• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor, fan också!

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Jag tänkte bara skriva av mig lite. Jag tycker att Tudors black bay är förjädra snygg och skulle så jävla gärna slå till på en idag, men......Sen kommer jag alltid in i tanken att det sitter ett "vanligt" 2824 verk i och då faller mina tankar alltid tillbaka lite granna.

Det finns ju massor med fina dykare med 2824 som kostar 3-4 gånger mindre än tudorn. På något sätt förväntar jag mig något mer om man skall slänga upp nästan 25 lax för en klocka känns det som. Är det någon som känner som jag eller har det blivit en öl för mycket för mig ikväll ?
 

Smulan

Rolex
Håller absolut med om det. Känns inte helt bra att betala 25-30 k för ett 2824 när man får en extremt välbyggd Certina med samma verk för 5k. Å andra sidan är det också märkligt att betala 60 k för en sub som "bara" går 5 sekunder bättre i samma skal?
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Om logisk prissättning är viktigt för en så tror jag att man halkat in på fel intresse om man hänger här. Just saying.. :)
Haha det har du i och för sig helt rätt i. Men i den prisklassen "känns" det ju bättre att köpa en begagnad rolex eller varför inte en ny omega? Tudorn är så jobbig, för den är så himla snygg och fin men men.........

Å andra sidan kan man ju också se det positivt, att den borde vara relativt billig att serva :)!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Om logisk prissättning är viktigt för en så tror jag att man halkat in på fel intresse om man hänger här. Just saying.. :)

Haha precis...

Men tycker att man ska köra på designen också! Är den fet så prova? Köp den som ligger ute här så får du igen +/- samma pengar om du låter den gå vidare!
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Haha precis...

Men tycker att man ska köra på designen också! Är den fet så prova? Köp den som ligger ute här så får du igen +/- samma pengar om du låter den gå vidare!

Skall absolut gå och prova den i butik sen i juni när skattmasen fått fingrarna ur och betalar tillbaka lite pengar......:D !
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Haha det har du i och för sig helt rätt i. Men i den prisklassen "känns" det ju bättre att köpa en begagnad rolex eller varför inte en ny omega? Tudorn är så jobbig, för den är så himla snygg och fin men men.........

Å andra sidan kan man ju också se det positivt, att den borde vara relativt billig att serva :)!

Håller starkt med om detta också, men det har väl att göra med den här grafen:


e24268a8239f6a45fdcd14d93712b048cf93419c
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Är i exakt samma tankar som du just nu! Black bay eller omega 2220.80.00 med co-axial 2500. Omegaverket smäller ju helt klart högre!

Har snokat runt lite på nätet för att se vad som står om tudors 2824. Har läst diverse diskussioner rörande black bay på forum. Är det någon här som kan bekräfta något om följande

"Well,

I found this on WUS forum:

"The Tudor 2824-2's start as Top grade, so they have all the parts that the Chronometer grade movements do, without the actual testing being done. The shock system is then changed from Incabloc to Kif, and they remove the ETACHRON system, and implement a more traditional stud on the balance spring, and traditional regulator pins.

For me as a watchmaker who services these movements, removing the ETACHRON is not an advancement, but a step backwards. Adjusting the centering of the balance spring, the centering of the outer coil through the regulating pins, and setting the spacing of the regulating pins is so much easier with the ETACHRON system, it really makes no technical sense (in my opinion) to remove this system. There's no doubt that a watch can be adjusted just as well using the traditional systems, but is it far less time consuming with the ETACHRON system. I suspect the Rolex does this because they want to make it their own, and not for any technical reason."

Above quote refers to, I believe, Black Bay.

I am not sure if this applies to my 90s Tudor Submariner. I'd be curious to know what modifications were done to movements 15 years ago."
 

Smulan

Rolex
Om logisk prissättning är viktigt för en så tror jag att man halkat in på fel intresse om man hänger här. Just saying.. :)

Både ja och nej för det finns ju en hel del bra snygga klockor till mer logiska priser här oxå. Jag gillar många Tudor och Rolex men dessa känns helt enkelt inte prisvärda i min värld. En Seiko Aston tex är det däremot men dessbättre inget jag bevöver.
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Både ja och nej för det finns ju en hel del bra snygga klockor till mer logiska priser här oxå. Jag gillar många Tudor och Rolex men dessa känns helt enkelt inte prisvärda i min värld. En Seiko Aston tex är det däremot men dessbättre inget jag bevöver.

Egentligen är det ett förjäkla konstigt intresse vi har haha;) ! För vad är egentligen prisvärt med en klocka ? Det är en väldigt klurig fråga som skulle kunna få 1000 tals olika svar beroende på vem man frågar.
 

Smulan

Rolex
Egentligen är det ett förjäkla konstigt intresse vi har haha;) ! För vad är egentligen prisvärt med en klocka ? Det är en väldigt klurig fråga som skulle kunna få 1000 tals olika svar beroende på vem man frågar.

Just det i grunden är det vi håller på med galet lång från att kunna kallas "privärt" men det finns ju grader i helvetet också :)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
jag bryr mig faktiskt ganska lite om urverket, lite mer när man kan se det.
Gilla du utseendet så kör.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Det kommer bara sluta med en Rolex ändå. Köp en Rolex med en gång istället. Och det beror inte på urverket...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Skulle ni köpa denna om den fanns ny för 39k? Det är en SubC med ETA-verk. Den går förmodligen lika bra som den vanliga COSC:ade varianten men den kostar ganska mycket mindre då urverket är ett standardverk. Jag har en humm om vad flertalet skulle ha valt. :)

 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag har alltid sett Black Bay som prisvärd, så man tänker nog olika i det hänseendet.

Dock tycker jag inte den passar optimalt på länken eller lädret.
Gummi kanske är snyggast, alt nato.
mocca hade vart mumma.
 
Topp