• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor chrono "Big block"

Igge

Panerai
Är det svårt att byta bazel på dom? Och går det att få tag i originalbazel?
Tänkte om man köper en 280 eller 260 går det relativt enkelt att byta till GMT bazel?

Samma sak med urtavla, är det svårt att få tag i och få det bytt hos urmakare.

Sen så vill jag helst inte byta för mycket delar, man vill ju att den ska vara hyfsat nära originalet.

/i
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tack Carlton och Joakim,

Då är det i första hand en 79270 alternativt 79170 som gäller för min del.
Nu gäller det "bara" att hitta en.... Tyvärr inte så lätt verkar det som :(

/i


Ligger ju typ 15 stycken riktiga Big Blocks på Chrono och 5-6 stycken på Watchrecon.

Verkar ju inte speciellt svårt alls om du frågar mig! :)
 

Igge

Panerai
Du har rätt Kräm..
Vette sjutton vad jag sysslade med går.
Blev i alla fall betydlig lättare att sortera ut rätt objekt efter gårdagens hjälp med sifferexercisen gällande modellerna och vad som skiljer dom åt.

Har nu hittat några intressanta oblekt och har kontakt med säljarna så eventuellt dimper det ner ett paket nästa vecka :)

/i
 

Igge

Panerai
Blev ingen big block då den inte fans på tudors fantastiskt snygga Prince länk, men det är en 79260 påväg hem från Italien :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Drar upp denna tråden igen!
När började man med Prince Date tavlorna på Bigblocks? Ser att det finns både Oysterdate och Prince Date.
Någon som vet hur höga de är och om någon äger en Bigblock.. hur känns dem på armen?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Kan ha fel men tror aldrig big-block referenserna var märkta med Prince. Inte heller de tidigaste 792×0 referenserna hade denna märkning. Tror den kom under sista åren på 90-talet.
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Jag trodde samma sak, men har en 79180 på gång från 1997 med Prince tavla.. och den är Bigblock.. Kan man ha bytt tavla?
Jag frågade säljaren men får svaret att tavlan skall vara så.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Även om jag gillar plexi, så är den senare modellen mer tilltalande (för mig) med sin rundade och något mindre höga boett. Den har ett formspråk som mer knyter an till Daytonan, än Big Blocken och gillar man det så tycker jag dessa modeller är prisvärda val. Big Blocken ger å andra sidan ett påtagligt mer sportigare intryck, tycker jag, med sin massiva mellanboett och det är väl just detta som är den avgörande skillnanden - inte huruvida det är plexi eller safir. (För övrigt tror jag det var mineralglas på de första modellerna utan plexi). Den här spenderar på tok för mycket tid i bankfacket, med tanke på hur otroligt skön den känns på handleden (den främre alltså):

TudorsOnPuzzle.jpg


Klockan funkar förstås utmärkt på Oysterlänk också, men Tudors jubile är en underbar mix av just Oystern och den mer traditionella Jubile-länken. Lite tunnare länkar (utan att bli klena), lite längre länkar. Och i just detta fall kombinerat med ett pålitligt flip-lock-lås. Perfekt passning mot boetten med ändlänkarna och lagom mycket "bling" med polerade boetthorn och mittlänkar. Vidare så har Tudor också någon liten anpassning av 7750-verket (som är av chronometerstandard). Min klocka ovan levererar gott och väl inom COSC.

En av få kronografer jag har... och som allt för ofta kommer i skymundan för andra modeller... men jag kan inte förmå mig själv att sälja den... Får ALLTID en varm känsla i kroppen när jag plockar fram den.

TudorChronoSilverCloseUp_1.jpg


mvh A
Den är faktiskt apsnygg. Måste väl ses som ett kanonalternativ till en Daytona :cool: tack för infon :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag trodde samma sak, men har en 79180 på gång från 1997 med Prince tavla.. och den är Bigblock.. Kan man ha bytt tavla?
Jag frågade säljaren men får svaret att tavlan skall vara så.

