• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor kronan fastnar inte - vad är fel?

  • Trådstartare Deleted member 1154
  • Start datum
D

Deleted member 1154

Guest
Plockade ur urverket ur en Tudor klocka 38mm

jag får inte fast själva kronan, den bara ploppar ur och man kan inte ställa tiden, vad gör jag för fel?



 
D

Deleted member 1154

Guest
är det skruv 1 eller 2 som man vrider på?
skruv 1 bara åker runt runt
 
D

Deleted member 1154

Guest
Ingen tudor expert därute som känner "yes det gör jag i sömnen" som kunde hjälpa mig? Hör gärna av er..
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om du är nyfiken på vad som har hänt och se hur det ser ut på andra sidan skruven, kan du spola fram till 10:30 i den här filmen...


Edit: Haha såg inte att du postat igen! Det här är ingen uppmaning att göra det själv! ;)
 

McGyver

Rolex
Som eriksson850 säger, -Blecket på motsatta sidan har släppt från skruven!

Med lite tur så räcker det att lossa tavlan och "tilta" den lite så du får in spetsen på en korntång och skjuta/hålla blecket i rätt läge medan du skruvar i skruven igen!

I värsta fall får tavlan lyftas för att komma åt - no biggie! :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Som eriksson850 säger, -Blecket på motsatta sidan har släppt från skruven!

Med lite tur så räcker det att lossa tavlan och "tilta" den lite så du får in spetsen på en korntång och skjuta/hålla blecket i rätt läge medan du skruvar i skruven igen!

I värsta fall får tavlan lyftas för att komma åt - no biggie! :)


Dock så kan det vara svårt att komma åt genom att bara lyfta tavlan om den har datum...
(även stor risk att förstöra datumringen)
 
D

Deleted member 1154

Guest
:-( inget lätt ingrepp alltså? Men ska inte en vanlig klockbrukare kunna tvätta boetten ibland eller är det vigt åt urmakaren att göra?
 
D

Deleted member 1154

Guest
Tavlan på denna är mögel tyvärr, inget man visar upp direkt , inte ens i ett halvmörkt rum


Huvudsaken att jag inte pajat skruven helt då den bara går runt
 

Minuteman

Rolex
:-( inget lätt ingrepp alltså? Men ska inte en vanlig klockbrukare kunna tvätta boetten ibland eller är det vigt åt urmakaren att göra?
Problemet är ju bara att du skruvade för mycket på skruven.
Ca1,5-2 varv räcker för att lossa bommen, och då är det inga problem att få tillbaka den igen.
Nu är det lite lurigare...
 
D

Deleted member 1154

Guest
Ska man alltså skruva och dra samtidigt en annan gång?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ska man alltså skruva och dra samtidigt en annan gång?

Nja det är nog inte så bra. Bättre att, skruva lite, testa, skruva lite, testa...
En del skruvar kräver även att man trycker på dem på samma sätt som de urverk som använder knapp för att det ska gå att dra ut kronan.

 
D

Deleted member 1154

Guest
Tyvärr är bilderna lånade , inga bilder finns ännu... Får se om jag får ihop den sen...
 

A.langeSöhne

Breitling
Inget ingrepp om man pillat lite förr, händer alla ibland att man skruvar ett halft varv för långt. Plocka ur verket - lossa visarna gärna alla samtidigt kl12 (se till att verket stannat) lossa skruvarna som håller urtavlan - har den datum/datum dag så måste dessa skivor lossas först, sedan ser du blecket som för dreven fram och åter. Håll ner blecket mot skruven och dra i några gängor. Kolla samtidigt att inga fjädrar glidit av sina stopp.. Vid datum klocka se till att få datesett kl 24:05
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Inget ingrepp om man pillat lite förr, händer alla ibland att man skruvar ett halft varv för långt. Plocka ur verket - lossa visarna gärna alla samtidigt kl12 (se till att verket stannat) lossa skruvarna som håller urtavlan - har den datum/datum dag så måste dessa skivor lossas först, sedan ser du blecket som för dreven fram och åter. Håll ner blecket mot skruven och dra i några gängor. Kolla samtidigt att inga fjädrar glidit av sina stopp.. Vid datum klocka se till att få datesett kl 24:05


Jag håller med dig! Men är nyfiken vad Gummo säger!? ;)

Allt beror ju på hur mycket man vill "offra", och ett ingrepp som ter sig enkelt för den som är van kan vara ruskigt svårt för en annan...
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag säger kör! Om det skiter sig igen kan nån annan sätta ihop den. Det finns folk som inte gör annat än lagar klockor hela dagarna. Jag för min del håller mig till att byta band och putsa glas tills vidare:)
 
Topp