Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tull...

Diskussion i 'Diskussion' startad av masterkiller, 6 juni 2013.

1. ...vad chansen att åka på tull och moms om en privatperson skickar en beggad klocka ifrån Schweiz????

2. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Noll. Inom EU väl?

3. alfgren

alfgren Biskop

Schweiz är inte med i EU.
    Chansen är låg ändå lyckligtvis.

4. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    väldigt låg! skulle ja tro

5. Per

Per Björklövens finest

Deklarerad över 200 pix så är risken överhängande att du åker på tull och moms på det deklarerde beloppet.

Aurum gillar detta.
  6. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till

jasså! tack för den infon Per

7. ErikGBG

ErikGBG Biskop

Tull är väl över 1400? Moms åker man däremot på. Be honom skriva ner värdet.

8. ZQT

ZQT The Banker

Åk ned och hämta? Går morgon-kvällsflighter till Geneve och Zürich alla dagar i veckan från Arlanda.

BluesmanV8 gillar detta.
  9. leben

leben El Patrón

Easyjet.com

10. China

China Guest

Var nu inte en tråkig snåljåp, utan betala moms och tullavgifter, det har du råd med....

11. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Chansen finns, resten är spekulationer.

Lös det snyggt, eller åk ner över dagen.

Vilken är dagens WTB? :)

12. Det jag menar är, säg att klockan kostar 25, beggad, man skriver ett lågt värde, den fastnar i tullen, vilket värde går tullen på, sitter dom och försöker googla fram värdet eller blir det nyvärdet fast klockan är beggad?????

Självklart kan man åka ner men det kostar ju både tid och pengar och är lite intresserad generellt oxå...

13. tänk om typ urverket är helt slut och den är trasig och värdet är då endast 1000sek...även fast den kostar 50 ny...

14. ZQT

ZQT The Banker

Borde väl vara marknadsvärdet?

15. ErikGBG

ErikGBG Biskop

Dom går på det deklarerade värdet, annat skulle vara konstigt. Kan aäkert ha hänt men det är nog extremt ovanligt

16. 80s

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Om man bilar och hämtar klockan kan det vara bra att veta att tullen i schweiz kan vara nitisk, vet ett gäng som åkte ned med fina bilar o var på studiebesök på iwc fabriken, de fick lite giveaways där, ngn tror jag köpte en klocka, tullen såg iwc påsen, det slutade med flera timmar i tullen rotade genom allt o kraftig utfrågn var folk köpt/fanns det kvitton på gamla subbor osv, inte så trevligt o kan vara bra att veta.

17. Per

Per Björklövens finest

Det som kan vara knepigt är när de frågar om ett betalningskvitto som matchar det deklarerade värdet. Det har iaf DHL bråkat med mig om ett par gånger.

18. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Skumt att dom lägger sig i det, inte deras jobb.

19. Per

Per Björklövens finest

Fedex, DHL mfl tullar själva på något sätt. Tror jag iaf. :)

20. CaptainOats

Japp dom tullar själva, men tullen kollar dom. Dom ska gå på kundens papper.
    Trodde inte dom hade granskningsansvar som tullen har,
    Tvekar på det också.

Att posten gör det är en annan femma.

21. Per

Per Björklövens finest

Du får fråga DHL varför de var så nyfikna. Jag vet inte. :)

22. CaptainOats

Tycker det är konstigt eftersom jag jobbar inom området och tullar varje dag.

23. Per

Per Björklövens finest

Ok. Vet inte vad jag förväntas svara. :)

24. CaptainOats

Hehe inte jag heller :)

25. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Jag befinner mig i Schweiz mellan 20-22a juli, kan hämta den då :)

vaniljglass gillar detta.
  26. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Jag har ett paket, är helt kosher, som legat 7 arbetsdagar nu under tullbehandling. Jag har jagat Postens kundtjänst, men det verkar inte gå att få tala med en ansvarig tjänsteman som vet vad tusan det är för j-la fel, bara kundtjänst. Alla uppgifter finns enligt kundtjänst (jag skickade in det som behövdes redan när paketet landade i Sverige men det hjälpte inte, 3 dagar senare landade ett kuvert i min brevlåda där jag ombads skicka in det jag skickat in tidigare), det ligger inte i röd fil och ändå kommer inte paketet vidare.

Hade jag valt att försöka få det igenom med ett obefintligt deklarerat värde hade det antagligen legat hos mig nu sedan flera dagar. Fy fan för posthelvetet, här belönas man verkligen för att man är ärlig. En bra läxa och riktpinne inför kommande moraliska ställningstaganden antar jag...

27. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Tull, tull! Äh köper ett danskt wienerbröd i stället!

Mårtenssons ur Brookfield