• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

TUDOR - Next Generation Watch

Icaras

Rolex
Tycker den känns smidig. Har haft en hel del på armarna och den är riktigt bekväm och har skön balans. Jag tror faktiskt att jag tycker den bärs skönare än en SubC, de få g i skillnad gör faktiskt en del, eller så är klockan bara balanserad på ett annat sätt?! Sen har länken en grymt trevlig justering, nog för att jag sålde min nu men det har absolut inget att göra med att jag var missnöjd på något sätt. Det kom helt enkelt annat i vägen..

Edit: Läste nu att en SD inte ens väger 10g mer än Pelagosen så 170g kanske är för lite.. ?! Hur som helst är den inte alldeles lätt..

Spana in.
Okej! Är lite småsugen men funderat på en speedy bra mycket längre, helt olika klockor men känner att jag vill prova någon av dem för eller senare :). Angående vikten så är det riktigt märkligt att det inte står någonstans, har sett allt ifrån 150g till över 200g, ingen verkar vilja väga den heller...

Gillar verkligen tanken bakom spännet, börjar bli tröttsamt att justera mina klockor fram och tillbaka beroende på väder så pelagosen hade varit guld värd just nu... Förresten, hur var lysmassan?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Micke Ni Scaramanga daviden
De black bay jag klämt på i butik:
Vridringsinlägg som ej är korrekt centrerat.
Bom som inte fäster korrekt i urverket så inställningen glappar. Vit lumeplupp men resten av lymassan i annan färgton. Under 40 timmars kraftreserv. Borde vara minst +50 i denna prisklassen.

Vintage chrono: Dassiga färger och för plåtning känsla i vridringen. Värdelös lyspasta.

Upplever båda modeller som grymma på bild men basic live.


Att lumepluppen är vit är väl helt personligt om man gillar det eller inte så svårt att se det som ett fel. De tekniska bristerna med vridringsinlägg har jag inte upplevt på mitt exemplar men däremot så håller jag med dig angående gångreserven, den kunde gärna vart lite längre.
Sedan om de är prisvärda är extremt subjektivt så det är nästan inte värt att diskutera. Antagligen tycker man att det är mycket klocka för pengarna eller inte, svårt att argumentera för någon sida. Finns till och med en del som tycker att alla klockor dyrare än några hundra på Chlas Ohlsson inte är prisvärt.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Vill man ha en Rolex skall man köpa Rolex och inte en Tudor. Personligen älskar jag många modeller från Tudor. Att alla vet vad Rolex är kan vara kul och att ingen vet vad Tudor är kan även det vara kul.

Blir nog en Flinga eller en sub med rosen någon gång i framtiden.

För halva priset av en DJ måste man säga att denna är prisvärd.

20140520_123445.jpg
 

svesam

Rolex
Tycker den känns smidig. Har haft en hel del på armarna och den är riktigt bekväm och har skön balans. Jag tror faktiskt att jag tycker den bärs skönare än en SubC, de få g i skillnad gör faktiskt en del, eller så är klockan bara balanserad på ett annat sätt?! Sen har länken en grymt trevlig justering, nog för att jag sålde min nu men det har absolut inget att göra med att jag var missnöjd på något sätt. Det kom helt enkelt annat i vägen..

Edit: Läste nu att en SD inte ens väger 10g mer än Pelagosen så 170g kanske är för lite.. ?! Hur som helst är den inte alldeles lätt..

Spana in.

Pelagos länken/spännet är ett riktigt mästerverk!
Gillar Tudor överlag och främst BBB och Heritage Chrono blue vill jag ha i lådan inom kort :)

/Daniel
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vill man ha en Rolex skall man köpa Rolex och inte en Tudor. Personligen älskar jag många modeller från Tudor. Att alla vet vad Rolex är kan vara kul och att ingen vet vad Tudor är kan även det vara kul.

Blir nog en Flinga eller en sub med rosen någon gång i framtiden.

För halva priset av en DJ måste man säga att denna är prisvärd.

20140520_123445.jpg
Den där är riktigt snygg och säkert prisvärd, men den är väl inte automatisk som en DJ? Tudors automatare i 36 mm, går väl för minst 10 k på länk nyförtiden?
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Har inget att bidra med förutom den här bilden:)
Lite för stor för min smak men riktigt trevlig overall. Någon som har koll på storleken på original versionen?
20140525_172059.jpg
 

Ricrob

Patek
Jag vet att jag kommer få på skallen för mina åsikter men här är de; Jag gillar Tudors senare modeller och de tidiga designer de bygger på, främst Herritage, däremot tycker jag att de ser "billigare" ut än vad de är. Tjock och klumpig boett med tokiga proportioner (spec med andra band än länk) och claspen känns och ser.. Ja, billiga ut. Dessutom undrar jag varför alla gormar om och bespottar hommager till höger och vänster men när det kommer till Tudor Sub's så är det helt ok. Javisst, Tudor var en del av huset och så men ärligt, Tudor Sub är väl inget annat än en hommage på Rolex Sub för de som inte har råd, eller har jag missat ngn väsentlig del i historien? Snowflake däremot kommer med lätthet undan med sin design och imho borde den vara Tudirs enda alternativ till Rolex Sub.
 

