Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tudor Snowflake 94010

Diskussion i 'Vintage' startad av Davvan, 24 februari 2015.

1. Davvan
    Trådstartare

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Alrajt....en Snowflake är numera en dussinklocka....men en ND vänder på steken!

Köpte för några år sedan en Tudor Sub 94010, tror det var runt 2010. Hade tidigare en 7021, men blev tokig att skruva datum efter den legat oanvänd ett tag. Då var det inga större problem att hitta en fin ND. Nu känns det i princip omöjligt.....och den blåa fina på C24 är såld...

Min är från ca 1980, dvs en riktigt sen innan referensen fick en "standard" tavla med Mercedes visare.

Senaste servicen gjordes precis när jag köpte den. Urtid servade verket. Krona och packningar bytte Rob. Provtryckte den i somras och den var inte tät!! Förmodligen microsprickor i plexit. Den har även börjat tappa lite tid, inget märkvärdigt.....några minuter per vecka. Så en ny service är nog en bra ide, men bara tanken att vara utan den i 6-8 veckor får mig att må lite illa......men det ligger i pipen....

Vill egentligen inget mer med denna tråd än att visa upp en riktigt sval klocka som man tyvärr inte ser så många av längre..... Var har alla tagit vägen? Pre 2010 var de både vanliga och nästan gratis.....

image.jpg
    image.jpg image.jpg image.jpg
    image.jpg

Byter mellan blått och svart insert...
    image.jpg
    Nice på NATO...
    image.jpg
    Dock trevligast på läder...
    image.jpg

frere, matage, LongCon och 75 andra gillar detta.
  2. acce1999

acce1999 Friends of KS

Trycker på gilla-knappen. Helt rimlig reaktion att göra så, tycker jag. Underbar dykarklocka, om du frågar mig.

Klart du ska låta se över den. Håll den tät och i gott skick. Har en liknande tanke om två plexi-Rolexar, men än så tickar de på bra, samt är täta. Byttes glaset på din 2010? Eller vid packningsservicen av Rob? Nytt glas borde hålla tätt längre än fyra år, kan man tycka.

Mvh A

Whedda gillar detta.
  3. acce1999

acce1999 Friends of KS

En sak till: Skönt använt skick på boetten!

Magnlar och Davvan gillar detta.
  4. Simpatico

Simpatico Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Underbart, den gillas skarpt och ett stort grattis.

5. Davvan
    Trådstartare

Från:
    Fettefleur......
    Saken är att var först inne hos en AD för att serva den, dock vill de inte serva den om de inte fick byta plexit. Det gick jag inte med på då det sitter ett dome:at plexi på. Vill inte ha ett platt serviceplexi!!!! Så det blev en 2 stegs raket.

Nu får Rob fixa biffen och då kan jag behålla plexit, dock utan garanti på täthet......klart värt det......den tål fortfarande lite väta, men ej under tryck.....har andra badklockor...

yonsson, NiklasArvid, _jonte och 1 annan gillar detta.
  6. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Ruskigt fin!

Davvan gillar detta.
  7. Cyklisten

Cyklisten Borgare

Riktigt najs lågt boett-lock på Tudor-dykarna. Kul att det lever vidare än idag på Black Bay.

Davvan gillar detta.
  8. acce1999

acce1999 Friends of KS

Gillar din tanke. Antar att du har sökt efter NOS glas?

Akryl ska idealt vara ganska åldersbeständigt (dvs inte bli sprött bara av att ligga oanvänt), men att ständigt befinna sig i spänning, vilket glaset gör genom att det sätts på boetten och sedan får en glasring över sig, tyder ju på annat beteende i en sådan situation. Vet du om det är orginalglaset? Söka NOS kanske kan vara en form av utmaning som lockar... ;) Eller också gör du precis som du sa... :)

_jonte och Davvan gillar detta.
  9. Grafton

Grafton Biskop

Sweet! Håller med, ND är snäppet vassare, men var är de allihopa? Härligt skick på din!

Davvan gillar detta.
  10. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Smuffrig :) Ja, Snowflakes har ju blivit en populär dussinklocka. Såg bl.a. att det låg en Date på e-bay för ca 100k, för några veckor sedan. Vet inte om den blev såld, men galet populära verkar de i alla fall ha blivit. Undrar hur många som har en Flinga på forumet idag?

