• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor Submariner 7016 1968 Small Rose

Ragge

Cartier
Skön story och cool klocka! Eller tvärtom. :) Grattis!
Klart mer stil och klass med en ros istället för pajas eller vad det är. ;):)
 

UncleBear

Panerai
Tokfint exemplar! Svart tavla? Klockan näst längst ner i din bildkavalkad är väl en annan klocka?
Ser fram emot mer bilder framöver...
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Grym klocka och grymt bra skrivet!
Stort grattis![/QUOTE
:)
Superläcker, grymt fångat.
/j
Merci!!!
Härligt mögel och snyggaste Tudorn. Grattis!
Tack! Mögel de luxe ;)
Skön story och cool klocka! Eller tvärtom. :) Grattis!
Klart mer stil och klass med en ros istället för pajas eller vad det är. ;):)
Tack! Jodå blommor på tavlan är för riktiga karlar;)
Kul att det blir fler vintage-Tudors på forumet. Grattis till en grym dinka! Ser fram emot att se mer av den i Tudor-tråden. :cigar:
Tack! Ja gammeltudors knäcker:)
Jävligt läcker, stort grattis!
:) :)
Tokfint exemplar! Svart tavla? Klockan näst längst ner i din bildkavalkad är väl en annan klocka?
Ser fram emot mer bilder framöver...
Tack! Jo svart snake skin dial. Skimrar nu mer åt mörkt, mörkt gråblå. Näst sista bilden är samma klocka men tavlan ballar ur helt i vissa ljus:)
Härligt @Gummo så ska en möglig Tudor se ut!
Den där måste jag få klämma på..snarast;)
Grattis
Tack!!! Vi fixar ihop nåt nästa vecka:)
Ascool och bra write up, tackar!
Tacktack!'
Grym läsning, tack!

Och grattis! :)
Tack:) :)
Riktigt tjusig!
Much envy =D
Tackartackar!
Har varit så mycket kring nya BB att jag var tvungen att hänga här, titta på dina bilder och återfå lite vintage i mitt liv.
Haha. Det finns vintage i Portugal:) fråga @Pappi han var väl på vintagesafari där?
 

m_s

Patek
2-Faktor
Idag är det som alla vet Tudor Torsdag och dagen till ära så släpper Tudor sin efterlängtade Black Bay Black. En väldigt populär (på gränsen till avtändande hajpad…) retrostukad nyköpsklocka som fått låna designdrag av både Tudor Snowflake (visare och index) samt den gamla Smallrose loggan som den såg ut på t.ex. Tudor Submariner 7928 och tidiga Tudor Submariner 7016. Skall man vara petig så har det ej någonsin funnits Snowfake tavla/visare tillsammans med Smallroseloggan på tavlan men det är väl skitsamma eftersom Tudor Black Bay är en storsäljande retrohittepåklocka och får se ut hur fan den vill:)
1. TBBBB.png

Men, jag fattar hajpen! Den där lilla rosen på tavlan och den sista raden text där self winding är böjt är ju så satans snyggt och det har jag alltid tyckt.
2. IMG_4448.JPG

Trots det hade jag länge 7016 med skölden på tavlan. Då gick jag omkring och intalade mig själv att det är ju häftigare med en sköld på tavlan än en löjligt liten ros. Tiden gick, min fru och mina barn stärkte mig och jag kände mig helt plötsligt trygg i min manlighet och längtan efter en vacker ros på urtavlan blev återigen stark. Klockan med den tuffa skölden fick flytta till en yngre man och jag gav mig ut för att plocka blommor.
3. 7016Shield.JPG

Ja ska sluta babbla nu och visa vadihelvete jag köpt nu. Jo, en tidig Tudor Submariner 7016/0 från 1968
3. 7016sr2.JPG

