utan att ha tittat närmare på jämnåriga syskon.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tror lysmassan på tavlan är fine. Men det är bara jag. Det flammiga antar jag är under klarlacken så ser inte varför lumet borde vara skadat. Visarna matchar inte men det kan bero på mycket. Matchar inte jätteilla och ser nog bra ut i verkligheten.

Hugg den för 5 och var happy.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tror lysmassan på tavlan är fine. Men det är bara jag. Det flammiga antar jag är under klarlacken så ser inte varför lumet borde vara skadat. Visarna matchar inte men det kan bero på mycket. Matchar inte jätteilla och ser nog bra ut i verkligheten.

Hugg den för 5 och var happy.
Tror inte visarna skall matcha på ett så här gammalt ur? Kändes bara som att lysmassan skulle hunnit regara med metallen i visarna under dessa år? Sedan är metallen på visarna tilljämnad/rengjord enligt min uppfattning.

Angående lacken, kan man se att den är intakt här? Jag hade velat se den utan glas i olika vinklar när tavlan har reagerat så här kraftigt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tror inte visarna skall matcha på ett så här gammalt ur? Kändes bara som att lysmassan skulle hunnit regara med metallen i visarna under dessa år? Sedan är metallen på visarna tilljämnad/rengjord enligt min uppfattning.

Angående lacken, kan man se att den är intakt här? Jag hade velat se den utan glas i olika vinklar när tavlan har reagerat så här kraftigt.
Jag litar på dig om du säger det. Att lume utvecklas olika kan bero på mycket. Det var det enda jag menade. Jag tror dig om du kan se att visarna är rengjorda.

Yes, hade varit kul att se tavlan i olika viklar. Tycker ändå den ser rätt jämn och hel ut. Lumet på gamla chapter ring-tavlor är ofta ruggigt puffy om de inte kollapsat helt.

Allt som allt så tycker jag fortfarande denna är dyr.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Tror inte visarna skall matcha på ett så här gammalt ur? Kändes bara som att lysmassan skulle hunnit regara med metallen i visarna under dessa år? Sedan är metallen på visarna tilljämnad/rengjord enligt min uppfattning.

Angående lacken, kan man se att den är intakt här? Jag hade velat se den utan glas i olika vinklar när tavlan har reagerat så här kraftigt.

Tycker inte att visarnas eventuella missmatchning stör direkt. Angående lacken så verkar den vara intakt, baserat på den andra bilderna. På andra klockor på hemsidan framgår det av bilderna i fall lacken är skadad, dock vet jag inte om det är medvetet från säljaren eller bara svårt att dölja på bild.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Tror inte lumen är original. Står ju att den fortfarande lyser lite och det gör väl inte så gammal originallume?

Ser onaturligt tjock ut också.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Tror inte lumen är original. Står ju att den fortfarande lyser lite och det gör väl inte så gammal originallume?

Ser onaturligt tjock ut också.

Jo, gammal lume kan i vissa fall lysa, om än väldigt kort och knappast intensivt. Läste någon tråd om det på VRF.
Angående tjockleken vet jag inte hur du kom fram till att den skulle vara onaturligt tjock?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Många giltrollar från 65-66 lyser. Är inte tritiumet som lyser utan snarare zinkblandningen som det är utblandat med. Jacek brukar inte fuska med beskrivningar så relumad tror jag inte på.

Likna det höga lumet med denna som för all del är ett par år äldre.

DSC04130_zps4a91e1df.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Den är mumma! Lysmassan ser onekligen märklig ut. Jag tycker det ser lite fel ut när man ser den
målade innering på varje index. Självklart är det bara en personlig betraktelse och har inget med
äkthet att göra - endast det estetisk intrycket!
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jo, gammal lume kan i vissa fall lysa, om än väldigt kort och knappast intensivt. Läste någon tråd om det på VRF.
Angående tjockleken vet jag inte hur du kom fram till att den skulle vara onaturligt tjock?


Egentligen är det nog inte tjockleken som stör mig utan mer att den är ojämn och de flesta index har som en grop i mitten. Kanhända att lumegubben hade en dålig dag på tudorfabriken men det är lätt att tro att det handlar om Hong-kong patina, typ.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Skitsnygg! Perfekt patina på indixen... Hade det funnits en fin 9411 med den färgen på indixen, rätt pris och färdigsparade pengar så jäklar...;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Egentligen är det nog inte tjockleken som stör mig utan mer att den är ojämn och de flesta index har som en grop i mitten. Kanhända att lumegubben hade en dålig dag på tudorfabriken men det är lätt att tro att det handlar om Hong-kong patina, typ.
Hålen som du kallar dem är snarare att indexen med tiden kollapsat. De var knappast så där höga nya heller.
 

Mr Chance

Kalmar
Snygg tycker jag. Har varit i kontakt med Jacek angående ett par klockor och han verkade inte dölja något för mig då.
Är det en spricka mellan 2 och 3 i glaset eller är det en reflektion? Den syns bäst om man följer länken och zoomar in på den bilden där urtavlan är störts om ni fattar.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Har inget att tillföra, förutom att det naturligtvis är en fantastiskt vacker klocka, men ville bara säga att tråden är grym och jag lär mig massor.

Tack för det!
 
  • Like
Reactions: Wii

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Såg trevlig ut, men har varken koll på vad fin-tudors kostar eller hur perfekt gilt ska se ut. Funderar mest på om det inte blir lite overlap i din samling givet att du redan har en rätt patinerad 5513

Du borde lägga pengarna på en 1675 i stället :D
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Såg trevlig ut, men har varken koll på vad fin-tudors kostar eller hur perfekt gilt ska se ut. Funderar mest på om det inte blir lite overlap i din samling givet att du redan har en rätt patinerad 5513

Du borde lägga pengarna på en 1675 i stället :D

Håller med. Satsa på en fin 1675 istället!
 
  • Like
Reactions: Wii

Wi

NLA
2-Faktor
Läste inlägg efter inlägg och insåg att jag inte kan tillföra något förutom min första tanke; den är för lik din 5513, skaffa en 1675..

Såklart har någon varit före och nämnt det.
 

Micke L

Cartier
2-Faktor
Har själv haft ett par 7928 och dom är i mitt tycke riktigt trevliga.
Ligger några på VRF nu av bra säljare för strax under 5k usd.
cal 390 verket är underbart men när jag skulle ha tag i delar så var det stört omöjligt att få tag i något som inte redan var utslitet eller svindyrt.

mvh
Micke L
 
Topp