Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tutorial: High end klockarmband av gamla väskor.

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av ankanpankan, 17 maj 2016.

1. ankanpankan
    Trådstartare

ankanpankan Bonde

Från:
    stockholm
    Det finns många duktiga armbandsmakare här på forumet och många gör band av gamla väskor mm. Jag har satt ihop en liten fotoserie på hur jag gör mina band, tycker att det finns något extra tillfredställande med att skapa något nytt av något gammalt.

13.jpg
    Jag kommer att göra två band. Det första blir ett 20/18mm band av en klassisk bandyportfölj (lädret till vänster). Det andra bandet 18/16mm kommer göras av en militärväska som är märkt Furir Petterson 1947 (tycker det är en rolig detalj). Militärväskan är av fantastisk kvalité så man förstår varför så många armbandstillverkare använder sig av just militärväskor.

gruppbild.jpg
    Här är verktygen jag kommer att använda.

6.jpg
    Jag börjar med att skära ut översidan på armbanden. De långa remmarna kommer bli en fast och en flytande keeper. Tycker det är lättare att måla och "creasa” (kommer till det momentet så småting om) in de utsmyckande linjerna på en lång rem snarare än att jobba med två korta.

12.jpg
    Efter det tunnar jag ut den biten som kommer att vikas dubbel.

11.jpg
    Sen applicerar jag lim på ytorna som kommer att sitta ihop.

10.jpg
    Här är alla delarna ihopsatta. Jag har lämnat extra plats där keepern kommer sys in.

9.jpg
    Fodret på undersidan överdimensionerar jag och limmar fast. När limmet torkat skär jag bort det som som sticker ut.

8.jpg
    Jag använder en figurkniv (den tunna kniven) när jag skär ut det runda partiet och en japansk läderkniv när jag skär längst med bandet. Det breda bladet gör det lättare att följa det övre lädrets linjer, tycker jag i alla fall.

7.jpg
    För att märka ut vart stygnen kommer att vara använder jag ett pricking iron eller gaffeljärn som det heter på svenska. Det finns två varianter på gaffeljärn. Ett med diamantformade spättsar som man slår rakt igenom, eller det mer traditionella järnet där man märker ut vart stygnen ska vara och sen använder man en syl för att göra själva hålen. Jag gillar den andra varianten för att det blir en snyggare linje (subjektivt tyckande) men det krävs lite mer övning för att det ska bli bra.

5.jpg
    Här är sömmen klar. Det jag gör härnäst är att slå ner stygnen med den lilla möbeltapetserarhammaren för att skinnet ska sluta sig kring tråden. Tråden ligger snyggare och hålen syns mindre om man gör så.

3.jpg
    Här använder jag mig av ett creasing iron för att göra en dekorativ rand mellan sömmen och kanten. Värmen gör att linjen blir tydligare.

2.jpg
    Innan jag målar kanterna sandpapprar jag dem jämna.

4.jpg
    Innan jag fäster keepern målar jag delen under en gång. Missade att fota när keepern sys in men jag tunnar ut änden på keepern precis på samma sätt som när jag tunnade ut ändarna på banden och trycker in den där jag tidigare lämnade lite extra utrymme.

1.jpg
    Nu kommer den viktigaste processen enligt mig. Att få kanterna bra är det svåraste momentet, men om de blir bra känns bandet proffsigt och exklusivt. Jag använder mig av en syl som pensel. I början var det lite knepigt men nu tycker jag att det är lättare att kontrolera mängden färg.

Jag gör på följande sätt: lägger på ett tjockt lager med färg och låter det torka. Värmer in färgen med creasing ironet (samma som jag gör det dekorativa linjerna med) så att båda sidorna fogas samman. Till sist slipar jag bort större delen av det första lagret färg så att det blir en jämn yta. Upprepar processen ytterligare två gånger, men slipar bort mindre och mindre färg så att så mycket som möjligt blir kvar. Jag avslutar med att applicera bivax. Det första lagret vax värmer jag in på svag värme, sen fortsätter jag med några lager som arbetas in med en canvastrasa.

