• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor Black Bay eller Omega Seamaster?

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
har haft både BB o ett antal SMP...ska man bara ha en klocka hade jag valt SMP, lite nättare o med datum
IMG_5513.JPG
 

Ola G

Cartier
Black BAy är utan datum vilket är den enda anledningen att jag inte har en, för mig är det viktigt
Med vänlig hälsning
Ola G
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Black bay alla dagar i veckan.
Har haft den röda (på länk och nato). Den är helt jävla perfekt och jag måste ha en igen snarast.

Kolla bara bilderna på sida 1 från @Knugen
- helt underbar klocka.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Min röst lägger jag på Tudor. I alla lägen ett trevligt och prisvärt märke. Med det sagt, hyser jag stor respekt för @Undersköterskan och hans enorma kunnande om Omega som han så gärna delar med sig här på forumet. Oavsett vilken av dem du så köper till sist och syvendes så kommer du att få en bra kvalitetsklocka som du kommer ha glädje av i många år framöver :)
 

Malte

Omega
Tudor är ett roligare val, men skulle jag bara ha 1 klocka hade jag satsat på en svart.
Ska du köpa 2-3 klockor till säger jag den röda tudorn. Ska du bara ha 1 klocka så är Omegan ett bra alternativ, vill du ha Tudor så kika på Pegalos.
 

strider

Panerai
Har testat BB, men proportionerna föll mig inte på smaken. Dessutom sa än av mina vänner som icke var klockintresserad att den såg ut som en ''toy-watch'', men man ska inte bry sig om vad andra tycker.
Kör på den som du är bekväm med.
 

johning

Omega
Jag har aldrig vart något fan av Seamastern, även om jag faktiskt tänker köpa en beater om/när jag snubblar över en till rätt kurs.

Blackbay är jag dock sjukt förtjust i!
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Varför är det så många som förespråkar Tudorn men aldrig ägt någon av klockorna som trådakaparen frågar om?
Är det så inne att hata Omega? :rolleyes:
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Varför är det så många som förespråkar Tudorn men aldrig ägt någon av klockorna som trådakaparen frågar om?
Är det så inne att hata Omega? :rolleyes:
"Hata omega" hoppas jag verkligen inte. Däremot är (och har varit sedan en tid) SMPn så otroligt vanlig så folk har nog helt enkelt tröttnat på den. Lite samma sak med Rolex Sub. Därför känns det kanske fräshare med en Tudor...
 

Icaras

Rolex
När jag tänker efter så är de enda snygga SMP de med svärdvisare. Gillar verkligen min 2254.50. :) Pelagos är i mitt tycke ett bättre val än BB.

@Ako tycker inte att de äldre ser så farligt daterade ut, som t.ex klockan nedan. Slipper också den den fula länken.
2015-12-24 02.29.24 1-01~01.jpg
 
Senast ändrad:

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag gillar Black Bay, men proportionerna funkar inte för mig. Lite för "klossig" och hög i kanten.
SMP funkar dock alldeles utmärkt, har en halvschleten variant från -02 som är smalare, nättare och jag tycker länken är bland de skönaste i världen. Är det en dussinklocka? Absolut! Är det en dålig grej? Inte för mig. Själv föredrar jag pre-Coaxial-SMP, detta då de applicerade indexen och den röda texten i min mening gjorde den något mindre "toolig".
 

H Json

Omega
Tjena!

Jag heter Fredrik, kommer från Göteborg och läser ganska mycket här på forumet, men skriver inte så ofta. Nu behöver jag dock smakråd! Jag står i valet mellan en Tudor Black Bay (röd) och en Omega Seamaster, lite äldre modellen med "wave-dial" men med cal 2500. Vad tycker ni? Någon som har erfarenheter att dela med sig? Jag är ute efter en robust klocka som kan användas till det mesta, samt håller länge.

Tacksam för alla tips! :)

//F
Hej... tre år senare :)
Jag läser gamla trådar och är just nu i exakt samma sits som dig. En Seamaster Co-axial 2500D (2018) vs en ny BB röd.
Berätta om ditt val, jag har det svårt. Men skulle vilja landa mot en Tudor.
 

fdaun

Omega
2-Faktor
Hej... tre år senare :)
Jag läser gamla trådar och är just nu i exakt samma sits som dig. En Seamaster Co-axial 2500D (2018) vs en ny BB röd.
Berätta om ditt val, jag har det svårt. Men skulle vilja landa mot en Tudor.

Köpte faktiskt båda men fastnade inte för någon av dem. Tudor BBn hade en lite för fyrkantig / skarp boett som inte passade mina handleder, och gillade inte riktigt länken på Seamastern. Bestämde mig dock igår för att ge Tudor en chans till och plockade ut en BB 58, första intrycket är bra och många av de sakerna som störde mig förut är fixade, bl a är boetten smalare, diametern något mindre och den ligger mer naturligt mot min handled. Denna recensionen hjälpte mig faktiskt ganska mycket i mitt beslut: https://klocksnack.se/threads/recension-tudor-blackbay-58-aka-bb58.100735/

Lycka till!
 

kimchi33

Breitling
Båda väldigt snygga men föredrar nästan Tudorn pga armbandet som för mig är snyggare än den på nya seamasters
 

Martin2000

Breitling
Har precis gjort mig av med Seamastern och funderar på BB Heritage Steel 79730.
Gillade allt med Omegan förutom länken.
Hur upplever ni skillnaden?
//Martin
 

H Json

Omega
Ju mer jag tittar på Omegas länk desto mer ogillar jag den. Att valet föll på en röd 79230 känns helrätt. Kändes lite tung i början, men gick snabbt över. BB gör sig även mycket snyggare på ett läderband om man vill variera sig lite.
:tudor:
 

Likartade trådar

Topp