Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tudor 9080/0 ommålad tavla?

Diskussion i 'Vintage' startad av Kotten, 22 juni 2014.

1. Kotten
    Trådstartare

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Vänner! Då Aurum misstänkte att min tudor 9080/0 jumbo skall vara ommålad men att vi inte kommer närmre något svar om det stämmer eller ej via PM, så vänder jag mig till den breda massan här för att se om ni vet något om denna tavla kan vara ommålad eller ej. Tills detta är utrett kommer klockan att stanna i min ägo. Att tilläggas är att jag innan köp försökte få nys om tavlan var galen på rolexforums vintagedel utan något konkret svar. image.jpg image.jpg

EnSvenskklassiker och Dixie gillar detta.
  2. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Fin klocka.

Aurum, få höra vad som får dig tro att den är ommålad! Kan vara lärorikt :)

Kotten gillar detta.
  3. Cuba

Cuba Torpare

Från:
    Cuba
    Kotten gillar detta.
  4. Kotten
    Trådstartare

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Okej tack! Du menar att den är bättre än vintagedelen på rolexforums.com?

5. Cuba

Cuba Torpare

Från:
    Cuba
    Nja, kanske inte, men skadar ju inte.

Kotten gillar detta.
  6. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Om du kollar på indexmärkningen vid tudorskölden klockan 12 så är det tre streck på vänster sida och fyra på höger sida!
    Den vänstra är dåligt markerad. Kolla med lupp hur den ser ut! Tycker det verkar vara ojämnheter på indexmärkningen över lag!

Ernesto, Icaras och Kotten gillar detta.
  7. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Har du tittat med lupp?

Kotten gillar detta.
  8. Brogren

Brogren Friends of KS

Det kanske är skölden som sitter snett eller så är indexen inte helt korrekt målade. Kolla in klockan 12 runt skölden med lupp så borde du kunna lista ut ett svar.

EDIT: Texten "SWISS MADE" klockan 6, är den rakare eller följer den tavlan? Svårt att se på bilderna.

Kotten gillar detta.
  9. Kotten
    Trådstartare

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Yes det är det jag har noterat även jag! Ej kollat med lupp men får väl försöka få tag i en sådan. Frågan är väl vad det kommer att ge.

10. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Skulle även titta på samtliga textrader med lupp. "Swiss made" känns spontant lite märkligt...

Kotten gillar detta.
  11. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Typsnittet udda, lysmassan borta, svart tavelfärg (finns det original?), ocentrerade indexmarkeringar. Jag reagerade och tyckte inte det kändes rätt helt enkelt. Inte jämfört med referensobjekt.

Kotten gillar detta.
  12. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Tror även att detta ref: har "Railindex" och ej streck som i ditt fall. Är dock osäker på detta!

Kotten gillar detta.
  13. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Ser så ut om man kör Google på referensobjekt

Fixoflex gillar detta.
  14. Kotten
    Trådstartare

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
  15. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Kotten gillar detta.
  16. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Kotten!

Den kan finnas två varianter på tavlan. Det är bara att forska vidare. Trist om tavlan är ommålad om du själv
    har köpte den som "riktig":(

Kotten gillar detta.
  17. Kotten
    Trådstartare

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Yes men även den hade ojämnheter precis bredvid tudorskölden känns konstigt att det skulle göras på samma sätt som min! Anyhows tack för alla åsikter, det uppskattas!

18. Kotten
    Trådstartare

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Yes väldigt trist! Antar att det ibland bits i det sura äpplet när man köper vintage! Lyckligtvis har jag en till tudor jumbo med "rätt" tavla så får glädjas åt den :) nu får denna behållas iaf då jag inte vill sälja vidare något som misstänks vara ommålat!

Fixoflex gillar detta.
  19. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    I vilket fall är det en fin boett med ett nyservat urverk. Finns säkert många som uppskattar ett "uppfräschat" ur. Härligt att du är vidöppen, transparent och ärlig

wundlander, WilhelmV, Aurum och 2 andra gillar detta.
  20. Kotten
    Trådstartare

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Klart man är det, hade verkligen inte velat leva med att sälja till någon som sedan anser sig lurad! Dvs lite som jag känner mig nu :)

21. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Som redan nämnts är det inga problem att sälja uret om du skriver som det är. Lägg i så fall upp en ny annons så ser den snyggare ut. Det skall enligt uppgift finnas originaltavlor hos AD att tillgå.

Dixie, wundlander och Sond gillar detta.