• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor Blackbay 36

Sammeh

Cartier
Med dagens mått mätt är det en mindre klocka. Sitter dock perfekt på mig, 18,5cm handleder. Men det är väl en smaksak. Tycker att den tvärtom bärs större än många andra 36or, åtminstone på länk.
Ja, det är sjukt stor skillnad på länk och läder. Testade först på läder och det var en besvikelse.. Dock upplevdes den som en helt annan klocka på länk :)
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Med de ändringarna skulle jag verkligen överväga köp...framförallt rosloggan känns som självklar.
Vet inte om den här bilden har postats i tråden innan, men där är en ytterligare en ändring som jag inte skulle ha något emot.

fullsizeoutput_ad8.jpeg
Håller mig dig till 100% om att den ändringen skulle göra den mycket mer attraktiv än nuvarande. Förstår inte riktigt vitsen med att ha en krontub.
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Hur känner vi här då när det kommer en liknande bara storlekarna större? Personligen tycker jag 36 är mer tilltalande.
IMG_1521.PNG
 

Sammeh

Cartier
Gillar modellen nästan huvudsakligen pga storleken. Av samma anledning gillar jag inte Heritage Ranger, som jag förmodligen skulle falla hårt för om den kom i 36.
En BB36 i 41 mm känns fel, den kommer upplevas mycket större än 41 mm precis som att BB36 upplevs som större än dykare i 36 mm

Edit: BB36 storebror får i mina ögon max vara 39 mm:)
 

Tigerrific

Breitling
En BB36 i 41 mm känns fel, den kommer upplevas mycket större än 41 mm precis som att BB36 upplevs som större än dykare i 36 mm

Edit: BB36 storebror får i mina ögon max vara 39 mm:)

Instämmer helt! Jag får också den känslan att tavlan kommer uppfattas som väldigt stor utan t.ex. en roterande bezel m.m. Jag läste dock någonstans att 41:an skulle vara tunnare så att den enklare kan gömmas under ärmen, stämmer det?
 
Senast ändrad:

Smp15

Omega
Instämmer helt! Jag får också den känslan att tavlan kommer uppfattas som väldigt stor utan t.ex. en roterande bezel m.m. Jag läste dock någonstans att 41:an skulle vara tunnare så att den enklare kan gömma sin under ärmen, stämmer det?
"The middle case of the TUDOR Black Bay 41 has been redesigned and slimmed down to allow it to slip under a shirt cuff more easily, and the flat sapphire crystal flush with the fixed bezel in polished steel creates a minimalist effect." saxat från @tudorwatch på instagram.
 

Wizz

Breitling
Med de ändringarna skulle jag verkligen överväga köp...framförallt rosloggan känns som självklar.
Vet inte om den här bilden har postats i tråden innan, men där är en ytterligare en ändring som jag inte skulle ha något emot.

fullsizeoutput_ad8.jpeg
Om de bara hade fixat detta så hade det kunnat vara den perfekta klockan..
 

Virrevet

Omega
Något som jag stört mig på är att BB36 har för lång minutvisare. Till min stora förvåning ser jag att BB41 har kortare visare i proportion till BB36. Är det något man kan förvänta sig appliceras på BB36 inom en snar framtid?
BB36
Skärmavbild 2017-04-03 kl. 08.40.34.png

BB41
Skärmavbild 2017-04-03 kl. 08.40.50.png
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Något som jag stört mig på är att BB36 har för lång minutvisare. Till min stora förvåning ser jag att BB41 har kortare visare i proportion till BB36. Är det något man kan förvänta sig appliceras på BB36 inom en snar framtid?
BB36
Skärmavbild 2017-04-03 kl. 08.40.34.png

BB41
Skärmavbild 2017-04-03 kl. 08.40.50.png
Tycker tvärtom. Visarlängden på 36an är perfekt och på 41an för kort. Kan det vara så att de kör samma visare på 36an och 41an?
 
Personligen tror jag att jag gillar 41an bättre.:) Svårt att säga innan man klämt på den men mitt stora bekymmer med 36an är just caset som känns för chunky..
 

plexan

Cartier
Jag tycker BB36 ser för liten ut på många handleder här faktiskt. Typ explorer 36 funkar mkt bättre på dom flesta. Tror BB38 skulle vara det ultimata.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Jag tycker BB36 ser för liten ut på många handleder här faktiskt. Typ explorer 36 funkar mkt bättre på dom flesta. Tror BB38 skulle vara det ultimata.

Har gått från 44mm(Alpina GMT) till 41mm(Sinn 104) och nu 36mm(BB36)... Har den förhoppningsvis innan nästa vecka är slut. Lite tveksam var jag men alla skriver ju att det skall vara perfekt storlek. Ska bli spännande att se vad jag tycker efter någon dags invänjning...
 
