• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor Snowflake - vilken mest attraktiv?

D

Deleted member 1154

Guest
Om man ska leta efter en Tudor Snowflake vilken modell ska man leta efter?

spelar det nån roll om tavlan bär tydlga ålderstecken?

vilken av följande gillar ni?


bilderna är lånade:


NZf8ACm.jpg


YJ0OwgN.jpg
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Tycker att det är viktigt att urtavlan, visare och inlägget i bezeln är från samma tidsepok. Så att det blir ett "enhetlig" vintage look. På bild två så kanske de är lika gammalt men bezel och kronskyddet ser slitet ut. Jag gillar mögel men det ska helst vara i bra skick :)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Tycker att det är viktigt att urtavlan, visare och inlägget i bezeln är från samma tidsepok. Så att det blir ett "enhetlig" vintage look. På bild två så kanske de är lika gammalt men bezel och kronskyddet ser slitet ut. Jag gillar mögel men det ska helst vara i bra skick :)
så vad du menar är "riktigt" mögel där tavlan är bubblig?
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Om det spelar nån roll med tavlans ålderstecken beror ju lite på om man gillar det eller inte. Jag går inte igång på det speciellt medan vissa andra gör det. Jag föredrar jämn och fin patina på tavla/visare samt ett härligt blekt insert.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag föredrar välhållen vintage och skulle välja den övre av de exempel du postade. Gillar inte när index och visare är orangea.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tycker också att den nedre är för mycket patinerad. Gillar inte orange lume. Den övre, eller en svart med gräddfärgade index är fint.

Tror att Snowflake utan datum är dyrast. 7016. Tror Davvan talade om priser runt 50000kr.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Men oavsett va man "gillar" borde båda ovanstående kosta likvärdigt i pengar?
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ja, snowflake no dates är ofta snäppet dyrare än de med datum men skick är viktigare i mina ögon.

Ang klockorna ovan hade jag velat plocka insert från nr 2 och montera på nr 1 :)

För övrigt min bild på nr 2 med legosäck i bakgrunden ;)
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Har inte problem med bubblor på tavlan men det är också beroende på hur mycket det är. Gillar inte när det är "för perfekt" men skulle nog föredra den första (skulle dock reta mig på visarnas skador). Gillar de blåa snowflakes mer än de svarta.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Skicket är ju allt! Den som köper en sliten för att den är cool och charmig vill ju inte betala samlarpremium. Jag köpte en 7016 under 20 k för ett år sedan och den såldes inte speciellt mycket dyrare heller. Men det är klart, skriver vi tillräckligt ofta att alla snowflakes är snordyra på Nordens största klockforum så blir de väl de också...åtminstone här...
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Tycker också att den nedre är för mycket patinerad. Gillar inte orange lume. Den övre, eller en svart med gräddfärgade index är fint.

Tror att Snowflake utan datum är dyrast. 7016. Tror Davvan talade om priser runt 50000kr.


Nja......NBtimes har en ute för 50K...men han är ju lite oshefig åsså!!

Menjag håller fast vid att en 9401/0 och 7016 är det man ska nosa efter........finns ju inga att få tag på. Har man flis ska man såklart gå på en MN!!
 
Topp