• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor Blackbay 36

Såkkett

Omega
Den har ingen AR, eller möjligtvis helt kass AR som är resultatlös.
Dock vet jag inte om jag håller med om att tavlan vinner över Explorern i något annat än lumen,
men det är ju subjektivt då jag väljer matt tavla och mercedesvisare framför blank tavla med snöflinga om
jag måste välja.

Nu behöver jag ju tack och lov inte välja ;)
IMG_0284_zpsefkr3mgp.jpg

Båda klockorna är extremt mångsidiga och kvalitetskänslan i BB36an ligger i mitt tycke mycket närmare Explorern än vad som
avspeglas i prisskillnaden, sedan om det är Tudorn som är prisvärd eller Rolexen som är överprisad låter jag vara.
Visst är Tudorn inte lika behaglig i uppdraget men den ligger stadigt på knappt +2s/dag på armen.
Jag kan inte säga att jag föredrar storleken på den ena eller andra utan tycker bägge ligger bra i storlek.
Dock märkte jag BB36an på svart läderband krympte ganska duktigt så på läder kan den nog uppfattas som för liten av många.
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Har nog bestämt mig nu. Efter helgens klockprovande av flera olika modeller så faller nog ändå valet på en BB36. Inte riktigt än, lär spara ett tag till.(lär säkert hinna vela ett par gånger innan dess :angel:), men den kändes spot on i butiken.
 

Såkkett

Omega
Microjustering på kortaste och var för slack. Nu perfekt efter två glas vin. Aldrig gillat länk men den här sitter riktigt bra. Ta bort länkbit eller ej är den stora frågan?
Märkligt hur en klocka kan växa på bara någon timme. Sitter så bra:)

IMG_0565.JPG
IMG_0566.JPG
IMG_0567.JPG
Ögat vänjer sig fort vid 36mm, sett till sista bilden skulle jag testat plocka en länkbit klockan 6 för att centrera spännet om inte annat.
 

Såkkett

Omega
Tyvärr kommer du nog också se en klocka krympa jävligt fort om du sätter den på läder.
Jag har två länkar borta och microjusteringen i mitten och tyckte den blev lite "pluttig" på läder, iofs så det såg konstigt
litet ut men mindre än jag föredrar.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Tyvärr kommer du nog också se en klocka krympa jävligt fort om du sätter den på läder.
Jag har två länkar borta och microjusteringen i mitten och tyckte den blev lite "pluttig" på läder, iofs så det såg konstigt
litet ut men mindre än jag föredrar.
Inte plockat bort någon länk bara flyttat in mikrojusteringen ett hack. Skruvade du bort länkarna själv? Nåt att tänka på isf? (Spännet sitter mitt på. Det är bara kameravinkeln som spökar)
 
Senast ändrad:

Såkkett

Omega
Inte plockat bort någon länk bara flyttat in mikrojusteringen ett hack. Skruvade du bort länkarna själv? Nåt att tänka på isf? (Spännet sitter mitt på. Det är bara kameravinkeln som spökar)
Ha en mejsel i rätt storlek och vara bestämd nog så man inte slinter då dom kan sitta ganska hårt från fabrik så är det enkelt.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Var ju hur enkelt som helst att korta länken om man är noga. Kändes bra till att börja med men tyckte efter ett tag att den satt väl tight. Iofs läckert med tudorskölden präglad på handleden :)
Satte tillbaka länkbiten och microjusteringen på kortast och nu känns den perfekt. Är nog bara ovan med länk som tydligen passar bättre något längre än läder.
IMG_0580.JPG
IMG_0578.JPG
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Funtar lite på en till sommarn kanske, tror ni man får nån rabatt hos AD eller ska man köpa på C24?
Att prova skadar ingen. Givetvis ska. I försöka gynna våra inhemska AD's men om priset är markant så kan ju C24 vara ett alternativ, men är det verkligen värt besväret för typ 2-3k? Tycker du ska kolla med dem innan du bestämmer dig, slå dem en pling :)
 

Jodisalt

Rolex
Funtar lite på en till sommarn kanske, tror ni man får nån rabatt hos AD eller ska man köpa på C24?

