• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tur i oturen (skruv)

Nånting hände idag som jag inte trodde kan hända mig, det är bara nånting som jag har hört talas om. Skulle tar av mig min Hulk när jag inte kunde får upp fliplåset och till min stora förvåning såg jag detta:


Ser ni skruv jäkel? den höll på att ramlar ut! jag brukar alltid köra lite nagellack på tandpetare i skruvhålet för att hålla skruvarna på plats, använder inte loc-tite då det är ett helvete att får loss de senare. Hur som helst så var jag lite lat och använde inget nagellack när jag satte tillbaka länken för några veckor sedan och snacka om tur i oturen. Skulle skruven lossnar nån annanstans så kanske jag inte märker det och en dag så BOOM! ner på stengolvet eller för de som dyker, ner i havet! bye bye birdie :)

Så använd alltid nagellack folk för det kan hända alla!
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Drabbade även mig, helt plötsligt ramlade klockan ned i skjortärmen. Sjukt obehagligt. Uppenbarligen är detta nackdelen med Rolex annars smarta länksystem, att skruven kan gänga upp sig själv. Ska bege mig iväg ut på Clas Ohlson och köpa Loctite skruvlåsning i eftermiddag tänkte jag.
 

Watchj

Cartier
Jag kör Loctite 222 på mina och det har fungerat väl än så länge (peppar, peppar). Skruvarna verkar sitta fast och de är inte särskilt svåra att lossa. Jag har däremot råkat ut för att en skruv på min PAM111 gängat upp sig trots tuber...:nailbiting:
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
För övrigt, är detta Loctite 222?

http://www.clasohlson.com/se/Skruvlåsning-normal-Loctite/Pr319015000

Det är det enda Loctite Skruvlåsning som tycks finnas tillgänglig i lättillgängliga butiker. Anges dock som "normal" medan 222 har låg styrka.

Om det är fel, vet någon vilka butiker man kan hitta Loctite 222? Har googlat men inte hittat något som är nåbart från Stockholm centrum.
Jag kanske har en liten tub hemma. Kollar och återkommer!
 

Asplund

Patek
2-Faktor

rogart-63

Patek
Har en flaska 222 om du behöver lite grand oxå? Men idag blir svårt :) Testa en cykelaffär annars om du har nån i närheten? Köpte min för att kunna montera Campas vevlager.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Kanske chansar och köper en flaska Loctite 243 och försöker att dutta i så lite som möjligt, kan inte tänka mig att det skulle sitta så pass hårt att det inte går att få loss skruven efter eventuell värmning. Loctite 243 är åtminstone lättillgängligt.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Kanske chansar och köper en flaska Loctite 243 och försöker att dutta i så lite som möjligt, kan inte tänka mig att det skulle sitta så pass hårt att det inte går att få loss skruven efter eventuell värmning. Loctite 243 är åtminstone lättillgängligt.
Tyvärr inte hunnit hem än.. men orkar du vänta tills senare kan jag nog mötas upp!
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Använder 222 på dåliga länkkonstruktioner med singelskruv som Rolex etc.
Däremot inte på Breitlings länkar med dubbla skruvar per bit. Hur stor chans är det liksom att två skruvar lossnar samma dag – på samma länkbit dessutom? Typ noll. :D
 

Josef B

Bestraffaren
Hände mig en gång för några år sedan och när jag såg skruven löst så fick jag en klump i magen. @ROB-1832 löste det galant åt mig :)
 

Bosse

Friends of KS
Kanske chansar och köper en flaska Loctite 243 och försöker att dutta i så lite som möjligt, kan inte tänka mig att det skulle sitta så pass hårt att det inte går att få loss skruven efter eventuell värmning. Loctite 243 är åtminstone lättillgängligt.
Gör inte det!
Vi har alla Locktite varianter på vår UH avdelning och enligt dom som jobbar i verkligheten så är mellan styrkan svår till mycket svår att få loss senare, detta i kombination med minimala spår i minimala skruver i en länk garantera senare problem.
//Bosse
 

sweedee

Cartier
Onekligen tur i oturen!
Min första ordentliga klocka var en 1601 på läder. När jag gick ut ur bilen och skulle gå in på affären så lossnade en "pin" så armbandet och klockan föll av och landade i förarsätet utan att jag märkte detta. Just innan jag kom in på affären så märkte jag det och höll på skita ned mig. Det var även vinter och snöade så även om det var tur att jag märkte av det innan man började vandra i affären så kunde den ligga vart som helst på gången mellan bil - affären, och i och med att det snöade, var mörkt och låg ett lager mjukt snö på marken så kunde jag inte se den på marken direkt hur som helst. Bestämde mig i alla fall för att gå tillbaka till bilen och gå igenom mina steg sakta som Fan. När jag kom till bilen så kikade jag av någon anledning in och såg den ligga på sätet. Blev en sinnessjuk lättnadens suck hehe.
 

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Har hänt mig ett par gånger, men aldrig lossnat. Bra och lättarbetad länk för övrigt.
 
Topp