Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tudor, fan också!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Fifflio, 4 maj 2013.

1. Fifflio
    Trådstartare

Fifflio Borgare

Från:
    Örebro
    Jag tänkte bara skriva av mig lite. Jag tycker att Tudors black bay är förjädra snygg och skulle så jävla gärna slå till på en idag, men......Sen kommer jag alltid in i tanken att det sitter ett "vanligt" 2824 verk i och då faller mina tankar alltid tillbaka lite granna.

Det finns ju massor med fina dykare med 2824 som kostar 3-4 gånger mindre än tudorn. På något sätt förväntar jag mig något mer om man skall slänga upp nästan 25 lax för en klocka känns det som. Är det någon som känner som jag eller har det blivit en öl för mycket för mig ikväll ?

yonsson och Smulan gillar detta.
  2. Smulan

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Håller absolut med om det. Känns inte helt bra att betala 25-30 k för ett 2824 när man får en extremt välbyggd Certina med samma verk för 5k. Å andra sidan är det också märkligt att betala 60 k för en sub som "bara" går 5 sekunder bättre i samma skal?

Fifflio gillar detta.
  3. Per

Per Björklövens finest

Om logisk prissättning är viktigt för en så tror jag att man halkat in på fel intresse om man hänger här. Just saying.. :)

Calfen, Wii, Spencer och 20 andra gillar detta.
  4. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Borde nästan spika upp det citatet någonstans. ;)

jabla och Vevaren gillar detta.
  5. Fifflio
    Trådstartare

Fifflio Borgare

Från:
    Örebro
    Haha det har du i och för sig helt rätt i. Men i den prisklassen "känns" det ju bättre att köpa en begagnad rolex eller varför inte en ny omega? Tudorn är så jobbig, för den är så himla snygg och fin men men.........

Å andra sidan kan man ju också se det positivt, att den borde vara relativt billig att serva :)!

6. ZQT

ZQT The Banker

Haha precis...

Men tycker att man ska köra på designen också! Är den fet så prova? Köp den som ligger ute här så får du igen +/- samma pengar om du låter den gå vidare!

7. Fifflio
    Trådstartare

Fifflio Borgare

Från:
    Örebro
    Skall absolut gå och prova den i butik sen i juni när skattmasen fått fingrarna ur och betalar tillbaka lite pengar......:D !

8. ZQT

ZQT The Banker

Håller starkt med om detta också, men det har väl att göra med den här grafen:

joh.jonsson, Spencer, Sullstrom och 1 annan gillar detta.
  9. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Är i exakt samma tankar som du just nu! Black bay eller omega 2220.80.00 med co-axial 2500. Omegaverket smäller ju helt klart högre!

Har snokat runt lite på nätet för att se vad som står om tudors 2824. Har läst diverse diskussioner rörande black bay på forum. Är det någon här som kan bekräfta något om följande

"Well,

I found this on WUS forum:

"The Tudor 2824-2's start as Top grade, so they have all the parts that the Chronometer grade movements do, without the actual testing being done. The shock system is then changed from Incabloc to Kif, and they remove the ETACHRON system, and implement a more traditional stud on the balance spring, and traditional regulator pins.

For me as a watchmaker who services these movements, removing the ETACHRON is not an advancement, but a step backwards. Adjusting the centering of the balance spring, the centering of the outer coil through the regulating pins, and setting the spacing of the regulating pins is so much easier with the ETACHRON system, it really makes no technical sense (in my opinion) to remove this system. There's no doubt that a watch can be adjusted just as well using the traditional systems, but is it far less time consuming with the ETACHRON system. I suspect the Rolex does this because they want to make it their own, and not for any technical reason."

Above quote refers to, I believe, Black Bay.

I am not sure if this applies to my 90s Tudor Submariner. I'd be curious to know what modifications were done to movements 15 years ago."

John R gillar detta.
  10. Smulan

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Både ja och nej för det finns ju en hel del bra snygga klockor till mer logiska priser här oxå. Jag gillar många Tudor och Rolex men dessa känns helt enkelt inte prisvärda i min värld. En Seiko Aston tex är det däremot men dessbättre inget jag bevöver.

Fifflio gillar detta.
  11. Fifflio
    Trådstartare

Fifflio Borgare

Från:
    Örebro
    Egentligen är det ett förjäkla konstigt intresse vi har haha;) ! För vad är egentligen prisvärt med en klocka ? Det är en väldigt klurig fråga som skulle kunna få 1000 tals olika svar beroende på vem man frågar.

Camo00 gillar detta.
  12. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Du är för fåfäng.... Snap out och skärp dig!!
    Urverket är helt klart sekundärt....

13. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Köp den bara!

Scaramanga och Fifflio gillar detta.
  14. Smulan

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Just det i grunden är det vi håller på med galet lång från att kunna kallas "privärt" men det finns ju grader i helvetet också :)

15. Rber

Rber Biskop

Fuck it. KÖP! (Ja min feta Bratte har ETA och det var ingen dealbreaker)[​IMG]

Fifflio gillar detta.
  16. Fifflio
    Trådstartare

Fifflio Borgare

Från:
    Örebro
    Skull du köpa ferarri med volvo b18 motor? Du skulle nog iallafall tänka till innan du slog till.....;)

80talisten gillar detta.
  17. Fifflio
    Trådstartare

Fifflio Borgare

Från:
    Örebro
    Riktigt fin bratte det där !!:D !

Jonaz gillar detta.
  18. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

jag bryr mig faktiskt ganska lite om urverket, lite mer när man kan se det.
    Gilla du utseendet så kör.

19. Fifflio
    Trådstartare

Fifflio Borgare

Från:
    Örebro
    Ska inte slå till just nu ändå men jag gillar verkligen black bay:) !

20. CaptainOats

Den är snygg !
    Men materialet funkar inte för mig.

21. Fifflio
    Trådstartare

Fifflio Borgare

Från:
    Örebro
    Hur menar du med materialet ? :)

22. CaptainOats

Mixade med Pelagos

23. Smulan

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Vore kul att se reaktionen på Ernst Nilsson :D

Fifflio gillar detta.
  24. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Det kommer bara sluta med en Rolex ändå. Köp en Rolex med en gång istället. Och det beror inte på urverket...

Fifflio gillar detta.
  25. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Fast Breitling modifierar ju sina verk ganska ordentligt, sen är den ju kronometer certifierad :)

Fifflio gillar detta.
  26. Per

Per Björklövens finest

Skulle ni köpa denna om den fanns ny för 39k? Det är en SubC med ETA-verk. Den går förmodligen lika bra som den vanliga COSC:ade varianten men den kostar ganska mycket mindre då urverket är ett standardverk. Jag har en humm om vad flertalet skulle ha valt. :)

Fifflio gillar detta.
  27. Smulan

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    El
    Eller kanske en Zenit El Primero, just beroende på urverket :^)

LongCon gillar detta.
  28. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Ställ inte såna frågor. Du tvingar fram massa lögner :)

Smulan, Rber och Fifflio gillar detta.
  29. Per

Per Björklövens finest

Heh :)

Den är dock ganska clean utan massa eländig text. En biffig 5513 är inte all bad.

vaniljglass gillar detta.
  30. CaptainOats

Jag har alltid sett Black Bay som prisvärd, så man tänker nog olika i det hänseendet.

Dock tycker jag inte den passar optimalt på länken eller lädret.
    Gummi kanske är snyggast, alt nato.
    mocca hade vart mumma.

Mårtenssons ur Brookfield