• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor prince date chrono Ref:79280

Gabriel90

Panerai
Hej allihop!
Detta blir min första klockrecension nånsin, så feedback på detta uppskattas :)

Efter att ha letat som en galning fick jag tag i klockan som jag suktat efter !
Stort tack till Peter på diamond invest, en seriös och väldigt professionell handlare som kom ända till stockholm för att slutföra affären med mig.

Nu till klockan... tudor ref:79280
klockan känns välbyggd och man får ett väldigt bra intryck av den i första anblick.
På bara tre dagar har jag fått väldigt många komplimanger från klockintresserade personer. Klockan märks verkligen på avstånd, och ger ett exklusivt intryck.
Det sitter ett valjoux 7750 inuti, en välkänd arbetshäst.
skakar man på handen eller gör en snabb rörelse så känner man hur urverket "vobblar" och vibrerar lite, vilket jag gillar starkt.
Klockan har sekundvisare, minut- och timvisare i kronografen. Sekundvisaren går hela tiden medans de andra går igång när man trycker på knapparna.
Gillar att man skruvar upp kronograf knapparna, ger ett lite mer exklusivare intryck.
När man nollställer kronografen hoppar visaren direkt till kl.12.
Nu har jag bara haft den ett par dagar men har inte alls märkt av någon avvikelse på tiden, Ca 1- 2 sekunders avvikelse på 3 dagar.
Denna klocka är av senare version, kronan har tudor loggan, samt texten tudor på baksidan.
Den sitter som ett smäck på handleden, tycker att bilder inte gör sig rättvisa med klockan då den ser ut att vara större än vad den egentligen är.
Den upplevs mindre än tudor black bay på handleden.
Panda tavlan på denna är helt underbar!

Slänger med några bilder, ganska kass fotograf men det får duga.
Hoppas denna recension var till hjälp!
IMG_2159.JPG

IMG_2160.JPG

IMG_2170.JPG

IMG_2175.JPG

IMG_2172.JPG
 

Ginor

Omega
@Gabriel90
Hej och tack för fin recension! Velade mellan 79280 och Nya Black Bay fram tills igår. Din köpguide var bidragande, framförallt där det framgår att 79280 upplevs mindre än BB:n då jag har hört oroande kommentarer om att 79280 bärs större p.g.a sin höjd :p
Blir dock inte riktigt klok på urtavlans färg då den upplevs som helvit medan din verkar mer åt det silvriga hållet... Hur som får jag reda på det snart!

Allt gott!
 

Gabriel90

Panerai
@Gabriel90
Hej och tack för fin recension! Velade mellan 79280 och Nya Black Bay fram tills igår. Din köpguide var bidragande, framförallt där det framgår att 79280 upplevs mindre än BB:n då jag har hört oroande kommentarer om att 79280 bärs större p.g.a sin höjd :p
Blir dock inte riktigt klok på urtavlans färg då den upplevs som helvit medan din verkar mer åt det silvriga hållet... Hur som får jag reda på det snart!

Allt gott!
Gratulerar till köpet!
Ganska medioker recension men kul att den hjälpt !
Jag tycker att den satt jättebra på mig. Trivdes mer med den än med min tudor BB.
Min tavla var inte vit, utan mer silvrig sunburst panda.
Hur som helst är det en underbar klocka som du absolut inte blir missnöjd med !
 

Jodisalt

Rolex
En trevlig recension och väldigt fin klocka! Håller med om att skruvarna på kronografknapparna gör det lilla extra! Vet att Tudor släppte en Prince date chrono med Tiger (röd text) på urtavlan i någon typ av hyllning/samarbete med Tiger Woods. Dock gillar jag din mer, clean och inte en massa "onödig text". Återigen, grattis till en riktigt fin klocka!
 