Tror det var din och poormans MN, som fick mig att fastna för flingorna, för ca 3,5 år sedan. Har lite svårt att minnas varför, och hur det gick till, men så blev det. Kan bara konstatera att det är något speciellt med dem :) Har dock inte haft någon ND av de 4 jag ägt i omgångar, då jag tycker datumkomplikationen är praktisk, och att jag faktiskt gillar bubblan som attribut på en sub.

Min nuvarande 9411/0 -75/76, säger i alla fall hej och tack :)

finnirgens, Gummo, Fixoflex och 6 andra gillar detta.
  11. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Mycket fin!

Dock inte säker på att man gick direkt på Mercedesvisare som du skriver, jag har nämligen också en 94010 från -80 som har lollipop.

När jag köpte den gillade jag det bättre än flingan, nu är jag inte längre säker...

Ruggigt skön klocka du sitter på!

Davvan gillar detta.
  12. Davvan
    Trådstartare

Från:
    Fettefleur......
    Du har säkert rätt, sedan vill jag minnas en variant med standard tavla och flake visare? Tydligen bizzart ovanlig....

13. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Riktig vacker dykare... Kan absolut tänka mig en sån.. blå sliten insert är magisk...

Davvan gillar detta.
  14. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    Väldigt trevlig modell! Skicket på boetten var passande, slit den väl!

15. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Grymt fin!! Blir avis!

16. aleks

aleks Friends of KS

Ja det verkar onekligen vara svårt att hitta fina exemplar. Är väldigt nöjd att jag lyckades knipa min för ett (nåja) hyfsat pris innan de stack iväg allt för mycket.

No-date är jävligt svalt med domeat plexi. Tyvärr sitter det serviceglas på min men det är ju en date i vilket fall så spelar inte lika stor roll :)

Ge den lite kärlek nu!

Gällande standardtavla och snowflakevisare: https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=326991

Coolt..

Grafton, Fixoflex, Davvan och 3 andra gillar detta.
  17. Davvan
    Trådstartare

Från:
    Fettefleur......

Jo jag jagade ett NOS plexi, fick tag på ett......när jag öppnade paketet var det en stor spricka längs nedre kanten.....suck....och soptunnan......kanske dags att ge sig ut på jakt igen....

18. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det har aldrig blivit en flinga för min del. Trots att jag är förtjust och de varit överkomliga.
    Nu undrar jag bara - VARFÖR!?:arghh:

Scaramanga gillar detta.
  19. jakob.dala

jakob.dala Axel Oxenstierna

Från:
    Vällingby
    Din flinga är grym. Tack för att du delar med dig :)

Davvan gillar detta.
  20. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Habegäret för en flinga blir ju inte mindre när man såg din..... Tänkte köpa en för 2 år sedan... Ångrar det brutalt att jag inte slog till.

Davvan gillar detta.
  21. Davvan
    Trådstartare

Från:
    Fettefleur......
  22. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Härligt ex du har Davvan!
    I kombination med din DRSD så sitter du verkligen på en dödlig duo:)
    Har jobbig tvångstankar om en MN Flinga.. känns som ett livsfarligt äventyr att ge sig ut på jakt bara..

krämbulle och Davvan gillar detta.
  23. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Tackar Davvan för din post!

Jag förstår att du inte kan lämna denna skönhet en längre tid!

Davvan gillar detta.
  24. Davvan
    Trådstartare

Från:
    Fettefleur......

Gör det enklet......övertala Poormans att sälja sin :)

25. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Låter som jag behöver se över mina $$$ innan ett sådant samtal:)

26. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    En dum fråga kanske, varför är det annorlunda utseendemässigt mellan original dome:at plexi och serviceplexi.. Förstår inte riktigt varför man tar fram en ny variant. Kunde man inte använda av originalet som reservdel?

_jonte gillar detta.
  27. Davvan
    Trådstartare

Från:
    Fettefleur......
    Bra fråga!! Vet ej om de plattare serviceplexit är billigare att tillverka eller om det tex klarar tryck bättre än det mer runda? Det blir mindre förvrängning i ett platt, men ser tråkigare ut......

image.jpg

theargonaut gillar detta.
  28. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Tror de håller bättre.

Men visst ser det tråkigare ut, inget snack om den saken.

29. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Nu vet jag inte hur mycket gods det är i glasen men det är ju pga funktion glasen är kupade så vilka som r bäst vet jag inte.

30. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Tycker den ser lite för fräsch ut Davvan !