Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tudor Day Date -enlighten me!

Diskussion i 'Vintage' startad av thomastheswede, 15 oktober 2014.

1. thomastheswede
    Trådstartare

thomastheswede Borgare

Hej!

Har på sistone sett flera riktigt snygga gamla Tudor Day Date men inte lyckats googla fram nån bra beskrivning av modellerna, tillverkningsår osv.

Det man kan konstatera är ju att de känns sjukt prisvärda. Jag ger mig f-n på att det sitter någon här på vintageavdelningen med massor av bra info eller länkar så snälla, dela med er.

/T

2. Richispice

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Sukt sukt!:)

3. thomastheswede
    Trådstartare

thomastheswede Borgare

Argghhh. Jag MÅSTE köpa en sån där, även om det är ett avsteg från min "samlarstrategi" (regler är till för att brytas!). Finns det svenska dag-skivor även till Tudor?

4. Richispice

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Är osäker på det, men det borde inte vara så svårt (att häda) och ta en svensk dag-skiva från en Rolex DD och sätta in i en Tudor DD. Fast å andra sidan är jag ingen urmakare så jag har ingen aning. :wideyed: Fast när jag tänker efter så kanske det inte går. Rolex DD är väl 36 mm om jag inte är helt ute och cyklar och min Tudor är 38.

Vad har du för samlarstrategi om man får fråga?

Lycka till i ditt sökande.

5. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Prova att googla efter vad den heter - Tudor Date Day...

Boris Balkan gillar detta.
  6. falten

falten Stadsbo

Finns med svenskt datum, kul att de har snaaarlik boett med vintage milgauss...

Pilot, Wii, Per och 2 andra gillar detta.
  7. thomastheswede
    Trådstartare

thomastheswede Borgare

Vet inte om jag ska skratta eller gråta... Jag var så 100% säker att den hette samma sak som en Rolex: Day Date. Nu får jag väääääldigt många fler träffar, tack Ernesto.

Molle gillar detta.
  8. thomastheswede
    Trådstartare

thomastheswede Borgare

Mitt "fokus" ligger på Rolex SD, GMT och Sub och bara vintage. Men blir mer och mer sugen på nåt från Tudor.

Scaramanga gillar detta.
  9. wadbro

wadbro Stadsbo

Oj vad jag precis insåg vad jag saknar min! En av de bästa klockor jag haft. Hade med jubileelänk, löjligt skön att på armen! Men svensk dagskiva lyckades inte jag hitta trots idogt letande, o Rolex dagskiva går väl inte, det är ju två helt olika verk i resp modell..?!

10. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Ref på de tidiga är 7017 alt 7019. Sena 60 tal till tidigt 70 tal. Tror det sitter ett AS verk i dem? På tavlan står det Date + Day, dvs tvärt emot en Rolex DD.

Kluriga är att hitta länk med rätt endlinks om länk saknas. Tror 382 är original, men även andra passar.

Riktigt fin klocka, var en idiot som släppte min 7017 på org länk med rätt end links :facepalm:

Richispice gillar detta.
  11. thomastheswede
    Trådstartare

thomastheswede Borgare

Ja nu börjar jag få lite mer koll på läget. 7017, 7019 eller 7020 verkad vara det jag ska spana efter.

Smooth bezel, 7017/0. Rotating bezel, 7020/0. White fluted, 7019/4. Gold fluted, 7019/3

f0163217_0533446.jpg

Jakten kan börja... (och sitter du på en i bra skick, helst så "full set" det går så vet du var du får tag i mig!)