• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tull och moms...

SwedishMade

Cartier
Berätta mer om detta.

Trodde att vi pratade om vad slutkunden betalar för moms. Köper jag från ett EU-land betalar jag vad som står på prislappen oavsett vad leverantören betalar för moms.
Frågor?

När man har fel kan vänlighet dämpa smällen...

Om du säljer och skickar varor till konsumenter i ett annat EU-land, måste du momsregistrera dig där och ta ut den momsskattesats som gäller i det landet – utom om det sammanlagda värdet av din försäljning till det landet under året inte överstiger landets tröskel (35000eller 100000euro).

Sverige

Omsättningströskeln för momsredovisning är 320 000 kronor.


http://europa.eu/youreurope/business/vat-customs/cross-border/index_sv.htm#

En Patek + två Rolex så är de stora, tex italienska, gråhandlarna lätt över den summan.

Jag tittar nu på en faktura från kanske den största italienska gråhandlaren, från vilken gissningsvis enbart ks-nissar köper för över miljonen per år....
22 % IVA...
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
När man har fel kan vänlighet dämpa smällen...

Om du säljer och skickar varor till konsumenter i ett annat EU-land, måste du momsregistrera dig där och ta ut den momsskattesats som gäller i det landet – utom om det sammanlagda värdet av din försäljning till det landet under året inte överstiger landets tröskel (35000eller 100000euro).

Sverige

Omsättningströskeln för momsredovisning är 320 000 kronor.


http://europa.eu/youreurope/business/vat-customs/cross-border/index_sv.htm#

En Patek + två Rolex så är de stora, tex italienska, gråhandlarna lätt över den summan.

Jag tittar nu på en faktura från kanske den största italienska gråhandlaren, från vilken gissningsvis enbart ks-nissar köper för över miljonen per år....
22 % IVA...

Det hade jag inte en aning om. Tack för informationen :)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
När man har fel kan vänlighet dämpa smällen...

Om du säljer och skickar varor till konsumenter i ett annat EU-land, måste du momsregistrera dig där och ta ut den momsskattesats som gäller i det landet – utom om det sammanlagda värdet av din försäljning till det landet under året inte överstiger landets tröskel (35000eller 100000euro).

Sverige

Omsättningströskeln för momsredovisning är 320 000 kronor.


http://europa.eu/youreurope/business/vat-customs/cross-border/index_sv.htm#

En Patek + två Rolex så är de stora, tex italienska, gråhandlarna lätt över den summan.

Jag tittar nu på en faktura från kanske den största italienska gråhandlaren, från vilken gissningsvis enbart ks-nissar köper för över miljonen per år....
22 % IVA...
Läs vad TS undrar över!!!
Som privatperson betalar du inte någon extra moms på varor från EU-land, som företag betalar man in Svensk moms på nettot som ska redovisas i skattedeklarationen.

Om du anser att du ska betala in momsdiffen på 3% av det som står på fakturan så är det väl bara att ringa skatteverket för vidare vägledning.
Du säger att du läser gråhandlarens faktura, utgår i från att du menar kvitto!
 

SwedishMade

Cartier
Läs vad TS undrar över!!!
Som privatperson betalar du inte någon extra moms på varor från EU-land, som företag betalar man in Svensk moms på nettot som ska redovisas i skattedeklarationen.

Om du anser att du ska betala in momsdiffen på 3% av det som står på fakturan så är det väl bara att ringa skatteverket för vidare vägledning.
Du säger att du läser gråhandlarens faktura, utgår i från att du menar kvitto!
Du har helt rätt i att jag menade räkning.

Vi är alltså överens om att en gråhandlare utanför Sverige inom EU som säljer till Sverige för mer än 320 000 kr per år skall betala svensk moms för sin försäljning till Sverige, om lagen följs.

Det får resultatet, igen om reglerna följs, att en klocka som annonseras till ett visst pris med t.ex. 22% Italiensk moms på en Italiensk hemsida, egentligen borde vara något dyrare (25% moms) om klockan köps av en svensk privatperson. Detta verkar gråhandlarna dock strunta i.

Handlar man däremot från t.ex. Amazon.de eller .uk så märker man att det man tänkt köpa, plötsligt vid checkouten blir dyrare då de då lägger på svensk moms.

Är vi överens kring detta?
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Du har helt rätt i att jag menade räkning.

Vi är alltså överens om att en gråhandlare utanför Sverige inom EU som säljer till Sverige för mer än 320 000 kr per år skall betala svensk moms för sin försäljning till Sverige, om lagen följs.

Det får resultatet, igen om reglerna följs, att en klocka som annonseras till ett visst pris med t.ex. 22% Italiensk moms på en Italiensk hemsida, egentligen borde vara något dyrare (25% moms) om klockan köps av en svensk privatperson. Detta verkar gråhandlarna dock strunta i.

Handlar man däremot från t.ex. Amazon.de eller .uk så märker man att det man tänkt köpa, plötsligt vid checkouten blir dyrare då de då lägger på svensk moms.

Är vi överens kring detta?
Än en gång som privatperson betalar jag det som står på prislappen då jag handlar varor inom EU.
Hur handlaren sköter sina skatter har jag som kund relativt begränsad insyn i oavsett om det är i Sverige eller UK.
I övrigt så tycker jag att vi lägger ner detta och jag önskar dig en trevlig Midsommar.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ej klockrelaterat men samma tema.

