• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tullavgifter på ebay

rogart-63

Patek
Det verkar vara nån ny grej på Ebay. Global Shipping Program.Att redan när man handlar från köparen så betalar man tullavgift och andra avgifter . Går genom nån speciell kurir. Tror jag ? För att sedan slippa betala senare eller när man löser ut paketet . Men dom gånger jag köpt från t.e.x Usa har jag sluppit betala tullavgift om beloppet understiger 1300:- .Men som det är nu får man betala från första kronan . På en 1000:- blir det 250:- . Går det att undvika ? .Jo visst att inte handla därifrån . Men det är ju inte alltid så att man kan låta bli .Det var bättre förr .

No additional import charges at delivery!
This item will be shipped through the Global Shipping Program and includes international tracking.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Som jag har förstått det så är det upp till en själv att se till att betala tullavgifter. "No additional import charges at delivery" är således i mina ögon ett finputsad version av "Vi vet att ingen betalar tull frivilligt och tvingar dig därför att göra det redan nu." Men det är ju min tolkning.
 

leicaphile

Panerai
Som jag har förstått det så är det upp till en själv att se till att betala tullavgifter. "No additional import charges at delivery" är således i mina ögon ett finputsad version av "Vi vet att ingen betalar tull frivilligt och tvingar dig därför att göra det redan nu." Men det är ju min tolkning.

Nej, det är snarare så att eBay har räknat ut och samlat in alla avgifter så du inte behöver göra något. Dvs moms + tullavgifter betalas vid köp och sedan hämtar du ut paketet utan ytterligare överraskningar.

Rent krasst betyder det att om du vill fuska med moms/tullavgifter blir det jobbigare, och om du vill följa reglerna är det lite enklare.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Har flera gånger när jag handlat från USA råkat ut för att säljaren (har alltid vart ett företag, inte privatperson) anmäler köpet via DHL och så de rapporterar vidare till tullen så jag har åkt på skatt och moms. Men om det inte är en budgivning så kan man alltid kontakta säljaren och ganska ofta så går de med på att sälja det utanför Ebay samt skriva ett annat värde på pakter som man klarar sig ifrån skatt och moms. Ett problem med det är enligt vad de har sagt till mig att det kan bli problem med försäkringen om något går sönder eller försvinner under leverans.
Men är det en trovärdig säljare som man litar på så är det ett alternativ, det bör även vara ett mindre företag där det är ägaren själv man pratar med.
Har även handlat hos en antiksäljare som erbjöd sig att låta en kompis som skulle till England ta med det ditt och posta därifrån så det blir inom EU.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Nej, det är snarare så att eBay har räknat ut och samlat in alla avgifter så du inte behöver göra något. Dvs moms + tullavgifter betalas vid köp och sedan hämtar du ut paketet utan ytterligare överraskningar.

Rent krasst betyder det att om du vill fuska med moms/tullavgifter blir det jobbigare, och om du vill följa reglerna är det lite enklare.

Ja, precis. Som fuskande konsument (vilka jag tror är en stor majoritet) så är ju utgången att det blir tullavgift varje gång.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Nej, det är snarare så att eBay har räknat ut och samlat in alla avgifter så du inte behöver göra något. Dvs moms + tullavgifter betalas vid köp och sedan hämtar du ut paketet utan ytterligare överraskningar.

Rent krasst betyder det att om du vill fuska med moms/tullavgifter blir det jobbigare, och om du vill följa reglerna är det lite enklare.

imho känns det ju inte skitbra att låta ett amerikanskt företag ta in min skatt, den betalar jag hellre själv direkt till finansen... :-(
 

rogart-63

Patek
Men inte är väl alla så ärliga att dom betalar in tullavgifter på sina köp om paketet dimper ned i lådan utan tullavgift .Man är väl en gambler och chansar på att slippa betala tull och moms . Sen får andra tycka vad dom vill .
 

leicaphile

Panerai
imho känns det ju inte skitbra att låta ett amerikanskt företag ta in min skatt, den betalar jag hellre själv direkt till finansen... :-(

Ingen större skillnad från att beställa från lite större företag inom EU. Om jag minns rätt är det att efter man säljer till ett annat EU-land för över 100.000 euro så är man skyldig att samla in samt rapportera moms till destinationslandet...
 

leicaphile

Panerai
Men inte är väl alla så ärliga att dom betalar in tullavgifter på sina köp om paketet dimper ned i lådan utan tullavgift .Man är väl en gambler och chansar på att slippa betala tull och moms . Sen får andra tycka vad dom vill .

