• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor eller Frederique Constant?

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Behöver lite snabbt råd. Står inför valet mellan en Tudor BB in house eller en Frederique Constant Slimline Moonphase 703S3S6 . Har länge velat ha båda klockorna och kommer förr eller senare köpa dem oavsett vilken jag köper först. Har nu fått ett bra(?) Erbjudande på Slimline moonphase(ca 17k) och blir väldigt sugen.

Vad tror ni? Är det fortfarande för dyrt och kan jag hitta den billigare senare? Vilken tror ni blir svårast att få tag på om 1 år, Black Bay Black eller Slimline Moonphase?

Tack på förhand.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Väldigt olika klockor. Vad har du för omkrets på handleden?

Ingen kommer vara svår att få tag på om ett år.
 

Leafvalley

Cartier
Behöver lite snabbt råd. Står inför valet mellan en Tudor BB in house eller en Frederique Constant Slimline Moonphase 703S3S6 . Har länge velat ha båda klockorna och kommer förr eller senare köpa dem oavsett vilken jag köper först. Har nu fått ett bra(?) Erbjudande på Slimline moonphase(ca 17k) och blir väldigt sugen.

Vad tror ni? Är det fortfarande för dyrt och kan jag hitta den billigare senare? Vilken tror ni blir svårast att få tag på om 1 år, Black Bay Black eller Slimline Moonphase?

Tack på förhand.

Vilken BB kikar du på? Finns ju flera stycken, även moonphase finns i olika utföranden Underlättar om du lägger upp bilder på båda klockor samt vad du tycker är +/- med de två... krav på länk, färg, urtavla, när du tänkt använda den, är du en OWG eller är detta en kompliment i din samling?
 
Senast ändrad:

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Väldigt olika klockor. Vad har du för omkrets på handleden?

Ingen kommer vara svår att få tag på om ett år.
Tudor BB kommer såklart att vara lätt att få tag på. Tänker mest på FC703.

Har för mig att jag har ca 17.8cm.

Vilken BB kikar du på? Finns ju flera stycken, även moonphase finns i olika utföranden Underlättar om du lägger upp bilder på båda klockor samt vad du tycker är +/- med de två... krav på länk, färg, urtavla, när du tänkt använda den, är du en OWG eller är detta en kompliment i din samling?
Tudor BB Black är en av mina "grail", och förmodligen en av de snyggare moderna dykare enligt mig. Frederique Constant är dock den perfekta dress klockan för mig. Den enda deras klockan jag hellre haft som också är realistisk är JLC ultra Thin Moon.

Tycker helt enkelt om båda klockorna, men för olika anledningar. Det enda jag känner med FC 703 är väl priset. Har sett den gå för så lite som $1040 från usa(plus moms etc), dock utan officiell garanti, vilket denna har. Vet helt enkelt inte om €1700 är ett bra pris även fast de verkar vara dyrare rent generellt hör i EU. Kanske kommer det vara någon rea på den i framtiden.

Riktigt svårt val för mig faktiskt :)

grid-m79230n-0001-fb1.png
FC-703S3S6-1.jpg
 

Leafvalley

Cartier
Tudor BB kommer såklart att vara lätt att få tag på. Tänker mest på FC703.

Har för mig att jag har ca 17.8cm.


Tudor BB Black är en av mina "grail", och förmodligen en av de snyggare moderna dykare enligt mig. Frederique Constant är dock den perfekta dress klockan för mig. Den enda deras klockan jag hellre haft som också är realistisk är JLC ultra Thin Moon.

Tycker helt enkelt om båda klockorna, men för olika anledningar. Det enda jag känner med FC 703 är väl priset. Har sett den gå för så lite som $1040 från usa(plus moms etc), dock utan officiell garanti, vilket denna har. Vet helt enkelt inte om €1700 är ett bra pris även fast de verkar vara dyrare rent generellt hör i EU. Kanske kommer det vara någon rea på den i framtiden.

Riktigt svårt val för mig faktiskt :)

grid-m79230n-0001-fb1.png
FC-703S3S6-1.jpg

Då lägger jag min röst på FC, om det inte är så att du behöver en tåligare vardags klocka som BB dykaren. Sedan är jag inte en snowflake fantast och visarna på FC var helt klart snyggare.
 

Pawwen

Cartier
2-Faktor
Sen tycker jag frågan är: klär du dig dressat oftast eller har du en ledigare stil? Vad använder du mest? Är det din enda klocka så tror jag BB är mer användbar som vardagsklocka.
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
FCn bärs väldigt stort så testa den innan om du inte redan gjort det!
Hade en vanlig slimline manufacturer förut i standard storleken 42mm, satt bra men på tok för stor för att vara en dress klocka. Denna är dock den nya modellen i 39mm. Därför jag är riktigt sugen på den.