Skulle köpa fälgar ifrån England för något år sedan och fick detta som svar
"I'm afraid we can now only sell to you if you have a company or know a company that is Vat registered and you can give us a vat number, as we have reached our selling limit to private customers in your country for this year before we have to register for vat in your country"

/M
 
Senast ändrad:

SwedishMade

Cartier
Än en gång som privatperson betalar jag det som står på prislappen då jag handlar varor inom EU.
Hur handlaren sköter sina skatter har jag som kund relativt begränsad insyn i oavsett om det är i Sverige eller UK.
I övrigt så tycker jag att vi lägger ner detta och jag önskar dig en trevlig Midsommar.
Prislappen? ;)Sådana klarar man sig utan i Internetåldern.
Men de virtuella prislapparna byter t.ex. Amazon.de smidigt ut när man går från shop till checkout.

Skatteverket kommer man inte undan så lätt. Jag kan acceptera att det är det säljande företaget som har ansvaret för att monsregistrera sig i Sverige om de når över Omsättningströskeln, men jag skulle inte heller bli förvånad om skatteverket kan klämma åt mig som konsument för att få in pengarna - men hur det är med det vet jag inte (om det finns lagar och eller rättspraxis kring).

Jag önskar även dig en trevlig midsommar, min kommer att spenderas framför datorn med jobb (tyvärr), men snart blir det lite lugnare!
 

Rivalen

Rolex
Sist jag ringde Tullverket och kollade för några år sedan så var taket för tull på armbandsur 8:-.
Har aldrig hört talas om att jag som privatperson skall betala svensk moms vid köp inom EU, även om jag köper av ett företag.
Påstår någon något annat, så är jag nyfiken att få veta vad det grundas på.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ej klockrelaterat men samma tema.

Skulle köpa fälgar ifrån England för något år sedan och fick detta som svar
"I'm afraid we can now only sell to you if you have a company or know a company that is Vat registered and you can give us a vat number, as we have reached our selling limit to private customers in your country for this year before we have to register for vat in your country"

/M
BM Autosport?
 

Point Blank

Cartier
Det är väl företagets skyldighet att pynta in momsen så att de kan kräva en privatperson på det (inom EU) låter lite otroligt. Om jag går och köper en pizza och de inte slår in den i kassan så kommer skattemasan och jagar mig för att jag inte pröjsade moms för den där pizzan. Nä.
 

Schildfat

Cartier
Kickar liv i en gammal tråd istället för att skapa en ny.. Har en klocka på ingång och det står "Item has been cleared customs-free". Innebär detta att jag inte behöver betala tull eller moms?

:)
 

Joseph

Cartier
Beställde en klocka från USA och som väntat ska jag betala moms & skatt. Fick ett sms från UPS innan leverans att varan ska betalas ca 3000kr moms & tull på. Men mer information än så fick jag inte. Hur går jag tillväga för att betala in summan?
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Beställde en klocka från USA och som väntat ska jag betala moms & skatt. Fick ett sms från UPS innan leverans att varan ska betalas ca 3000kr moms & tull på. Men mer information än så fick jag inte. Hur går jag tillväga för att betala in summan?
Brukar komma en faktura ett par dagar efter leverans!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Vad som inte riktigt kommer fram i tidigare inlägg är det här med att seriösa företag i tex USA skulle vilja skriva "Gåva" på paketet? Eller rättare sagt, ingen gör det för att underlätta kostnaderna för en kund i Sverige. Dessutom, kommer det fram i US att företaget gjort detta tilltag är det mycket höga böter.
Dessutom, tullen "missar" inga försändelser. Det är bara att räkna med ett påslag för tull och moms. Beställ inom EU är mitt tips. :)
 

mts1

Omega
Bumpar tråden lite, någon skrev att tullen är ''försumbar'' men fick idag en räkning på tull + moms på en skx jag beställt från Longislandwatches.
Tullkostnaden var 125 kr. Kanske är försumbart för vissa men tänkte bara höra om det är den summan nuförtiden?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bumpar tråden lite, någon skrev att tullen är ''försumbar'' men fick idag en räkning på tull + moms på en skx jag beställt från Longislandwatches.
Tullkostnaden var 125 kr. Kanske är försumbart för vissa men tänkte bara höra om det är den summan nuförtiden?
Fick du specat vad som var administrationskostnad, vad som var tull och vad som var moms?
 

Hugii

Audemars
Bumpar tråden lite, någon skrev att tullen är ''försumbar'' men fick idag en räkning på tull + moms på en skx jag beställt från Longislandwatches.
Tullkostnaden var 125 kr. Kanske är försumbart för vissa men tänkte bara höra om det är den summan nuförtiden?
Var glad istället! Det där är bara Importtulldeklarationsavgift: 125 kr.
Vill du betala tull och moms, ring tullverket :)
 

mts1

Omega
Fick både moms+tull.
Ringde dom på postnord då jag tyckte att summan för att hämta ut paketet var högre än runt 25 % av det jag betalat.
De sade till mig att moms var 25% + en fast avgift på 125 som de sade var tull.
Hämtat paketet nu och när jag läser specifikationen av brevförsändelsen så står det istället 25 % moms och (Importdeklaration privat 100kr + moms på postnords avgifter 25kr)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fick både moms+tull.
Ringde dom på postnord då jag tyckte att summan för att hämta ut paketet var högre än runt 25 % av det jag betalat.
De sade till mig att moms var 25% + en fast avgift på 125 som de sade var tull.
Hämtat paketet nu och när jag läser specifikationen av brevförsändelsen så står det istället 25 % moms och (Importdeklaration privat 100kr + moms på postnords avgifter 25kr)
Vilket inte innebär tull utan 25% moms + administrationsavgift.
 
Topp