• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tusenö. Nytt från västkusten

Scipio

Patek
2-Faktor
Snygg, men jag är ett japanskt hybridurverk? Både automatiskt och batteridrivet? Den är ju en riktig lågprisklocka så då får man ta alla jämförelser med dyrare verk med en nypa salt.
 

Yo-han

Troll probationary
Älskar den. Visuellt slående, tror dock denna typ av produkt tjänar på en limiterad utgåva? Frank Andersson ltd ed X 50 exemplar? Svårt att uttrycka mitt gillande nog så måste parafrasera paradis: älsskarden stilren. Barra tusensnö orginaldelr? Så vackker!
 

Hugii

Audemars
Blir intressant att se om 3 år hur killarna har förvaltat märket/bolaget.

20160916_151655.jpg

20160916_151630.jpg
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Bumpar tråden. Mitt sociala medie-flöde har stundtals svämmat över av Tusenös reklam och jag har tyckt att de är ganska ointressanta. Men nu har de lanserat nytt som ändå väcker något slags intresse. Eller iallafall tycker jag det är värt att diskutera på forumet.
Screenshot_20180516-220845~2.png

Blackbay och AP RO har fått ett kärleksbarn. Tusenö Blackwater.

Säljs (delvis) till förmån för Sjöräddningssällskapet.
Screenshot_20180516-220904~2.png

Selitta-verk.
https://tuseno.com/pages/blackwater

Ful? Snygg? Cool? Rip-off?
 

eeee

Cartier
2-Faktor
Försöker sudda ut bilderna av BB och RO ur hjärnan för att få någon slags neutral bild men det är svårt. Vet egentligen inte vad jag tycker... Inspirationen är väl dock tydlig.
Men de verkar ju satsa på att det ska bli en ordentlig klocka och inte en ”kinaprodukt” vilket jag tycker är skoj och hedervärt. Återspeglar sig också i priset på 10K om man inte förhandsbeställer. Om den är värd det eller inte enbart baserat på renderingar och teknisk information är jag för mycket klåpare för att kunna avgöra. Vore intressant att få lite mer info om bl.a. urverket från kunnigare person.
 

Camo00

Patek
Bumpar tråden. Mitt sociala medie-flöde har stundtals svämmat över av Tusenös reklam och jag har tyckt att de är ganska ointressanta. Men nu har de lanserat nytt som ändå väcker något slags intresse. Eller iallafall tycker jag det är värt att diskutera på forumet.
Screenshot_20180516-220845~2.png

Blackbay och AP RO har fått ett kärleksbarn. Tusenö Blackwater.

Säljs (delvis) till förmån för Sjöräddningssällskapet.
Screenshot_20180516-220904~2.png

Selitta-verk.
https://tuseno.com/pages/blackwater

Ful? Snygg? Cool? Rip-off?
Ser bra ut, men de är 40 år för sent ute med "sin" design...
 
  • Like
Reactions: NRE

NRE

Vacheron
2-Faktor
Försöker sudda ut bilderna av BB och RO ur hjärnan för att få någon slags neutral bild men det är svårt. Vet egentligen inte vad jag tycker... Inspirationen är väl dock tydlig.
Men de verkar ju satsa på att det ska bli en ordentlig klocka och inte en ”kinaprodukt” vilket jag tycker är skoj och hedervärt. Återspeglar sig också i priset på 10K om man inte förhandsbeställer. Om den är värd det eller inte enbart baserat på renderingar och teknisk information är jag för mycket klåpare för att kunna avgöra. Vore intressant att få lite mer info om bl.a. urverket från kunnigare person.
Inte för att jag är särskilt kunnig men verket de använder är väl egentligen ett 2824 (?) där patentet löpt ut. Jag är skeptisk till priset också. Finns ju andra mindre märken som använder samma verk men säljer klockan för ~hälften och har en mer "egen" design.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
SSRS-kopplingen känns beundransvärd!

