• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tulltjafs igen ?

rogart-63

Patek
Är det någon som varit ute för att summan på fraktsedeln feltolkats .Eller avläst fel .Fick i tisdags en lapp från Tullen att jag hade en försändelse att vänta .Skulle ta kontakt med dom via mail .Vilket jag gjorde .Visste inte då vad säljaren skrivit för värde på försändelsen . Vilket jag talade om för Tullen . Döm om min förvåning när jag idag fick en lapp på att försändelsen fanns att hämta mot 1948:- . Vilket var lite mer än jag tänkt mig att betala . Ingen smitning här inte :) .Ringde då posten på Arlanda som har hand om tullgods .Dom säger att klockans värde är $1100 vilket gör nåt på 7300:- . Så då tog jag kontakt med säljaren som talade om att han skrivit försändelsen som "Gift " med ett försäkringsvärde som han kallade det på $400 . Måste vara så att Tullen på Arlanda helt enkelt har läst fel på siffran 4 och tagit det som en 11 . Vad gör man då . Har inte löst ut paketet ännu . Har bild på fraktsedel från säljaren .Syns tydligt att det står $400 . Jag kan tänka mig att betala moms på $400 . Men inte $1100 vilket inte ens stämmer med vad jag betalt för klockan .
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Är det någon som varit ute för att summan på fraktsedeln feltolkats .Eller avläst fel .Fick i tisdags en lapp från Tullen att jag hade en försändelse att vänta .Skulle ta kontakt med dom via mail .Vilket jag gjorde .Visste inte då vad säljaren skrivit för värde på försändelsen . Vilket jag talade om för Tullen . Döm om min förvåning när jag idag fick en lapp på att försändelsen fanns att hämta mot 1948:- . Vilket var lite mer än jag tänkt mig att betala . Ingen smitning här inte :) .Ringde då posten på Arlanda som har hand om tullgods .Dom säger att klockans värde är $1100 vilket gör nåt på 7300:- . Så då tog jag kontakt med säljaren som talade om att han skrivit försändelsen som "Gift " med ett försäkringsvärde som han kallade det på $400 . Måste vara så att Tullen på Arlanda helt enkelt har läst fel på siffran 4 och tagit det som en 11 . Vad gör man då . Har inte löst ut paketet ännu . Har bild på fraktsedel från säljaren .Syns tydligt att det står $400 . Jag kan tänka mig att betala moms på $400 . Men inte $1100 vilket inte ens stämmer med vad jag betalt för klockan .

Vad är det rätta värdet?
 

mace

Cartier
2-Faktor
Varför skrev han "gift" om du ändå inte tänkt "smita"? Lättast är väl alltid att speca vad du betalt, blir enklast för alla.
 
Göra rätt för sig????
Vi betalar för fan 70-80% skatt om man räknar in arbetsgivaravgifter, moms mm.
Den allsmäktiga staten konfiskerar med hot om våld mer och mer och ger mindre och mindre tillbaka.
Nej, smit undan om möjligt, det finns inget omoraliskt i att undvika stöld.

När jag gick i skolan fick jag lära mig att medeltidens stackars bönder fick betala tionde, dom var lyckligt lottade.

Så, nu fick jag det sagt...
 

rogart-63

Patek
Ni behöver inte sova dåligt i natt. I tron om att jag skall smita undan min rätt i samhället . Det var ju inte det frågan handlade om utan hur man skall göra när tullen läst fel på lappen . Och vänlig har jag varit .Och är nästan alltid så .

Godnatt på er alla rogart-63
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Göra rätt för sig????
Vi betalar för fan 70-80% skatt om man räknar in arbetsgivaravgifter, moms mm.
Den allsmäktiga staten konfiskerar med hot om våld mer och mer och ger mindre och mindre tillbaka.
Nej, smit undan om möjligt, det finns inget omoraliskt i att undvika stöld.

När jag gick i skolan fick jag lära mig att medeltidens stackars bönder fick betala tionde, dom var lyckligt lottade.

Så, nu fick jag det sagt...

Du framstår inte som helt stabil..
 

jabla

Sarlacc
Nånstans där . Exakt beror på om man skall räkna in paypal avgifter och frakt m.m .Klockans värde ligger runt $400-$500 .Det är ju det som tullen vill veta .Vad värde på klockan är .
Har skickat kopia på min paypalöverföring när detta hänt, moms utgår även på frakten. Tullen godtog detta utan problem.

Edit: många säljare från Asien skriver gift trots att man inte bett om det.
 
Topp