• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudorfråga!

John R

Panerai
Tjabba klocksnackare!

Jag har legat sömnlös några nätter och funderat på vad Tudor skall stoppa i sina klocker
när ETA inte längre kommer säljas till tillverkare utanför swatchgroup

Om nu swatchgroup nu kommer strypa/krympa sina försäljningar av urverk
till andra klocktillverkare. Har jag bara drömt detta eller är det så att de kommer
dra ner/sluta sälja till andra?

Vad kommer Tudor då sätta i sina klocker?

En fråga till bara!

Tror ni Black Bay kommer komma med svart vridning?



/John R
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
1: Det är inte så enkelt som att bara sluta levera. Läser man om det hela så finns det företag som kommer ha tillgång till ETAs verk under lång tid framöver. För mindre företag.....fucked!

2: Nej
 

David

Bödeln
Har luftat åsikten förr, och tror fortfarande att det bästa för Tudor vore Rolex-verk. Tudor skulle då kunna betraktas som helt in-house.

Det skulle göra det fritt fram för Rolex att sticka oändligt i pris samtidigt som Tudor kan positioneras för att alltid konkurrera med motsvarande Omega-modell.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
David skrev:
Har luftat åsikten förr, och tror fortfarande att det bästa för Tudor vore Rolex-verk. Tudor skulle då kunna betraktas som helt in-house.

Det skulle göra det fritt fram för Rolex att sticka oändligt i pris samtidigt som Tudor kan positioneras för att alltid konkurrera med motsvarande Omega-modell.

+1
 

jabla

Sarlacc
David skrev:
Har luftat åsikten förr, och tror fortfarande att det bästa för Tudor vore Rolex-verk. Tudor skulle då kunna betraktas som helt in-house.

Det skulle göra det fritt fram för Rolex att sticka oändligt i pris samtidigt som Tudor kan positioneras för att alltid konkurrera med motsvarande Omega-modell.

+1 på det.
Behåll 3135 verket till Tudor när det kommer en ny generation till Rolex
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
David skrev:
Har luftat åsikten förr, och tror fortfarande att det bästa för Tudor vore Rolex-verk. Tudor skulle då kunna betraktas som helt in-house.

Det skulle göra det fritt fram för Rolex att sticka oändligt i pris samtidigt som Tudor kan positioneras för att alltid konkurrera med motsvarande Omega-modell.
Blir nog svårt att motivera prisskillnaden då. Givetvis är 90% av priset på rollen märket själv men jag tror nog gärna att Rolex vill motivera det med det hantverk man gör och de miljoner de kastar iväg på utveckling mm. Klockorna måste skilja sig mer än bara designmässigt för att en ska kosta 20k och den andra 60k+.

On-topic: Jag gissar på att Tudor fortsätter länge med ETA. På fråga två om svart ring på BB:n så känns det också avlägset med tanke på att Pelagosen ser ut som den gör.
 
C

China

Guest
Davvan skrev:
1: Det är inte så enkelt som att bara sluta levera. Läser man om det hela så finns det företag som kommer ha tillgång till ETAs verk under lång tid framöver. För mindre företag.....fucked!

2: Nej

Vad jag känner till så ville Swatch Group införa säljstopp redan under 2006, vilket gav en storm av protester och ett ingripande från den Schweiziska regeringen. Swatch Groups Hayek Jr. fick hård kritik och tvingades till en nedtrappning av leveranserna istället för det planerade säljstoppet. Leveranserna är nu strypta till 85% av 2010 års nivå i väntan på den Schweiziska regeringens utredning kring tolkningarna av anti-trustlagstiftningen. Får Swatch Group klartecken så inför man säljstopp.

Den Schweiziska regeringen går delvis på Swatch Groups linje, men tänker inte tillåta ett säljstopp innan andra företag hunnit få igång sina anläggningar för att möta efterfrågan. Anledningen är att stora delar av industrin skulle totalhaverera om inte andra företag kan möta efterfrågan.

Sellita, Soprod och Technotime har börjat få fart på sin produktion, en kvalificerad gissning är att regeringens utredning av anti-trustlagstiftningen är klar under 2015, då flera nya anläggningar är planerade att tas i drift.
I praktiken så råder det ett säljstopp för alla företag som tidigare inte hade löpande leveransavtal. De flesta små och medelstora tillverkare har köpt sina ETA-verk hos grossister eller på den grå marknaden, den vägen är helt stängt idag.
 

