• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor garanti och Hours Malmö

speffy

Cartier
2-Faktor
Jo fel att behöva betala för något som garanterat är ett garantiärende tycker absolut jag också men om felet ligger hos Tudor som inte ersätter ADn för något dom kan åtgärda eller om felet ligger hos ADn som tar betalt för något som dom inte borde.
Jag vet ju inte hur avtalet ser ut mellan leverantör och AD.
Dom borde dock kunna hitta en smidigare lösning än att behöva skicka iväg en klocka som tar flera månader att få tillbaka när det är "småfel" som kan fixas på plats
 
Jag personligen tycker att bemötandet hos Bergströms var korrekt enl instruktioner!
Hoppas verkligen att du blev nöjd,att skicka klockan verkar långsökt men var mans/kvinnas val står helt fritt.
:tudor::iwc::seiko::omega::heart:
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Jo jag blev absolut nöjd med både bemötande, service och resultatet.
250:- är ju ingen big deal så övervägande mellan att betal de eller att vara utan klockan i 10 veckor var ju ett ganska lätt beslut :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Dom erbjöd ju att skicka till tudor och få det fixat på garanti.
Tyvärr något man verkar få räkna med, att handlare försvårar för gråhandlare genom att ta betalt för frakt, höjda priser på länkkortning, ingen goodwill etc.
Slutkund svarar med bojkott och handla mer på nätet :) Ond cirkel
Gråhandlare och gråhandlare. Säg att man befinner sig utomlands, som tjejen, som köpte sin Grand Seiko i Japan. Ska hon bli straffad av Klockmaster Globen, som tog betalt för frakt när de skickade klockan på garantiservice?
De är ju AD, och garantin är internationell...
 

Point Blank

Cartier
Skicka-din-klocka-runt-jorden-garanti borde det kallas. Vem vill bli av med klockan i flera månader för något som de kan fixa i butiken??

Självklart borde ju AD på något sätt få ersättning för detta från Tudor men jag har ingen aning om hur avtalet ser ut heller.
 

Landshark

Cartier
Troligtvis från arbetsgivaren vad tror du själv?

Du menar kanske att den anställde fått interna instruktioner att ta betalt?
Det må så vara, men det har ju knappast med saken att göra. Principiellt.

[Kom osökt att tänka på en Monty Python sketch där någon slår en annan med en död fisk i ansiktet.
Det kunde ju hypotetiskt ha varit en intern instruktion. Fortfarande korrekt gentemot kund...? ]
 
Senast ändrad:

speffy

Cartier
2-Faktor
Fast TS valde ju att inte lämna in den på garantin och nyttja den, så det är ju inget garantijobb?
Att sedan dom är auktoriserade och har rätt att utföra icke garantijobb på en klocka utan att sabba garantin är ju en annan sak.
Om det är ett fabrikationsfel vilket det uppenbarligen är så är det väl ett garantijobb? Sedan att ADn valde att lösa det på ett smidigare sätt förändrar inte felet.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Var också hos Bergströms i Malmö med min BB för ett par år sedan. Damm på tavlan även i mitt fall. De ville ha 500 spänn om jag inte missminner mig.
 

noeLLY

Cartier
Gråhandlare och gråhandlare. Säg att man befinner sig utomlands, som tjejen, som köpte sin Grand Seiko i Japan. Ska hon bli straffad av Klockmaster Globen, som tog betalt för frakt när de skickade klockan på garantiservice?
De är ju AD, och garantin är internationell...

Är det ett straff att få betala frakt?
Ska butiken stå och betala frakten för din klocka som inte är köpt hos dom?
Ja antagligen gjorde dom så innan gråhandeln bredde ut sig men inte längre.
 

Edin

Panerai
Är det ett straff att få betala frakt?
Ska butiken stå och betala frakten för din klocka som inte är köpt hos dom?
Ja antagligen gjorde dom så innan gråhandeln bredde ut sig men inte längre.

Tvivlar på att handlaren behöver betala detta då det pratats om just detta vid garantiärenden av andra märken..
 

Edin

Panerai
Det lär ju fortfarande administreras, packas och komma iväg. Oavsett frisvar eller ej.

Absolut. Jag förstår självklart att detta är något som sticker i åtreförsäljarnas ögon men då tycker jag även att de ska vara medvetna om dess konsekvenser när de inte vill vara behjälpliga. Lite som med vår "eminenta" Panerai återförsäljare i Sverige. Skulle jag kunna slippa dom skulle jag närmast betala pengar för det och vad jag vet är det tyvärr samma sak när det kommer till Audemars Piaget...
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det kan ju vara så att AD har ett krav att hjälpa till men de får inte ersättning för det.... viljan blir ju inte så stor då.. de har väl lite lackat ur på gråhandeln över nätet.. När avtal skrevs såg det nog inte likadant ut..
Känns som att det är AD som får anpassa sig efter kunden än kunden efter AD...
 

Knät

Cartier
Jag vet inte hur det fungerar i klockindustrin, men inom de områden jag jobbat med där jag har haft hand om garantiåtgärder så får butiken som tar hand om garantin ingen ersättning om det inte är stora jobb. Hade klockan varit köpt på Bergströms så hade det nog inte kostat något alls, egna kunder värnar man alltid lite mer om, vilket är ett konstigt tänk men väldigt vanligt.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Vi får se.... personligen hade jag kört som Nymans då jag är trött på alla fönstershoppare..
Alla butiker har fönstertittare. Det är upp till butiken att vinna över kunden. Att vilja ta 2k i frakt skapar bara badwill, och stjälper mer än det hjälper i det långa loppet.

Varför går HiFi-klubben med vinst? De är långt ifrån billigast när det gäller ljud och bild.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det ett straff att få betala frakt?
Ska butiken stå och betala frakten för din klocka som inte är köpt hos dom?
Ja antagligen gjorde dom så innan gråhandeln bredde ut sig men inte längre.
Så jävla trött på det argumentet. Internet och fri handel inom EU är inget nytt fenom. Reklamering finns reglerat i konsumentköplagen.
 

noeLLY

Cartier
Absolut. Jag förstår självklart att detta är något som sticker i åtreförsäljarnas ögon men då tycker jag även att de ska vara medvetna om dess konsekvenser när de inte vill vara behjälpliga. Lite som med vår "eminenta" Panerai återförsäljare i Sverige. Skulle jag kunna slippa dom skulle jag närmast betala pengar för det och vad jag vet är det tyvärr samma sak när det kommer till Audemars Piaget...
Tror inte det sticker i någons ögon utan det är affärer. Något som dock sticker i mina ögon är attityden att det ska bli konsekvenser om handlare inte är "behjälpliga" och gör saker gratis
 
Topp