• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor krona day date 1969 stämmer den?

D

Deleted member 1154

Guest
Såg denna på annons, stämmer denna kronan på denna
en 7017/0 från 1969
Tudor day date
på de jag sett har det inte suttit nån gummi ring på själva axeln utan i kronan och kronan har varit plattare... dessutom har det varit ett streck och inte 3punkter under rolexkronan

vad tror ni, fanns denna på de årsmodellerna, ser ganska välgjort ut..





image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jo, men frågan är hur man gjort? satt fast krona på en trasig boett.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Man har väl bytt både krona och kronhals i samband med service? Svårare än så behöver det väl inte vara... såvida inte triplock har grövre kronhals än twinlock men det tror jag inte.
 

falten

Cartier
Jo, men frågan är hur man gjort? satt fast krona på en trasig boett.

verkar som båda kronhalsarna är snarlika då för att man ska kunna sätta på den senare, är väl rätt troligt då man hört att subbar ibland fått nyare variant av "kronsystem" vid service, dock känns det som man måste fått modifierat sprinten för att få det att funka. min vilda gissning...
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ja gammelsubbar med twinlock får ibland triplock vid service. Vet dock att alla boetter har inte utrymme för triplockkrona och därför ska det finnas 2 varianter på krona, för sub.

Har jag läst nånstans måste jag tillägga.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Oki. men detta bör va ok då eller en "ful modd"...

Det är väl icke original i alla fall?

Är den värdelös eller inte?
 
D

Deleted member 1154

Guest
Oki, skumt detta. varför skulle man montera fel krona? och vad det kan kosta att återställa den...
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jag har efterforskat lite mer, enligt säljaren, har den äldre tyske mannen (som också bär hatt , äter wurst, och kör äldre röd Audi 80, och pratar nostalgiskt om OS 1972 i Munchen) som hade klockan tidigare , haft svårt att ställa tiden med en liten originalkrona, så hans snälle Rolex urmakare hjälpte honom att installera en större krona och kronhals så mannen kunde ställa tiden smidigt... Detta är ju troligen sant eller inte, men kanske skulle man ha kronan kvar bara för detta. om 20-30år är man väl själv så pass gammal att man inte ser en liten krona och vill/kan fippla med den.. så :)
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Äh, det ser ju bara sportigt ut med större krona. Håller med Scaramanga , behåll kronan, med den där storyn (som kommer att vara 100% sann när du berättat den i några år) så vore det ju att förstöra klockan att byta ut den. Just my two cents.
 
Topp