Gabriel90

Panerai
En trevlig recension och väldigt fin klocka! Håller med om att skruvarna på kronografknapparna gör det lilla extra! Vet att Tudor släppte en Prince date chrono med Tiger (röd text) på urtavlan i någon typ av hyllning/samarbete med Tiger Woods. Dock gillar jag din mer, clean och inte en massa "onödig text". Återigen, grattis till en riktigt fin klocka!
Ja Tudor släppte en Tiger version av denna, med varierande tavlor.
Dock såg den väldigt plottrig ut som du säger.
Tack så mycket. Dock e klockan redan såld haha, flipparsjukaa :p
 

Ginor

Omega
Gratulerar till köpet!
Ganska medioker recension men kul att den hjälpt !
Jag tycker att den satt jättebra på mig. Trivdes mer med den än med min tudor BB.
Min tavla var inte vit, utan mer silvrig sunburst panda.
Hur som helst är det en underbar klocka som du absolut inte blir missnöjd med !
Äsch, information är alltid information! :)
Stort tack, sitter som på nålar tills den anländer i början av nästa vecka!
Allt gott!
/D
 

Gabriel90

Panerai
Äntligen kom den, är riktigt nöjd! Du hade helt rätt med att de är finare i verkligenheten!:happyhappy:
Angående färgen så är den helt vit, så den var lite annorlunda än din. Men som sagt, riktigt nöjd ;)
20170428_120755[1].jpg
Fan va snygg !! Gratulerar ännu en gång..

Helt annat att prova i verklighet, den ser så stor ut på bild fast den inte är det..
 

drClasse

Omega
Hej och tack för trevlig recension. Jag köpte en liknande Tudor förra sommaren men utan Tiger och blå urtavlan med svarta tachymeterskalan och oysterlänken som är den värdefullaste av de två. Den kom från Japan utan originalbox och andra papper och såg ju som ny ut! Ordnade äkthetsbevis veckan därpå. Därav framgår att den är från -97. Det enda jag inte riktigt gillar är de arabiska siffrorna. Sparar på denna klocka eftersom priserna har ökat sedan dess på de mera udda modellkombinationerna. Den med vridring och oysterlänk skall vara mest värdefull tror jag.
20160627_174614.jpg
 

Gabriel90

Panerai
Hej och tack för trevlig recension. Jag köpte en liknande Tudor förra sommaren men utan Tiger och blå urtavlan med svarta tachymeterskalan och oysterlänken som är den värdefullaste av de två. Den kom från Japan utan originalbox och andra papper och såg ju som ny ut! Ordnade äkthetsbevis veckan därpå. Därav framgår att den är från -97. Det enda jag inte riktigt gillar är de arabiska siffrorna. Sparar på denna klocka eftersom priserna har ökat sedan dess på de mera udda modellkombinationerna. Den med vridring och oysterlänk skall vara mest värdefull tror jag.
20160627_174614.jpg
Hejsan!
Kan säga att den jag hade inte var den mest eftertraktade modellen..
Mer eftertraktat med 79260 & 79270 vilket du har.
Så spara klockan ! Jag ångra att jag gjorde mig av med den men jag klarar mig inte utan länk.
 

drClasse

Omega
Tack Gabriel. Har sett att det finns en nyare, snarlik Tudor kronograf men med symmetrisk tretimmarstavla och lite bredare boett, dagsvärde med länk kanske 15', vad tror du om den?
 

Gabriel90

Panerai
Tack Gabriel. Har sett att det finns en nyare, snarlik Tudor kronograf men med symmetrisk tretimmarstavla och lite bredare boett, dagsvärde med länk kanske 15', vad tror du om den?
Vet inte vilken du menar exakt.. är inte så jätteinsatt i alla deras kronografmodeller.
Men antar att det är deras heritage chrono.

Dock tycker jag att 79260, 79270 & 79280 är deras absolut snyggaste kronografer
 

drClasse

Omega
En sak jag funderar lite över, den tidigare modellserien från 90-talets början hade ett urhus som kallades "bigblock" (f.ö. ett i den amerikanska bilvärlden välkänt begrepp på största cylinderolym på V8-motorer som kan trimmas till över 1000 hk). Hur mycket högre var bigblocken? Har man 79200 serien på länk är den ju ändå lite topptung som man säger i dessa kretsar. ;)
 

Gabriel90

Panerai
En sak jag funderar lite över, den tidigare modellserien från 90-talets början hade ett urhus som kallades "bigblock" (f.ö. ett i den amerikanska bilvärlden välkänt begrepp på största cylinderolym på V8-motorer som kan trimmas till över 1000 hk). Hur mycket högre var bigblocken? Har man 79200 serien på länk är den ju ändå lite topptung som man säger i dessa kretsar. ;)
Jag vet inte hur mycket högre men jämfört med våra så var det lite skillnad.
Och ja, bigblock kom med länk :)
 
Topp