Sen tycker jag frågan är: klär du dig dressat oftast eller har du en ledigare stil? Vad använder du mest? Är det din enda klocka så tror jag BB är mer användbar som vardagsklocka.
Har en mer ledigare stil. Har en Dykare som vardagsklocka redan nu, så om jag köper BB kommer den utan tvekan få mer handledstid. Saknar dock en dress klocka i samlingen. Kommer som sagt köpa båda förr eller senare. Frågan är bara vilken jag ska inhandla först. Oron är väl att just 39mm av moonphase kommer vara svårare att få tag på senare. Kan ha helt fel dock.
 

Pawwen

Cartier
2-Faktor
Låter som att du bestämt dig för FC. Tudorn kommer du enkelt hitta begagnad. Dyker ständigt upp här på KS. Posta WS när du har köpt!
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Låter som att du bestämt dig för FC. Tudorn kommer du enkelt hitta begagnad. Dyker ständigt upp här på KS. Posta WS när du har köpt!
Yes, tror det är de bästa valet. Känns som att Tudor BB är en lättare klockan att hitta när man väl ska köpa den. FC 703 verkar vara ganska svår att hitta till bra pris när som helst. Har kollat nu ett tag och det var de bästa priset jag hittat på länge.
 
Vad har du för dykare idag då?

Även om jag föredrar BB som klocka så låter det ju som du har ett mer direkt "behov" av den mer dressare FCn idag.

Eller så köper du BB, säljer din nuvarande dykare och köper billig vintage-dressare.
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Vad har du för dykare idag då?

Även om jag föredrar BB som klocka så låter det ju som du har ett mer direkt "behov" av den mer dressare FCn idag.

Eller så köper du BB, säljer din nuvarande dykare och köper billig vintage-dressare.
Har en Steinhart Ocean 500 med Soprod A10. Bland de bästa klockor jag haft. Blir nog aldrig att sälja den faktiskt. Det är klockan jag har haft längst och den har sett mer eller mindre hela min samling bytas ut minst 2 ggr.

Ska väl inte säga att jag har ett direkt behov av en dress klocka. Dock vill jag ha lite variation i samlingen(inte mycket av en samling längre dock). Tycker det är roligt att kunna ta på sig en fin dress klocka när man väl ska på något mer formellt. Sen att FC703 bokar av mer eller mindre alla kriterier jag har gör inte saken sämre. Tror däremot att BB skulle få mycket mer tid på handleden. Om jag köper en BB nu är jag orolig att det blir svårt att hitta en FC703 när jag väl ska köpa en sådan. En BB när säkert vara lätt att hitta om ett år antar jag.
 

Snake

Omega
Jag skulle gå på Tudor alla dar i veckan! En mer mångsidig klocka som du kan använda i alla situationer, riktigt cool till kostym! Även roligare, mer traditionstyngt märke, antar att andrahandsvärdet är bättre om det nu spelar roll.
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Jag skulle gå på Tudor alla dar i veckan! En mer mångsidig klocka som du kan använda i alla situationer, riktigt cool till kostym! Även roligare, mer traditionstyngt märke, antar att andrahandsvärdet är bättre om det nu spelar roll.
Håller helt med. Men frågan är ju vilken som som faktiskt är "smartast" att köpa först. Lutar just nu åt FC :)
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Tudor! Otroligt lyckad, klassiskt varumärke, i mitt tycke bredare användningsområde. Personligen har jag dessutom svårt för månfas
 

Leafvalley

Cartier
Har en Steinhart Ocean 500 med Soprod A10. Bland de bästa klockor jag haft. Blir nog aldrig att sälja den faktiskt. Det är klockan jag har haft längst och den har sett mer eller mindre hela min samling bytas ut minst 2 ggr.

Ska väl inte säga att jag har ett direkt behov av en dress klocka. Dock vill jag ha lite variation i samlingen(inte mycket av en samling längre dock). Tycker det är roligt att kunna ta på sig en fin dress klocka när man väl ska på något mer formellt. Sen att FC703 bokar av mer eller mindre alla kriterier jag har gör inte saken sämre. Tror däremot att BB skulle få mycket mer tid på handleden. Om jag köper en BB nu är jag orolig att det blir svårt att hitta en FC703 när jag väl ska köpa en sådan. En BB när säkert vara lätt att hitta om ett år antar jag.

Om du har en Steinhart dykare så är ju redan klart... gå med den dressiga FC moonphase :pompus:
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Det blev FC. Det svider i plånboken, men tror jag blir nöjd. Ändå den "perfekta" deras klockan för mig. Lär uppgradera till en JLC ultra thin moon förr eller senare. Men annars känner jag mig nöjd på "dress klockefronten" :)
 
Topp