JesperdW

Omega
Jag vet att jag kommer få på skallen för mina åsikter men här är de; Jag gillar Tudors senare modeller och de tidiga designer de bygger på, främst Herritage, däremot tycker jag att de ser "billigare" ut än vad de är. Tjock och klumpig boett med tokiga proportioner (spec med andra band än länk) och claspen känns och ser.. Ja, billiga ut. Dessutom undrar jag varför alla gormar om och bespottar hommager till höger och vänster men när det kommer till Tudor Sub's så är det helt ok. Javisst, Tudor var en del av huset och så men ärligt, Tudor Sub är väl inget annat än en hommage på Rolex Sub för de som inte har råd, eller har jag missat ngn väsentlig del i historien? Snowflake däremot kommer med lätthet undan med sin design och imho borde den vara Tudirs enda alternativ till Rolex Sub.
Det enda är väl att Tudor och speciellt deras Sub inte anses som hommage då de har en så pass stark koppling till rolex, till skillnad från de andra klockmärken och deras hommager. I historian finns det ju en väsentlig skillnad. Jag skulle inte kalla det hommage om man jämför med steinhart, tex.
 

Ricrob

Patek
Det enda är väl att Tudor och speciellt deras Sub inte anses som hommage då de har en så pass stark koppling till rolex, till skillnad från de andra klockmärken och deras hommager. I historian finns det ju en väsentlig skillnad. Jag skulle inte kalla det hommage om man jämför med steinhart, tex.
Jag vet att det är skillnad och känner till kopplingen men ändå, skulle ngn köpa en Tudor Sub om motsvarande Rolex kostade lika mycket/lite..?
 
skulle ngn köpa en Tudor Sub om motsvarande Rolex kostade lika mycket/lite..?

Nej, inte när båda fanns -Tudor var deras budgetalternativ och för dom som helt enkelt egentligen ville ha en Rolex men inte hade råd köpte en Tudor...

Dock så har ju vintagebitarna fått en uppsving bland klocknördar nu på senare år och då i synnerlighet Snowflake (Som åtminstånde har en lite egen design och inte en ren ripoff)

Dock numera så står Tudor på egna ben med sina re-issues men om man kollar på deras tidigare modeller så är dom ju heldöda...
 

JesperdW

Omega
Jag vet att det är skillnad och känner till kopplingen men ändå, skulle ngn köpa en Tudor Sub om motsvarande Rolex kostade lika mycket/lite..?
Ingen aning, men det tror jag inte. Tror heller inte att det skulle kunna gå och just därför finns det ett "billigare" alternativ om man tänker så.
 

Sputniq

Panerai
Okej! Är lite småsugen men funderat på en speedy bra mycket längre, helt olika klockor men känner att jag vill prova någon av dem för eller senare :). Angående vikten så är det riktigt märkligt att det inte står någonstans, har sett allt ifrån 150g till över 200g, ingen verkar vilja väga den heller...

Gillar verkligen tanken bakom spännet, börjar bli tröttsamt att justera mina klockor fram och tillbaka beroende på väder så pelagosen hade varit guld värd just nu... Förresten, hur var lysmassan?

Jag laddade upp en bild med min på en våg. Orkar dock inte leta upp inlägget, men någonstans finns det ;)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Att Hans Wilsdorf skapade Tudor tror jag till stor del handlade om att Rolex ville ha lite mera fritt spelrum att kunna experimentera med nya mera utstickande modeller utan att behöva "förstöra" sitt riktiga varumärke Rolex med. Ett genidrag av Hans Wilsdorf ur en sådan synvinkel.

Exempelvis en Tudor Snowflake är på många vis en Rolex Submariner då både case och länk är tillverkade av Rolex.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Att Hans Wilsdorf skapade Tudor tror jag till stor del handlade om att Rolex ville ha lite mera fritt spelrum att kunna experimentera med nya mera utstickande modeller utan att behöva "förstöra" sitt riktiga varumärke Rolex med. Ett genidrag av Hans Wilsdorf ur en sådan synvinkel.

Exempelvis en Tudor Snowflake är på många vis en Rolex Submariner då både case och länk är tillverkade av Rolex.


Den mer officiella versionen som brukar skrivas i historieböckerna är väl att när herr Wilsdorf grundade Tudor 1946 så var det just för att skapa en billighetsversion av Rolex.

Han tyckte själv att Rolex var dyra och det fanns en efterfrågan från vissa yrkesgrupper, t.ex. dykare och andra, efter tåliga klockor med Rolex-kvalité men med lägre pris som man faktiskt vågade använda till det dom var avsedda för - dvs. som beater.

Hur löser man då det? Jo, man tar den tåligaste boett man har, dvs. en Oysterboett och stoppar i ett billigare urverk. Hur får man då tag på ett billigare urverk? Jo man sourcar det utifrån - Pang - du har en billigare klocka men som fortfarande håller hög kvalité och fungerar bra rent funktionsmässigt.