John R

Panerai
Vilken klocka/modell/tillverkare har det högsta listpriset på en klocka som drivs av ett ETA-2824-2 som ni stött på? Min Davosa ligger på runt 6K och har en dekorerad rotor. En Tudor Black Bay på ca 27K.


Skall tilläggas att jag tänker nu främst på standard gradering!

/John R
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
John R skrev:
Vilken klocka/modell/tillverkare har det högsta listpriset på en klocka som drivs av ett ETA-2824-2 som ni stött på? Min Davosa ligger på runt 6K och har en dekorerad rotor. En Tudor Black Bay på ca 27K.

/John R

Hublot tar ju 100k+ för sitt stekiga 7750 verk......som Janne A sa....det är bara tröjor och dekaler.....
 

John R

Panerai
80talisten skrev:
Har Tudor helt omodifierade ETA verk i sig?

Vet ej hur mycket Tudor har utvecklat sitt ETA.
Jag vill poängtera att jag är inte ute efter att dissa något märke utan
vill bara bringa lite ljus på innehållet i vissa klocker.

Tudor Black Bay är nog den klocka jag tycker är roligast 2012. Väldigt uppfriskande
med en klocka med den boetten utan kronskydd, grymt snygg!

/John R
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
John R skrev:
80talisten skrev:
Har Tudor helt omodifierade ETA verk i sig?
Black Bay är nog den klocka jag tycker är roligast 2012. Väldigt uppfriskande
med en klocka med den boetten utan kronskydd, grymt snygg!

/John R
Det måste jag nog också säga, jag gillar verkligen den lite "gulnade" indexen och snöflingevisarna. Den andas verkligen vintage...:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De alternativ jag ser till ETA, är SII och Miyota. Komiskt om Tudor får Seiko eller Citizen-urverk. :D

Ser man på vad mikrobryggeriena använder istället för ETA2824, så är SIINE15 och Miyota 9015 de givna alternativen.
 
C

China

Guest
yonsson skrev:
De alternativ jag ser till ETA, är SII och Miyota. Komiskt om Tudor får Seiko eller Citizen-urverk. :D

Ser man på vad mikrobryggeriena använder istället för ETA2824, så är SIINE15 och Miyota 9015 de givna alternativen.

Det finns ganska gott om alternativ, problemet är att de som är "Swiss made" i dagsläget inte produceras i tillräckligt stora kvantiteter. Ser man på etablerade varumärken så fungerar det inte att gå från "Swiss made" till Japaner eller Kineser, åtminstone inte utan tandgnissel från fancluben, och det faktum att man tappar marknadsandelar. Tyvärr får man väl säga, det finns betydligt bättre verk som fungerar som drop in för t.ex. ETA2824-2.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
80talisten skrev:
Har Tudor helt omodifierade ETA verk i sig?
Hittade bild (tror jag).
Tudor2824a.jpg
 

David

Bödeln
Per skrev:
Blir nog svårt att motivera prisskillnaden då.

Det tror inte jag.

Rolex behöver precis som @jabla föreslår bara ändra färg på ett antal komponenter, hitta på en bra backstory och ge dem flashiga namn i stil med parachrom bleu och förstås bumpa ref-numret. Priset går upp 500% och Tudor ärver dagens "omoderna" verk.

On-topic: Oris har ju redan bytt från ETA till Sellita i många av sina modeller, finns ingen anledning att inte andra skulle göra likadant.
 

David

Bödeln
yonsson skrev:
Sellita har jag helt missat. Vilket är deras motsvarade verk om man jämför med ETA2824-2 ?

SW200 ska vara drop-in replacement om jag inte minns fel.

ETA-verken är ju så gamla att de inte längre är skyddade för kopiering.
 
C

China

Guest
David skrev:
yonsson skrev:
Sellita har jag helt missat. Vilket är deras motsvarade verk om man jämför med ETA2824-2 ?

SW200 ska vara drop-in replacement om jag inte minns fel.

ETA-verken är ju så gamla att de inte längre är skyddade för kopiering.

Sellita är faktiskt en gammal underleverantör till ETA, i praktiken är många ETA 2824-2 tillverkade av Sellita. Det stämmer att patentet inte längre är skyddat, och det var sas ett guldläge för Sellita att börja sälja under sitt eget varumärke. Sellita är ett typiskt ébauche företag med tillverkning i Kina och slutmontering i La Chaux-de-Fonds.
 
Topp