• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor black bay blue vs Seiko MM300 (sbdx001)

Vilken är bäst?

  • Tudor Black Bay Blue

    Röster: 51 53.7%
  • Seiko MM300

    Röster: 44 46.3%

  • Totala väljare
    95

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Vilken är bäst och varför? Finish? Urverk? Design? Bekvämlighet? Black bayen något dyrare än seikon, vilket är något att ha med i beräkning. Trevlig lördagkväll!

pic12.jpeg


VS
Tudor-Black-Bay-Blue-51.jpeg

Obs, snodda bilder
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Inget direkt mördande intresse kring detta verkar det som. Någon som vill dela med sig? :) Jag skulle bli så gla'
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
För min del är det Tudorn alla dagar i veckan. Bättre på alla sätt och vis. Bättre urverk (70h power reserve är väldigt imponerande i den prisklassen), bättre länk, snyggare finish,...
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
För min del är det Tudorn alla dagar i veckan. Bättre på alla sätt och vis. Bättre urverk (70h power reserve är väldigt imponerande i den prisklassen), bättre länk, snyggare finish,...
Är inte Gs urverket grymmare än det modifierade eta -verket i tudorn? Eller tänker du på tudor inhouse verk? Vad kostar den tudorn?
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
MM300 är mitt val. Urverket är fräsigare än det som sitter i Black Bay Blue, historian, finishen på visarna och den handapplicerade lumen är grymt. Bifogar en bild på min egen:
image.jpeg
 

Sputniq

Panerai
Kom alltså även BB med inhouse? Missat i så fall...

Oavsett så lägger jag min röst på BB, tror att den är bra mycket roligare i längden tack vara att den är tunnare och något diskretare överlag.
 

OscarSe

Omega
Tudorn enligt mig alla dagar i veckan. Inhouse-verket är riktigt lovande med 70 h gångreserv, kiesel-balansfjäder och COSC, inget snack om vilken kaliber som rockar!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
känns som två ganska olika klockor. MM300 är ett verktyg, sjukt bra kvalitékänsla. BB är elegantare, men kanske inget du har å armen när du byter däck på bilen.

Gillar dock båda.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Aldrig klämt på MM men tycker den är snyggare och gillar Seiko. Tudor har jag klämt på, visst fin (absolut) men kände inte "omg" vad bra direkt. Snygg tavla, härlig bezel men tyckte boetten blev lite stor på något sätt (utan att egentligen vara det). Hade priset för en begagnad legat kring 10k för tudorn hade jag nog iof haft svårt klaga på något, men det gör de inte.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
känns som två ganska olika klockor. MM300 är ett verktyg, sjukt bra kvalitékänsla. BB är elegantare, men kanske inget du har å armen när du byter däck på bilen.
Gillar dock båda.
Självklart är klockorna väldigt olika. Men går fortfarande att jämföra i finish, urverk, kvalité kanske.. Jag håller på och funderar på vad som ska bli min nästa klocka. :)
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Aldrig klämt på MM men tycker den är snyggare och gillar Seiko. Tudor har jag klämt på, visst fin (absolut) men kände inte "omg" vad bra direkt. Snygg tavla, härlig bezel men tyckte boetten blev lite stor på något sätt (utan att egentligen vara det). Hade priset för en begagnad legat kring 10k för tudorn hade jag nog iof haft svårt klaga på något, men det gör de inte.
Seikon begagnad i bra skick hamnar väl omkring 12-14 k medans tudorn i bra skick runt 20-22 kanske. En ganska stor prisskillnad, som du nämner.
 

SkitOxe

Omega
2-Faktor
Jag tycker Tudor kan kännas knepigt ibland. Visst dom ägs av rolex. Men ett eta verk i en klocka i den prisklassen? Visst nu finns inhouse alternativet, men det är först nu.
Sen kan jag personligen inte släppa tanken på att det känns som en "poor mans submariner". Jag tror inte jag skulle kunna se förbi det och njuta av klockan som den är värd. Därför faller min röst på MM300. Ingen homage, inget swatch dussinurverk och en egen grym design.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Självklart är klockorna väldigt olika. Men går fortfarande att jämföra i finish, urverk, kvalité kanske.. Jag håller på och funderar på vad som ska bli min nästa klocka. :)
Har ägt den blå BBn. Den gjorde det dock inte för mig. För tjock och stor boett. Jag vet att många gillar BB, men för mig kändes den som en nästanklocka. Nära, men inte riktigt en fullträff. Har inte ägt en MM300, men provat flera och känslan av kvalité överraskar. Den är ju en gris, men upplevs inte så stor på handleden. Skulle jag själv välja mellan de två hade jag valt Seikon. lite roligare helt enkelt. :)
 

ScubaKing

Audemars
Har ägt både Seikon och en Tudor BB. Enligt mig är kvaliteten väldigt mycket bättre på alla sätt och vis på Tudorn. Visst det är fortfarande ETA men finishen är betydligt skarpare enligt mig.
Min åsikt, kör på Tudorn.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Har ägt den blå BBn. Den gjorde det dock inte för mig. För tjock och stor boett. Jag vet att många gillar BB, men för mig kändes den som en nästanklocka. Nära, men inte riktigt en fullträff. Har inte ägt en MM300, men provat flera och känslan av kvalité överraskar. Den är ju en gris, men upplevs inte så stor på handleden. Skulle jag själv välja mellan de två hade jag valt Seikon. lite roligare helt enkelt. :)
Intressant! Ifall de hade haft samma prislapp då? Fortfarande seikon?
 
Topp