Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tudor Date+Day

Diskussion i 'Diskussion' startad av fredrikb, 7 december 2013.

1. fredrikb
    Trådstartare

fredrikb Borgare

Sitter och kollar runt lite vilka varianter som finns på Tudors Day Dates.

Referens 7017 (38mm) och referens 76200 (36mm) har jag dykt på, men finns det fler varianter som man bör inkludera när man letar runt?

Tacksam för tips (och även bilder från er som har en)!

Kotten och Johan M gillar detta.
  2. Johan M

Johan M Borgare

Intressant fråga som jag också är intresserad av. Det är svårt att hitta information om deras modeller.

3. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Några till...
    7019/3
    7020
    76214
    94614

:)

/Daniel

4. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Sjukt att man själv sitter och kollar på tudor jumbos dock är jag mer intresserad av endast Date versionerna, dock undrar jag vad som skiljer de olika modellerna åt? Har hittat 9080/0, 7024/0, 9081/4 och 7410/0 någon som vet skillnaden?

5. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Min sambo har en 34mm date-variant. Allt är Tudor-märkt... Nån som vet vilken ref det är?

(Sorry för crappy bild) :)

Kotten gillar detta.
  6. luddviig

luddviig Borgare

Från:
    Norrköping
    Skulle tro att det är ref: 74000, dock inte helt säker!

Kotten gillar detta.
  7. Denke

Från:
    Stockholm

Tack. Det bör väl iofs stå på boetten. Får plocka av länken och kika helt enkelt. :)

Kotten gillar detta.
  8. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag har en 9081/4 38mm Jumbo. Dessa kommer endast med vitguldsglasring, oftast slät men även "fluted" som min.

Jakob B, Bauuer, krämbulle och 7 andra gillar detta.
  9. Hoarz

Hoarz Stadsbo

Grym Rozzy!

Kotten och Rozzy gillar detta.
  10. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    aljung har nyligen skaffat en Daydate med stålglasring... Ping ping!

Kotten och aljung gillar detta.
  11. aljung

aljung Präst

Från:
    Uppsala
    Min är en 7017/0 med silvertavla. Lägger upp en bild senare, Tapatalk vägrar ge mig åtkomst åt mina bilder.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kotten gillar detta.
  12. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Jag kan inte bidra med så mycket info, men sitter själv på en blåtavlad 7017/0 (date+day jumbo).
    Jag hade ärligt talat inte räknat med att tycka så mycket om den som jag gör. Den har tillräckligt mycket "eget" för att inte kännas som en lågbudget-rolex, och är sjukt mångsidig. Dressig på läder, sportig på länk eller nato. Att den då har lugholes gör byten väldigt enkelt, vilket också är trevligt. Skillnaden mellan 36 och 38mm är inte så stor som man skulle kunna tro (eller kanske önska) men helt klart åt rätt håll. Jag har inte kollat så mycket, men fått intrycket av att jumbo betingar ett högre pris än vanliga, vilket kanske därför är lite svårmotiverat.
    En fånig detalj som jag verkligen gillar med den, som den visserligen delar med många andra klockor men just ingen av de jag äger, är tjockleken - boetten är bara 5mm tjock, men totalt är klockan (utan datumbubbla) är 11,5mm. Det är med andra ord lite hamburgerkänsla över den. boettlock, boett, glasring, glas. Mycket trevligt.
    På det hela taget är det väldigt mycket klocka för pengarna.
    I övrigt vet jag inte så mycket om historian och utvecklingen, men min har tex inte quickset av dag eller datum, vilket kan vara värt att känna till. Och sportigheten till trots skulle jag inte utsätta min för vatten. Jag tror inte de var speciellt högt testade när de var nya, och nu är min över 40 år gammal.
    Lycka till i jakten!

Hoarz, Johan M, Kotten och 3 andra gillar detta.
  13. aljung

aljung Präst

Från:
    Uppsala
    Jag tycker storleken på jumbomodellen (38 mm) är perfekt. Som DrSbaitso nämnt ovan kan avsaknaden av quickstep på dag och datum vara lite jobbig om man inte använder klockan ofta.

Men det är en riktigt trevlig klocka. Kan rekommendera ett köp om du har möjlighet.

Hoarz, Kotten, Rozzy och 1 annan gillar detta.
  14. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Då får jag väl i rättvisans namn berätta att min ovan (9081/4) har Quick set. Då den är tämligen nyservad och trycktestad till 100m tvekar jag inte för att sporta eller bada med den.

CaptainOats, Hoarz, DrSbaitso och 3 andra gillar detta.
  15. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ingen som har någon koll på de olika Date referenserna?

16. Denke

Från:
    Stockholm
    Dubbelkollade, helt riktigt är det en 74000 med bokstaven N på slutet. :)

17. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Rozzy underbart fin denna! Får man fråga vart du servade den?

Rozzy gillar detta.
  18. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Lägger upp en bild på min 7024/0 som kom hem i början på veckan! Ej quickset och med ett ETA 2772 verk i har jag fått reda på!

Rozzy gillar detta.
  19. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Vet någon vad ett rimligt pris för en 34mm Date i någorlunda bra skick kan tänkas vara? Har sett ifrån 4,5kkr på Ebay, men tycker att det känns skumt billigt.

20. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Från 4,5 känns rimligt tycker jag, Lägg en bevakning på Ebay och se vad de går för!

Galaxxy gillar detta.
  21. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack!
    Jag har kvittot någonstans, enklare är att fråga före detta ägaren Aurum vart detta skedde. I GTB har jag för mig i alla fall.

22. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Jo, det var hos Kristoffers Klockateljé. Var väl varken toppservice eller särskilt billigt har jag för mig.

23. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack F!
    Jag tycker att den snurrar på riktigt bra, men du tänker kanske på "skruven"?

24. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Ja, tänker på skruven. Servicen i sig var nog väl utförd.

25. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ok tack båda! Gångtestade och äkthetsverifierade min hos Rob i veckan och den gick riktigt bra enligt Jonas där men behöver nog en service och nya packningar då den ej var tät. Lämnar gärna in den till Rob men vill nog först känna lite på den då jag inte vill vara ifrån den så länge redan nu! Har frågat runt lite på olika ställen men det är få som säger sig serva tudor trots att jag själv får påpeka att det sitter ett ETA verk i, men frågan är väl om reservdelar såsom packningar och kronan osv. Ni vet ingen bra förutom Rob, farfar eller abc i Stockholm?

26. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Packningar borde de flesta urmakare greja till Tudorn, frågan är om andre reservdelar.
    DR watch har gjort bra och prisvärda servicar åt mig och jobbar mycket med Rolex, men jag vet att Aurum är av annan åsikt...

27. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Okej ja det var just packningarna som var problemet för ABC och Åke Falk som jag har frågat hittills! Farfars kunde ta in den men skulle snart ta julledigt så kände att jag får fundera lite på det då den ju faktiskt går ok men läskigt om den skulle ta in väta bara! Ska kika med DR watch genom att gå in och prata med han har mailat honom tidigare avseende min gamla 79090:a.

Mårtenssons ur Brookfield