De borde kanske kunna hitta 300 pers vars rumpor blivit räddade av SSRS, eller som räddat nämnda rumpor, och gärna visar sin uppskattning/stolthet via en handledsplats? :)

I övrigt köper jag formgivningen hos tim- och minutvisarna till 120%. Lumen-cirkeln på timvisaren är riktigt trevlig.
 
Senast ändrad:

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Bumpar tråden. Mitt sociala medie-flöde har stundtals svämmat över av Tusenös reklam och jag har tyckt att de är ganska ointressanta. Men nu har de lanserat nytt som ändå väcker något slags intresse. Eller iallafall tycker jag det är värt att diskutera på forumet.
Screenshot_20180516-220845~2.png

Blackbay och AP RO har fått ett kärleksbarn. Tusenö Blackwater.

Säljs (delvis) till förmån för Sjöräddningssällskapet.
Screenshot_20180516-220904~2.png

Selitta-verk.
https://tuseno.com/pages/blackwater

Ful? Snygg? Cool? Rip-off?
Förutom min föregående kommentar om visarna kom jag att tänka på två saker till:
Känns som att detaljerna kring hur länken avsmalnar kommer att ha stor inverkan på hur klockan balanserar och ser ut på handleden. I mina ögon en "Make it or break it"-detalj. Ser lite riskabelt ut på skisserna: för snabb eller stor avsmalning?

Vinkeln hos bandhornen säger ev att det kan bli halvlurigt att hitta ett bra gummi till klockan, eller vad tror AM-gummi-gurus? Hoppas det ingår ett, men det känns tveksamt med tanke på priset kanske. (Gummiband känns som ett måste om klockan ska ha högre chans till handledstid hos en bredare skara?)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Bumpar tråden. Mitt sociala medie-flöde har stundtals svämmat över av Tusenös reklam och jag har tyckt att de är ganska ointressanta. Men nu har de lanserat nytt som ändå väcker något slags intresse. Eller iallafall tycker jag det är värt att diskutera på forumet.
Screenshot_20180516-220845~2.png

Blackbay och AP RO har fått ett kärleksbarn. Tusenö Blackwater.

Säljs (delvis) till förmån för Sjöräddningssällskapet.
Screenshot_20180516-220904~2.png

Selitta-verk.
https://tuseno.com/pages/blackwater

Ful? Snygg? Cool? Rip-off?
Oseriöst
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Det känns fel på så många sätt. Black bay, militär, avfall och utrikiskt.
Man får inte glömma GoT heller.

Men Tusenö riktar sig väl inte till de redan frälsta egentligen. Blackwater låter nog coolt i mångas öron.

Hade, låt säga, Breitling lanserat en Blackwater tror jag inte någon hade reagerat .
 

MARTINOV

Cartier
Man får inte glömma GoT heller.

Men Tusenö riktar sig väl inte till de redan frälsta egentligen. Blackwater låter nog coolt i mångas öron.

Hade, låt säga, Breitling lanserat en Blackwater tror jag inte någon hade reagerat .

Tror du har rätt, känns inte som många ens reflekterat över namnet om det kom från en etablerad tillverkare. Själv tycker jag det låter rätt coolt faktiskt, gillar klockan överlag, länken är ju riktigt snygg (borde jag skämmas?). Synd med namnet, inte så internationellt gångbart kanske...
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Bumpar tråden. Mitt sociala medie-flöde har stundtals svämmat över av Tusenös reklam och jag har tyckt att de är ganska ointressanta. Men nu har de lanserat nytt som ändå väcker något slags intresse. Eller iallafall tycker jag det är värt att diskutera på forumet.
Screenshot_20180516-220845~2.png

Blackbay och AP RO har fått ett kärleksbarn. Tusenö Blackwater.

Säljs (delvis) till förmån för Sjöräddningssällskapet.
Screenshot_20180516-220904~2.png

Selitta-verk.
https://tuseno.com/pages/blackwater

Ful? Snygg? Cool? Rip-off?
Varför är det så många micro-tillverkare som inte pallar göra en egen design, utan bara plockar design-element hejvilt? Ja man kan argumentera att "allt är gjort" och att "alla lånar av varandra" men i många fall är det så uppenbart att det blir pinsamt tyvärr.