Håller med, skulle tippa på att majoriteten inte t.ex. väljer att lyfta på luren på Landvetter för att deklarera vad de köpt. :)
 

Belic

Cartier
Kör mina paket via MyUS numera pga deras global shipping program.

Har man Amex får man något erbjudande och får någon premiumtjänst eller liknande.

Många säljare har gratis frakt inom US då funkar det perfekt :) Eller så skickar de endast inom US.
 

leicaphile

Panerai
Reglerna säger att du inte behöver betala någon skatt eller moms på privata gåvor, vars värde understiger 400 kr. Om säljaren således skickar klockan som en privat gåva och anger i, tulldeklarationen, att klockans värde understiger 400 kr så behöver du varken betala skatt eller moms.

Så länge du är medveten om att du lurar tullen och kan åka på avgifter.... och sover gott trots det!
 

mega

Rolex
Kör mina paket via MyUS numera pga deras global shipping program.

Har man Amex får man något erbjudande och får någon premiumtjänst eller liknande.

Många säljare har gratis frakt inom US då funkar det perfekt :) Eller så skickar de endast inom US.

Hmmmm... hänger inte med riktigt... Skickar dom dina paket till Sverige eller USA ? Om svaret är Sverige så förstår jag inte riktigt upplägget...
 

rogart-63

Patek

Där ser man .Intressant tråd .Bättre att tullpengarna hamnar i Sverige då .Så här är det nog med global postage .Man betalar tullavgiften och ev kostnader innan för att slippa det sen . Men du får betala från första kronan medan om du köper nåt utan global postage slipper tullavgift på allt under 1300:-
Detta enligt tullen .Står så här .Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor – behöver du inte betala någon tull – momsen däremot måste du alltid* betala.Rätta mig om jag tänker fel .
 

Belic

Cartier
Hmmmm... hänger inte med riktigt... Skickar dom dina paket till Sverige eller USA ? Om svaret är Sverige så förstår jag inte riktigt upplägget...


Skapar man ett MyUS konto så får man en amerikansk adress. Hittar du en annons som har global program/ej skickar till sverige kan du alltså välja din MyUS adress istället. Paketet skickas då dit och sedan skickar MyUS paketet vidare till din adress. Tjänsten kostar ingenting men de tar höjd på frakten. Har du premium får du rabatt på frakten och slutsumman blir typ densamma som från de flesta ebay säljarna :)

Man kan även välja att samla flera försändelser.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Där ser man .Intressant tråd .Bättre att tullpengarna hamnar i Sverige då .


Ja om dom passerar den svenska tullen så är det ju logiskt att avgiften betalas där och inte till något amerikanskt företag;)

Dom kallar det dessutom "import Charges" och det är egentligen inte samma som tullavgift, men vi uppfattar det nog så.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Köpte en klocka och säljaren använde sig av Global Shipping Program. Betalade avgifterna och åkte inte på något mer än de iaf. Trackingen av paketet via detta är inte helt problemfri. Slet mitt hår i ex antal timmar och forskade runt tills jag på någon vänster hittade rätt sida att spåra ifrån. Värt att ha i åtanke om du är en sådan som pumpar F5 hela dagarna :)
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Köpte en klocka och säljaren använde sig av Global Shipping Program. Betalade avgifterna och åkte inte på något mer än de iaf. Trackingen av paketet via detta är inte helt problemfri. Slet mitt hår i ex antal timmar och forskade runt tills jag på någon vänster hittade rätt sida att spåra ifrån. Värt att ha i åtanke om du är en sådan som pumpar F5 hela dagarna :)


+1 på den.
Men jag lyckades aldrig spåra mitt paket, det kom dock fram efter ca 2v.
 

paradis

Audemars
Skapar man ett MyUS konto så får man en amerikansk adress. Hittar du en annons som har global program/ej skickar till sverige kan du alltså välja din MyUS adress istället. Paketet skickas då dit och sedan skickar MyUS paketet vidare till din adress. Tjänsten kostar ingenting men de tar höjd på frakten. Har du premium får du rabatt på frakten och slutsumman blir typ densamma som från de flesta ebay säljarna :)

Man kan även välja att samla flera försändelser.

Vem skickar från din US adress till Sverige ?
 

