Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tudor sub. 79090 vs. 79190

Diskussion i 'Diskussion' startad av Gabriel Björnberg, 29 april 2015.

1. Gabriel Björnberg
    Trådstartare

Gabriel Björnberg Torpare

Chagall gillar detta.
  2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Dixie gillar detta.
  3. acce1999

acce1999 Friends of KS

Välkommen till KS!

Vad som är bäst, är ju subjektivt. ;-)

Men fundera lite över de väsentliga skillnaderna och känn efter vad du gillar mest:

79090 har plexiglas och matt tavla med målade index. Den har också samma mellanboett som Rolex 1680.
    79190 har safirglas. De tidiga modellerna har matta tavlor med målade index och de senare har blanka tavlor med vitguldsindex.
    79090 kom bara med vikt oysterlänk.
    79190 kom i början med vikt oysterlänk och senare med den solidare, tyngre oysterlänken.
    79190 har en mellanboett, vars bandhorns spetsar är något rundade jämfört med 79090.
    Båda klockorna har Tudor-modifierade ETA2824-verk, med utmärkt funktion i en sådan klocka.

Så i praktiken handlar det om:

Safirglas eller plexiglas?
    Matt eller blank tavla?

Oavsett om klockan kom med vikt eller solidare länk, så fungerar båda varianterna.

mvh A

mega, jabla, Affe och 31 andra gillar detta.
  4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Bra inlägg acce1999 ! Så jäkla krångligt låter det ju faktiskt inte nu. :)

acce1999 gillar detta.
  5. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Där ser man, tack för lektionen om min egen klocka Acce!
    Jag har ju en 79190 safirare. Mellanboett skriver du? Är den också samma som 1680?
    En sak som till som skiljer klockorna åt är ju glasets utförande. Profilen på safirglaset är väldigt platt jämfört med plexits mer utstående glas. Vilket som föredras är en smaksak.
    Här min 79190
    image.jpg

Jonulf, Chagall, Savagear114 och 4 andra gillar detta.
  6. acce1999

acce1999 Friends of KS

Bra tillägg! Skulle säga att det är samma mellanboett fast med mer rundade bandhornsspetsar än motsvarande Rolex.

Rozzy gillar detta.
  7. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Håller med. Vill man förenkla det ännu mer så kan man väl säga:

Gillar man mer vintage utseende = plexi + målade index på matt tavla (79090)

Vill man ha modernare utseende = safir + vitguldindex på blank tavla (79190)

yonsson gillar detta.
  8. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

SÄLJ DEN TILL MIG FÖR FAN! ;)

Rozzy gillar detta.
  9. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Är plexiglaset på 79090 som detta ? Top hat på en Submariner 1680. MG_7215.jpg

10. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Fantastisk tråd!
    79090 är ju helt suveränt vacker men är det datumbubbla på alla dessa eller finns de utan detta, i mina ögon, elände?

11. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Bubbla är standard, till 79090 kan du sätta på ett glas utan bubbla.....på 79190 slår man bort bubblan med stämjärn om man är kool.....eller mjäkar bort den med aceton om man är mes....

12. acce1999

acce1999 Friends of KS

79090:

Datumbubblan sittet inte på samma plats som på glaset till 1680, då diametern på datumhjulet skiljer sig mellan ETA 2824 och Rolex 1570. I övrigt samma glas, mellanboett, vridring, vridringsinlägg, krona, packningar, länk. Bakboetten är flackare på Tudorn, då ETA-verket inte är lika tjockt som Rolex-verket.

Anders W, paradis och Denke gillar detta.
  13. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Min 79090 är hos urmakaren så jag kan inte jämföra men visst har originalglaset till Tudor subben en lätt kupolform? På 1680 verkar plexiglaset ha en helt plan ovansida.

Mårtenssons ur Brookfield