Senast ändrad:

Nilas

Patek
2-Faktor
Har gått från 44mm(Alpina GMT) till 41mm(Sinn 104) och nu 36mm(BB36)... Har den förhoppningsvis innan nästa vecka är slut. Lite tveksam var jag men alla skriver ju att det skall vara perfekt storlek. Ska bli spännande att se vad jag tycker efter någon dags invänjning...
Har du bara inte för grova handleder så går det nog, annars är det ju högst individuellt med storlekar. Modigt att gå från 41-36mm i ett svep :).
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Har du bara inte för grova handleder så går det nog, annars är det ju högst individuellt med storlekar. Modigt att gå från 41-36mm i ett svep :).
Alpinan med en kvalitet som slår allt hittills. Tyvärr inte såld här pga ointresse på KS nu på väg till UK. Sinn kvar på armen men går till försäljning om BB36 känns bättre än bra. Upplevde faktiskt Alpinan och Sinn som lika stora trots skillnaden i storlek.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Alpinan med en kvalitet som slår allt hittills. Tyvärr inte såld hör pga ointresse på KS nu på väg till UK. Sinn kvar på armen men går till försäljning om BB36 känns bättre än bra. Upplever faktiskt Alpinan och Sinn som lika stora trots skillnaden i storlek.
Blir säkert kanon med en bb36. Hade jag inte precis köpt min Longines LD så hade jag klippt din Alpina. Fantastiskt fin :).
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Nu har jag då faktiskt inte testat vare sig 41mm eller 36mm så man får väl ta mina ord med en nypa salt. Jag har nu sprungit runt med en Explorer 14270 i snart över 1 månad och 36mm är faktiskt en helt magisk storlek. Det tog inte heller någon överdriven tid att vänja sig vid den mindre storleken (kom från en 42mm innan). När jag numera drar på mig min speedy känns den väldigt stor och otymplig/klumpig. Jag tycker BB 36 ser mer tilltalande och mer proportionerlig än vad dennes storebror gör. Precis som tidigare postare har uppmärksammat så tycker även jag att minutvisaren är bättre på den mindre storleken. Jag ska nu inom snar framtid släpa iväg mig själv till AD och ge båda modellerna en ärlig chans men åtminstone i teorin spöar 36an 41an!
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Provade en BB36 samt en Rolex Explorer 39mm. Blev lite besviken på rolexen den kändes onödig stor. Men tudorn, vilken klocka. Tavlans svärta och sen den behändiga storleken kändes som en keeper.
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Nu har jag då faktiskt inte testat vare sig 41mm eller 36mm så man får väl ta mina ord med en nypa salt. Jag har nu sprungit runt med en Explorer 14270 i snart över 1 månad och 36mm är faktiskt en helt magisk storlek. Det tog inte heller någon överdriven tid att vänja sig vid den mindre storleken (kom från en 42mm innan). När jag numera drar på mig min speedy känns den väldigt stor och otymplig/klumpig. Jag tycker BB 36 ser mer tilltalande och mer proportionerlig än vad dennes storebror gör. Precis som tidigare postare har uppmärksammat så tycker även jag att minutvisaren är bättre på den mindre storleken. Jag ska nu inom snar framtid släpa iväg mig själv till AD och ge båda modellerna en ärlig chans men åtminstone i teorin spöar 36an 41an!

Provade en BB36 samt en Rolex Explorer 39mm. Blev lite besviken på rolexen den kändes onödig stor. Men tudorn, vilken klocka. Tavlans svärta och sen den behändiga storleken kändes som en keeper.

Jag har en Explorer 114270 som jag är mycket nöjd med, men ändå kan jag inte släppa tanken på BB36. Har inte klämt på en BB 36 på flera månader men tror jag skall försöka göra det snart igen. Den har väl inte AR förresten? Och tavlan, den är väl blank, inte matt eller hur?
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Jag har en Explorer 114270 som jag är mycket nöjd med, men ändå kan jag inte släppa tanken på BB36. Har inte klämt på en BB 36 på flera månader men tror jag skall försöka göra det snart igen. Den har väl inte AR förresten? Och tavlan, den är väl blank, inte matt eller hur?

Jag ska jag uttala mig angående AR. Då jag inte reflektera över det.
Men tavlan är blank. Jag tyckte tavlan vann över explorern. Men då är jag en sucker för blanka tavlor.

Upplevde att bb36 skulle kunne vara en owg-klocka för mig. Den smidiga storleken och att den såg sportig men samtidig lite smådressig ut, så kändes den väldigt mångsidig.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Jag ska jag uttala mig angående AR. Då jag inte reflektera över det.
Men tavlan är blank. Jag tyckte tavlan vann över explorern. Men då är jag en sucker för blanka tavlor.

Upplevde att bb36 skulle kunne vara en owg-klocka för mig. Den smidiga storleken och att den såg sportig men samtidig lite smådressig ut, så kändes den väldigt mångsidig.
Spännande... Har en ny bb36 på ingång utan att testat innan. Living on the edge:)
 
Topp