Så hur gör man det här utan att utarma det varumärke man spenderat de sista 40 åren till att bygga upp? Jo man skapar ett nytt varumärke - Pang - du har Tudor.

Så ja: Tudor ÄR ett billighetsmärke och har varit det sen det grundades 1946. Och nej: ingen skulle köpa Tudor om de kostade precis som Rolex.

Precis som att ingen skulle köpa en Toyota om de kostade lika mycket som en Lexus.

Men det är hela poängen.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Den mer officiella versionen som brukar skrivas i historieböckerna är väl att när herr Wilsdorf grundade Tudor 1946 så var det just för att skapa en billighetsversion av Rolex.

Han tyckte själv att Rolex var dyra och det fanns en efterfrågan från vissa yrkesgrupper, t.ex. dykare och andra, efter tåliga klockor med Rolex-kvalité men med lägre pris som man faktiskt vågade använda till det dom var avsedda för - dvs. som beater.

Hur löser man då det? Jo, man tar den tåligaste boett man har, dvs. en Oysterboett och stoppar i ett billigare urverk. Hur får man då tag på ett billigare urverk? Jo man sourcar det utifrån - Pang - du har en billigare klocka men som fortfarande håller hög kvalité och fungerar bra rent funktionsmässigt.

Så hur gör man det här utan att utarma det varumärke man spenderat de sista 40 åren till att bygga upp? Jo man skapar ett nytt varumärke - Pang - du har Tudor.

Så ja: Tudor ÄR ett billighetsmärke och har varit det sen det grundades 1946. Och nej: ingen skulle köpa Tudor om de kostade precis som Rolex.

Precis som att ingen skulle köpa en Toyota om de kostade lika mycket som en Lexus.

Men det är hela poängen.

Jo givetvis var det så som du skriver, men jag tror även det jag skrev var av stor betydelse, sen tror jag de flesta här som äger vintage Rolex/Tudors håller med om att exempelvis en Snowflake inte är ett substitut för en samtida Rolex Sub.
 

Pope

Cartier
Den mer officiella versionen som brukar skrivas i historieböckerna är väl att när herr Wilsdorf grundade Tudor 1946 så var det just för att skapa en billighetsversion av Rolex.

Han tyckte själv att Rolex var dyra och det fanns en efterfrågan från vissa yrkesgrupper, t.ex. dykare och andra, efter tåliga klockor med Rolex-kvalité men med lägre pris som man faktiskt vågade använda till det dom var avsedda för - dvs. som beater.

Hur löser man då det? Jo, man tar den tåligaste boett man har, dvs. en Oysterboett och stoppar i ett billigare urverk. Hur får man då tag på ett billigare urverk? Jo man sourcar det utifrån - Pang - du har en billigare klocka men som fortfarande håller hög kvalité och fungerar bra rent funktionsmässigt.

Så hur gör man det här utan att utarma det varumärke man spenderat de sista 40 åren till att bygga upp? Jo man skapar ett nytt varumärke - Pang - du har Tudor.

Så ja: Tudor ÄR ett billighetsmärke och har varit det sen det grundades 1946. Och nej: ingen skulle köpa Tudor om de kostade precis som Rolex.

Precis som att ingen skulle köpa en Toyota om de kostade lika mycket som en Lexus.

Men det är hela poängen.

Det här låter väldigt självklart och sant.

Skulle vilja veta prisskillnaden på Tudor-Rolex på 60-70'talen.
Är det samma skillnad som nu? Eller var det mindre/större prisskillnad?

Vad gäller Tudor överlag tycker jag de håller fet-kvalitét och faktiskt ligger helt rätt i pris jämfört med annat. Går in och klämmer så ofta jag får chans! :)
Dessutom är de absolut roligare än Rolex i det att de tar ut svängarna.... Kreddigare helt enkelt!

Tjära och fjädrar? Ja Tack! :D
 

point1

Cartier
Micke Ni Scaramanga daviden
De black bay jag klämt på i butik:
Vridringsinlägg som ej är korrekt centrerat.
Bom som inte fäster korrekt i urverket så inställningen glappar. Vit lumeplupp men resten av lymassan i annan färgton. Under 40 timmars kraftreserv. Borde vara minst +50 i denna prisklassen.

Vintage chrono: Dassiga färger och för plåtning känsla i vridringen. Värdelös lyspasta.

Upplever båda modeller som grymma på bild men basic live.


Hmm intressant, jag äger varken Rolex eller Tudor, men hade tittat lite på den nya Tudor Black Bay Blue som en beater att ha om man ska bada, mecka lite osv. Hade fått intrycket av recensionen på Hodinkee att det skulle vara bra kvalitet på dessa. Är det här kända problem, att vridringsinlägget inte är centrerat och bommen inte fäster korrekt alltså? Känns som att det här är något som fler borde upptäcka?

Låter ju väldigt tråkigt om det skulle vara så isf, får leta vidare då :s
 
Topp