Det känns inte som att 79180 borde funnits -97? Som med allt när det gäller Rolex så är det ju dock lite oklart med referenser och tillverkningsår. Men deg känns som att -97 hade 79280 lanserats.

Jag har iaf. aldrig sett en 'riktig' Big Block med Tiger-tavla.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Det känns inte som att 79180 borde funnits -97? Som med allt när det gäller Rolex så är det ju dock lite oklart med referenser och tillverkningsår. Men deg känns som att -97 hade 79280 lanserats.

Jag har iaf. aldrig sett en 'riktig' Big Block med Tiger-tavla.
Håller med. Fast Tigermärkningen kom ännu senare än Princemärkningen.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Den jag kollar på det ut precis som den här, 79180 bigblock FAST det står Prince Date och inte Oysterdate..
Säljaren säger att den är köpt 97 och den har precis blivit servad hos Rob Engström, jag har sett kvittot och ref.nr på klockan..
791 säger mig att det är en Big Block och därför också plexiglas.
Urtavlan är jag tyvärr inte kunnig nog för att säga vad som är rätt eller fel.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det kanske är en Bigblock, inte vet jag!?

Spred some light pls! :)

Jag rekommenderar att läsa första sidan i den här tråden. Det reds ut alldeles utmärkt där vilka ref # som räknas som vad, frågan har redan ställts. :)

Men ja, 94XXX och 791XX räknas bägge som 'Big Block'.
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Jag rekommenderar att läsa första sidan i den här tråden. Det reds ut alldeles utmärkt där vilka ref # som räknas som vad, frågan har redan ställts. :)

Men ja, 94XXX och 791XX räknas bägge som 'Big Block'.

Men åter till min fråga då; en 79180 alltså en Bigblock med plexi, kan den ha Prince Date-tavla och vara tillverkad 1997 eller är klockan jag kollar på inte legit?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Men åter till min fråga då; en 79180 alltså en Bigblock med plexi, kan den ha Prince Date-tavla och vara tillverkad 1997 eller är klockan jag kollar på inte legit?

Jag törs inte uttala mig med säkerhet, har redan skrivit det jag tror.

Men du säger ju själv att säljaren säger att den är KÖPT -97. Det behöver ju inte betyda att den är tillverkad då. Jag skulle rekommendera att kolla serienummret och stämma av tillverkningsår och referens på det viset.

Angående tavlan så finns det ju en ganska vid flora av tavlor till Tudor Chronos, det kan väl vara så att man tröttnat på tavlan och bytt tavla någon gång på vägen och då bytt till en, för tiden när den byttes, ny tavla och därmed fått en Prince-date tavla?

Om det finns dokumenterad service från Rob så kan dom säkert sprida ljus över frågan. Har dom servat den kan du nog vara ganska trygg i att klockan är 'legit' ur aspekten att det åtminstone sitter originaldelar på uret.
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Jag törs inte uttala mig med säkerhet, har redan skrivit det jag tror.

Men du säger ju själv att säljaren säger att den är KÖPT -97. Det behöver ju inte betyda att den är tillverkad då. Jag skulle rekommendera att kolla serienummret och stämma av tillverkningsår och referens på det viset.

Angående tavlan så finns det ju en ganska vid flora av tavlor till Tudor Chronos, det kan väl vara så att man tröttnat på tavlan och bytt tavla någon gång på vägen och då bytt till en, för tiden när den byttes, ny tavla och därmed fått en Prince-date tavla?

Om det finns dokumenterad service från Rob så kan dom säkert sprida ljus över frågan. Har dom servat den kan du nog vara ganska trygg i att klockan är 'legit' ur aspekten att det åtminstone sitter originaldelar på uret.


Jag har serienummret på klockan, hur kan jag kolla tillverkningsår etc?
 
Topp