Sond

Patek
Tänker inte ta en diskussion om olika moraliska överväganden. Men jag utgår från att jag ALDRIG får höra eller läsa några kommentarer från vissa om att förskola, skola, sjukvård eller äldreomsorg har för lite resurser. Tycker mig ibland se en och annan som har grundläggande brister i matematik. Typ att 1+1 blir två. Det är folk som ena gången gärna funderar hur man undviker moms för att sedan sitta och röja på föräldramöten om att det minsann krävs mer resurser till skolan etc.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tänker inte ta en diskussion om olika moraliska överväganden. Men jag utgår från att jag ALDRIG får höra eller läsa några kommentarer från vissa om att förskola, skola, sjukvård eller äldreomsorg har för lite resurser. Tycker mig ibland se en och annan som har grundläggande brister i matematik. Typ att 1+1 blir två. Det är folk som ena gången gärna funderar hur man undviker moms för att sedan sitta och röja på föräldramöten om att det minsann krävs mer resurser till skolan etc.

Förstår vad du menar.
Dock tror jag inte vår lyximport ( privat ) gör någon större del någonstans, men kan ha fel.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tänker inte ta en diskussion om olika moraliska överväganden. Men jag utgår från att jag ALDRIG får höra eller läsa några kommentarer från vissa om att förskola, skola, sjukvård eller äldreomsorg har för lite resurser. Tycker mig ibland se en och annan som har grundläggande brister i matematik. Typ att 1+1 blir två. Det är folk som ena gången gärna funderar hur man undviker moms för att sedan sitta och röja på föräldramöten om att det minsann krävs mer resurser till skolan etc.

Ingen diskussion men du fäller en präktig kommentar ----> undvik att posta nästa gång.

Frågan bör handla om ifall Ebay alltid betalar momsen och vad deras påslag är.
 

mega

Rolex
Skapar man ett MyUS konto så får man en amerikansk adress. Hittar du en annons som har global program/ej skickar till sverige kan du alltså välja din MyUS adress istället. Paketet skickas då dit och sedan skickar MyUS paketet vidare till din adress. Tjänsten kostar ingenting men de tar höjd på frakten. Har du premium får du rabatt på frakten och slutsumman blir typ densamma som från de flesta ebay säljarna :)

Man kan även välja att samla flera försändelser.
Tack för förtydligandet, låter riktigt intressant. Har hänt ett par gånger att jag spanat in saker på ebay som tyvärr inte skeppats till sverige...
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Reglerna säger att du inte behöver betala någon skatt eller moms på privata gåvor, vars värde understiger 400 kr. Om en privat säljaren således skickar en klockan som en gåva och anger i, tulldeklarationen, att klockans värde understiger 400 kr så behöver köparen varken betala skatt eller moms.


Problemet kan då uppstå om varan försvinner eller skadas i frakten.
Summan du kan kräva i ersättning baseras ju på varans deklarerade värde, d v s underdeklararat värde = ingen eller liten ersättning (för en dyr produkt).
Har dock hört om att det tydligen går att ta ut en tredjeparts fraktförsäkring på nåt sätt som skulle kunna lösa det…aldrig provat eller kollat det själv.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Problemet kan då uppstå om varan försvinner eller skadas i frakten.
Summan du kan kräva i ersättning baseras ju på varans deklarerade värde, d v s underdeklararat värde = ingen eller liten ersättning (för en dyr produkt).
Har dock hört om att det tydligen går att ta ut en tredjeparts fraktförsäkring på nåt sätt som skulle kunna lösa det…aldrig provat eller kollat det själv.
Problemet kan då uppstå om varan försvinner eller skadas i frakten.
Summan du kan kräva i ersättning baseras ju på varans deklarerade värde, d v s underdeklararat värde = ingen eller liten ersättning (för en dyr produkt).
Har dock hört om att det tydligen går att ta ut en tredjeparts fraktförsäkring på nåt sätt som skulle kunna lösa det…aldrig provat eller kollat det själv.

Har inte själv fått något skickat till mig från USA men det låter logiskt att ett underdeklarerat värde ger lägre ersättning vid en eventuellt skada.
 

rogart-63

Patek
Om man nu beställer en vara för under 1300:- och betalar Ebay global postage .Och sen när det kommer till tullen och man där får betala moms oxå .Då blir det djävligt dyrt .Vem ska man då klaga hos och få tillbaka ev pengar . Ebay ?
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Jag kan ha fel, men själva tullavgiften på klockor är väl inte många kronor? Det är väl momsen som kan dra iväg beroende på klockans värde. Har inte använt e-bay-tjänsten själv, betalar man alltså bara tullavgiften till dem och momsen här när klockan kommer till Sverige?
 
Topp