Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tudor krona day date 1969 stämmer den?

Diskussion i 'Vintage' startad av Joshua3, 13 oktober 2014.

1. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Såg denna på annons, stämmer denna kronan på denna
    en 7017/0 från 1969
    Tudor day date
    på de jag sett har det inte suttit nån gummi ring på själva axeln utan i kronan och kronan har varit plattare... dessutom har det varit ett streck och inte 3punkter under rolexkronan

vad tror ni, fanns denna på de årsmodellerna, ser ganska välgjort ut..

image.jpg image.jpg image.jpg

2. falten

falten Stadsbo

Ser bredare ut än min samt har jag ingen yttre packning på kronhalsen, se bild... Min från ca 69

albinh gillar detta.
  3. falten

falten Stadsbo

Tilläggas, är twinlock krona, känns fel med triplock på en 69 tudor date day

krämbulle gillar detta.
  4. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Jo, men frågan är hur man gjort? satt fast krona på en trasig boett.

5. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Tror man måste byta kronhals, om man byter till triplockkrona.

6. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Man har väl bytt både krona och kronhals i samband med service? Svårare än så behöver det väl inte vara... såvida inte triplock har grövre kronhals än twinlock men det tror jag inte.

7. falten

falten Stadsbo

verkar som båda kronhalsarna är snarlika då för att man ska kunna sätta på den senare, är väl rätt troligt då man hört att subbar ibland fått nyare variant av "kronsystem" vid service, dock känns det som man måste fått modifierat sprinten för att få det att funka. min vilda gissning...

8. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Ja gammelsubbar med twinlock får ibland triplock vid service. Vet dock att alla boetter har inte utrymme för triplockkrona och därför ska det finnas 2 varianter på krona, för sub.

Har jag läst nånstans måste jag tillägga.

9. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Oki. men detta bör va ok då eller en "ful modd"...

Det är väl icke original i alla fall?

Är den värdelös eller inte?

10. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Och kan man byta tillbaka kronhals?

11. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Pinga Rob....de vet om det går att byta tillbaka......inge kul med subkrona. Är det du som frågar om samma klocka på vrf.....annars finns det fler spekulanter :)

Scaramanga gillar detta.
  12. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Oki, skumt detta. varför skulle man montera fel krona? och vad det kan kosta att återställa den...

13. Empa

Empa Friends of KS

Vet inte vad en krona med hals kostar till Rolex, men till Zenith och Omega är det runt några hundralappar. Jobbet gör en erfaren urmakare nästan i sömnen ;)
    http://www.watchwallpapers.com/gt.htm

14. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Jag har efterforskat lite mer, enligt säljaren, har den äldre tyske mannen (som också bär hatt , äter wurst, och kör äldre röd Audi 80, och pratar nostalgiskt om OS 1972 i Munchen) som hade klockan tidigare , haft svårt att ställa tiden med en liten originalkrona, så hans snälle Rolex urmakare hjälpte honom att installera en större krona och kronhals så mannen kunde ställa tiden smidigt... Detta är ju troligen sant eller inte, men kanske skulle man ha kronan kvar bara för detta. om 20-30år är man väl själv så pass gammal att man inte ser en liten krona och vill/kan fippla med den.. så :)

15. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Kul historia om kronan. Behåll den!

16. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Hur ser det ut med den inskruvad?

17. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

jämförelse mot en "riktig" krona

18. Grafton

Grafton Biskop

Äh, det ser ju bara sportigt ut med större krona. Håller med Scaramanga , behåll kronan, med den där storyn (som kommer att vara 100% sann när du berättat den i några år) så vore det ju att förstöra klockan att byta ut den. Just my two cents.

WilhelmV gillar detta.