Här kommer några bilder på båda banden:
    1E.jpg
    1D.jpg 2A.jpg 1A.jpg

Hoppas nån uppskattar denna genomgång lika mycket som jag uppskattar era tidigare genomgångar.

seikoswede, Kvisten, Cliff och 115 andra gillar detta.
  2. pjmb

pjmb Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Bra jobbat och snygga bilder!
    Keep it up!

ankanpankan gillar detta.
  3. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Väldigt fina band! :)

4. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Ser mycket proffsigt ut, men ska du inte ha något spänne ;)

5. Olaola

Olaola Stadsbo

Riktigt läckra band och en fin beskrivning! Säg till om du vill sälja ? ;)

6. toftich

toftich Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Härligt jobbat.blir till att testa imorgon:)

7. ankanpankan
    Trådstartare

ankanpankan Bonde

Från:
    stockholm
    tack för den fina responsen :happyhappy:!
    jag gör hålet för spännet efteråt. har ingen bild på det dock.
    kul att du gillar dem. jag kommer börja sälja banden lite mer organiserat inom sinom tid men gör band på beställning. PMa mig om du har något önskemål :happyhappy:

Rozzy och Olaola gillar detta.
  8. ankanpankan
    Trådstartare

ankanpankan Bonde

Från:
    stockholm
    tack! min sambo är reklamare så har fått lite hjälp med bilderna :)

pjmb gillar detta.
  9. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Snyggt!
    Vart skaffar man verktyg?

10. ankanpankan
    Trådstartare

ankanpankan Bonde

Från:
    stockholm
    Tack Jonaz! De flesta värktygen är av märket vergez blanchard. Kan köpa dem via franska sidor eller på eBay. Annars är goodsjapan.com en bra sida att beställa värktyg ifrån. Den japanska kniven är därifrån och priserna är betydligt lägre än om man vill satsa på vergez Blanchard. Sen är loppisar ett bra alternativ, har köpt fina skomakarknivar och hammare där.

11. nissehult

nissehult Friends of KS

Mycket fint. Jag önskar att jag var mer händig - och hade mer tid att pyssla med saker...

12. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Tack för att du delar, utsökt resultat. Ser så väldigt enkelt ut när man bara tittar på bilderna, vet dock själv att den där sista touchen inte finns hos mig. :)

13. Hr_Proos

Hr_Proos Präst

Mycket bra! Mycket bra! Många bra tips, tackar för det!

14. ankanpankan
    Trådstartare

ankanpankan Bonde

Från:
    stockholm
    tack! ja det slukar ganska mycket tid tyvärr.

kul att ni gillar det. det är det sista som gör det men har tränat ganska länge för att få till det.

nissehult och Tripeiro. gillar detta.
  15. M.U

M.U Biskop

Riktigt bra!
    Blir lite avundsjuk på människor som du... Själv har man tummen mitt i handen när det kommer till smått och finlir ;)

16. Wiliamo

Wiliamo Präst

Otroligt vilket fint och proffsigt resultat det blev. Riktigt bra bilder också, gjorde att följandet av hela processen blev mycket mer levande. Grymt jobb Ankan!

Cliff och ankanpankan gillar detta.
  17. ankanpankan
    Trådstartare

ankanpankan Bonde

Från:
    stockholm
    tack så mycket Marcus! men det ska tilläggas att jag har lagt ner många timmar på att förfina teknikerna. Och det finns många saker kvar att förbättra.

Tack Wiliamo! kul att du gillar det :happyhappy:

M.U gillar detta.
  18. Mkarlsson

Mkarlsson Borgare

Från:
    Östersund
    Sjukt fint hantverk, imponerad!
    Håller med dig i att det alltid är kul att följa såna här trådar, tack för bidraget.

19. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Mycket välgjort! Väldigt proffsigt!

Personligen anser jag att det är mycket snyggare om du burnishar kanten istället för plasten eller vad det är.

20. ankanpankan
    Trådstartare

ankanpankan Bonde

Från:
    stockholm
    tack LongCon! ja det blir grymt när man burnishar band också. jag föredrar det på vintageband dock. här ville jag visa ett mer high-end stuk.

21. Syven

Syven Friends of KS

Fantastiskt fina band!
    Tack för att du tar dig tid att dokumentera hur du tillverkar dem.
    Ser fram emot nöt du börjar sälja.

22. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fantastiskt snyggt och proffsigt! Tack för genomgången. Hur lång tid tar det i snitt per band (som dessa)?
    Har du gjort något band i naturgarvat motsvarande vad Hermès gör? Kan du få fram präglat skinn eller är det bara det du hittar typ på väskor och dylikt?

23. ankanpankan
    Trådstartare

ankanpankan Bonde

Från:
    stockholm
    Tack så mycket! kul att du uppskattar dom :happyhappy:

Tack! målet är att göra ett band på ca 2h. just nu ligger jag nog på 3h men brukar sällan hinna göra dem under en sittning. det som tar längst tid är kanterna då de behöver vara helt torra för bäst resultat. jag jobbar en del med naturgarvat nöt- och getskinn. otroligt mycket trevligare att jobba med nya fräsch skinn och det är också mycket lättare att få ett bra resultat. Men det är ändå extra kul när man får till det med begagnade material. jobbar med ett präglat skinn från ett småländskt garveri. Riktigt coola mönster som egentligen är ämnat för bilindustrin.

NiklasArvid gillar detta.
  24. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag själv är en armbandsfetischist och tycker bandet spelar en sådan avgörande roll för om klockan skall kännas 100% och inte kanske 70% med fel band. Se http://klocksnack.se/threads/armbandet-viktigaste-delen-av-klockan.43182/

Jag är allergisk mot präglat skinn när man försöker efterlikna ett exotiskt riktigt skinn typ alligator, struts, ödla etc. Däremot fullkomligt älskar jag snyggt prägladt typ kalv, som saffiano eller "Hermès"-präglat. Saffiano-präglingen har jag sett i gamla väskor (fyrtio-femtiotal?), bla har jag ett gammalt vintage MontBlanc pennfodral i det. Är detta något som du kan hitta?
    Saffiano;
    image.jpeg

Hermès
    image.jpeg image.jpeg

Fast enkelt naturgarvat är snyggt med, även här Hermès som tydligen hämtar en del skinn från Svenska garverier
    image.jpeg

Vad kommer dina band ligga runt i pris, kan du ge exempel på ex de dina ovan?

Gummo, Mr_Jonas, ankanpankan och 4 andra gillar detta.
  25. nicklas_718

nicklas_718 Bonde

Mycket snygga band! Är sjukt imponerad av hur händiga folk är. Har följt skapa-egna-band trådarna en längre tid och kommer nog försöka göra ngt själv. Har funderat över vart man kan hitta bra läder och ditt tips är ju perfekt! Bara att ta sambons gamla skinnväskor och sätta igång. Tack!

26. Jerico

Jerico Friends of KS

Från:
    Rodina
    Riktigt bra kanter måste jag säga. Tar du beställningar?

27. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Skitsnyggt!!! Grym nivå på detaljerna, och tack för tipsen om kantfärgen!!

28. nicklas_718

nicklas_718 Bonde

Någon som vet vart man kan få tag på hålpipa eller håltång för att göra rektangulära hål i läderbandet?
    Alla jag har hittat har endast runda pipor.

29. Fadershan

Fadershan Stadsbo

Fantastiskt, verkligen kul med genuint hantverk! Är också intresserad av prisnivå :)

30. ankanpankan
    Trådstartare

ankanpankan Bonde

Från:
    stockholm