I detta exempel,

Breguet visare
iu

Black bay tavla, krona & namn
iu

Sub bezel
iu

IWC boett
iu
 
  • Like
Reactions: NRE

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Jag tänker att det är en vanlig/rimlig(?) marknadsplan för ett nytt märke?
1. Starta så billigt och okontroversiellt/mainstream du kan (Linjer watches exvis)
2. gå sen upp till att göra en modell med mer komplexa designelement/tillverkningsmoment, men med lånad/"säker" design för att faktiskt få den såld, antagligen inte till KS:are, för att lära dig processen (Tusenö Blackwater)
3. Om du lyckats komma så här långt kan du börja hitta din egen form
4. Efter 10-20 år (startat från scratch utan tidigare kontakter eller erfarenhet) kan du kanske ha råd och kundbas till att börja snegla mot inhouseverk?
 
Senast ändrad:

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag stör mig mest på namnet, tusenö, vad är det? Och om man nu kör på något svenskklingande hittepåord fattar jag inte modellnamnet Blackwater heller. Blackwater, Blackwater Bay, Black Bay.
Jag tycker den är lite snygg, men en Ingenieur (som den snor design från) är lite snyggare, inte särskilt dyr beg och håller garanterat värdet bättre än denna. Förstår inte vad dykarringen är bra för heller, bättre isf att göra en RO/overseas/ingy tolkning med egen design. Hade tilltalat mer.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Jag stör mig mest på namnet, tusenö, vad är det? Och om man nu kör på något svenskklingande hittepåord fattar jag inte modellnamnet Blackwater heller.

Nu tror jag nästan snart att jag jobbar för Tusenö, men Håll till godo, saxat från deras site:
"The name, Tusenö, is also a tribute to this place. Inspired by an old book of charts, referring to the west coast as "The coast with the thousand islands" or in Swedish “Kusten med de tusen öarna”, the name Tusenö was invented."

Deras motivation för Blackwater lär väl också gå att googla fram, men nån måtta får det vara på gratisjobbandet! ;)

Allt gott!
 
  • Like
Reactions: NRE

NRE

Vacheron
2-Faktor
Nu tror jag nästan snart att jag jobbar för Tusenö, men Håll till godo, saxat från deras site:
"The name, Tusenö, is also a tribute to this place. Inspired by an old book of charts, referring to the west coast as "The coast with the thousand islands" or in Swedish “Kusten med de tusen öarna”, the name Tusenö was invented."

Deras motivation för Blackwater lär väl också gå att googla fram, men nån måtta får det vara på gratisjobbandet! ;)

Allt gott!
Story telling at its best. Men samtidigt måste de väl ha nåt att hänga upp idén på. Tysander hade nog inte tjänat sina miljoner utan "herr Wellington med rollen på nato".
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Nu tror jag nästan snart att jag jobbar för Tusenö, men Håll till godo, saxat från deras site:
"The name, Tusenö, is also a tribute to this place. Inspired by an old book of charts, referring to the west coast as "The coast with the thousand islands" or in Swedish “Kusten med de tusen öarna”, the name Tusenö was invented."

Deras motivation för Blackwater lär väl också gå att googla fram, men nån måtta får det vara på gratisjobbandet! ;)

Allt gott!
Tack för infon, jag hade ju kunnat vara mindre lat lat och läsa själv ;)
Jag signade faktiskt upp för nyheter på deras hemsida imorse, men nu stör jag mig på dykarringen. Nåväl, vi får se. Jag är inte så känslig för designstölder, men det kan ju vara 10 laxar rakt ner i avloppsvattnet om jag inte skulle gilla den så jag tror inte jag chansar. Sparar hellre till en Ingy eller dyl.
 
Topp