Du har inte vägarna förbi Schiphol annars? Läste här om att Schiphol har Tax-free. Bad syrran som bor i Amsterdam kolla hur mycket en Tudor BB36 kostade hos Gassanschiphol och mycket riktigt så stämde det, 20% tax-free på klockan :) Är nämligen också inne på att köpa en.
 

mackman

Cartier
Att prova skadar ingen. Givetvis ska. I försöka gynna våra inhemska AD's men om priset är markant så kan ju C24 vara ett alternativ, men är det verkligen värt besväret för typ 2-3k? Tycker du ska kolla med dem innan du bestämmer dig, slå dem en pling :)
Du har inte vägarna förbi Schiphol annars? Läste här om att Schiphol har Tax-free. Bad syrran som bor i Amsterdam kolla hur mycket en Tudor BB36 kostade hos Gassanschiphol och mycket riktigt så stämde det, 20% tax-free på klockan :) Är nämligen också inne på att köpa en.
Precis, priset skiljer inte så mycket från AD på c24 så frågan är om det verkligen är värt dom där kronorna. Annars kan man ju ta tur-retur flyg till schipol, snorbilligt att flyga nu för tiden :D
 

mackman

Cartier
Ni som nu haft klockan ett tag, har ni tröttnat på den? Jag mena, den är ju på sätt och vis ganska tråkig. Är det en bättre owg klocka än en smpc tror ni? :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ni som nu haft klockan ett tag, har ni tröttnat på den? Jag mena, den är ju på sätt och vis ganska tråkig. Är det en bättre owg klocka än en smpc tror ni? :)

Nu har jag ingen BB36, men jag tror generellt att en OWG-klocka med fördel ska vara en smula "tråkig".
Det är ofta den typen av klocka som har bäst potential att smälta in i olika sammanhang och passa till olika klädslar och därmed vara bäst lämpad för ändamålet. Samtidigt måste den vara så pass intressant och väcka känslor så att man ska vilja använda den varje dag.

För att inte trampa några BB-ägare på tårna så är IWC 3239 min drömklocka och jag sorterar den i samma kategori.
Tråkig kan alltså i det här sammanhanget översättas till alldeles underbar :)
 

mackman

Cartier
Nu har jag ingen BB36, men jag tror generellt att en OWG-klocka med fördel ska vara en smula "tråkig".
Det är ofta den typen av klocka som har bäst potential att smälta in i olika sammanhang och passa till olika klädslar och därmed vara bäst lämpad för ändamålet. Samtidigt måste den vara så pass intressant och väcka känslor så att man ska vilja använda den varje dag.

För att inte trampa några BB-ägare på tårna så är IWC 3239 min drömklocka och jag sorterar den i samma kategori.
Tråkig kan alltså i det här sammanhanget översättas till alldeles underbar :)
Precis, går själv och tänker lite samma sak. Å andra sidan så har en smula tråkig klocka inte så mycket man potentiellt sett kan tröttna på, det enda skulle väll vara att den just precis är lite tråkig :) Svår balansgång dedär
 

Såkkett

Omega
Ni som nu haft klockan ett tag, har ni tröttnat på den? Jag mena, den är ju på sätt och vis ganska tråkig. Är det en bättre owg klocka än en smpc tror ni? :)
Skulle inte välja en bb36 framför en smpc som ända klocka om man gillar dykare och tycker att det funkar till sin klädstil.
Själv skulle jag dock välja BB36an då jag föredrar klockor utan vridring, men tycker nog att smpc är ett snäpp upp om man jämför dem utan att ta med dykare eller inte i det hela.
 

mackman

Cartier
Skulle inte välja en bb36 framför en smpc som ända klocka om man gillar dykare och tycker att det funkar till sin klädstil.
Själv skulle jag dock välja BB36an då jag föredrar klockor utan vridring, men tycker nog att smpc är ett snäpp upp om man jämför dem utan att ta med dykare eller inte i det hela.
Fick mig att fundera, när jag tänker efter så tycker jag egentligen inte om Black Bayn för vad den är, utan gillar den nästan enbart för storlekens och vattentäthetens skull så varför ska jag köpa BB då för? :rolleyes:
 
Topp