Tudor Submariner 7016 var den modell som efterträdde Tudor Submariner 7928. Man hade satt i en nytt fint verk från ETA Cal. 2483 med 25 juveler som ersatte det gamla cal. 390 från Fleurier med 17 juveler. Boetten gjordes också om något. De första som kom fick semi pointed crown guards som är lite rakare undertill och rundade ovanifrån. Jämförelsebild snodd från VRF (se länk nedan). Pointed överst, semipointed syns ligga i mitten av högen och vanliga runda som kom senare ligger i botten.
5. semi.jamf.jpg

Här är mina kronskydd. Som ni ser själva så är det ju värt extra mycket att de ser ut på det sättet.
4. Semi.JPG


De allra första 7016 som kom var också märkta med 7528 i baklocket vilket inte jag sett någon vettig förklaring till. Det satte nog griller i huvudet på en del spekulanter på detta ex. men det är ganska lättgooglat så finner man att det är korrekt för modellen. Mitt lock skulle nog kunna vara i bättre skick, lite korrosion/pitting precis vid packningen gör att den nog inte ska följa med på dykutfärder. Men som jag alltid säger så är klockor för mig endast identitetsstärkande livsstilsmarkörer och då är funktionen alltid underordnad.
6. casebackjpg.jpg

Tudor 7016 finns att hitta med fyra olika tavlor: Svart small rose. Svart shield samt svart och blå snowflake. Här skulle det varit på sin plats med bilder på alla versioner men nån jävla måtta får det vara så bild på @Scaramanga gamla svarta 7016 får duga. Här tronar den med ett franskt Marine Nationale band i förgrunden.
7. scaramanga.jpg

Tavlorna på Tudor från slutet på 60-talet har ofta åldrats med besked och fått coola namn som vilken pudelrockare som helst skulle ta som albumnamn på sjuttioalet. Vad sägs om Moon Crater Dial ( kom igen @Af Sjodahl och @theargonaut , show us!) eller Snake Skin Dial ( @_jonte visa !!! ). Det kan ha att göra med att kvalitén på underarbete och lacker men också att Tudor kanske inte blivit så gullade med som sina lite mer bortskämda brorsor från Rolyx. Jag gillar ju patina på mina klockor och har ju letat väldigt, väldigt länge efter en just Snake Skin Dial. Så jag blev väldigt glad när denna dök upp med sin skönt fjälliga tavla.
IMG_4438.jpg
IMG_4444.JPG
IMG_4446.JPG
IMG_4455.jpg

Nädå, detta var som vanligt ett helt oöverlagt impulsköp som började med att nån spoling från Norrköping började rycka min gamla 7016. Glad för det är jag även om den gamla på många sätt är bättre så tycker jag min Smallrose Snakeskin Dial är coolare. Får se ifall det blir nästa version från Tudor; Black Bay Snakeskin.
7016sr.jpg

Tack också till @Per som kom med input och försökte avstyra mig från att sälja/köpa och till @_jonte som uppmuntrade mig!

Tack Klocksnack för ett trevligt forum och tack för titten!

Länkar för er som (till skillnad från mig...) är klocknördar:

http://www.network54.com/Forum/207593/message/1429057744

http://tudorcollector.com/subs/submariner-model-7016-7021/

https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-aleks-tisdag-v-6.35037/

https://klocksnack.se/threads/snowflakes-in-da-house.44555/
Stort grattis! Saknar min som fan...
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Det är kärlek när diverse produktionsfel får romantiskt klingande smickrande namn. :smug:
Kul skrivet och trevlig klocka. Och ja, härlig patina!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Vilket härligt och inspirerande inlägg! Tack för att du tog dig tid och grattis!
Tack, kul du gillar!!!
Bra val! Verkligen mysig! Grattis!
Tack! Supermysig:smug:
Tack! Men... jag vet att du tyckte din gamla va bättre :)
Det är kärlek när diverse produktionsfel får romantiskt klingande smickrande namn. :smug:
Kul skrivet och trevlig klocka. Och ja, härlig patina!
Tack mannen! Men vafalls!? Produktionsfel? Det där var noga uttänkt av deras varumärkesbyggande strateger. Att det i samband med att de lanserar BBB så ska det finnas massa patinerade gamla Tudor Subar som kan hjälpa till att hajpa en retroklocka.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Topp