• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tutorial: High end klockarmband av gamla väskor.

Jag själv är en armbandsfetischist och tycker bandet spelar en sådan avgörande roll för om klockan skall kännas 100% och inte kanske 70% med fel band. Se https://klocksnack.se/threads/armbandet-viktigaste-delen-av-klockan.43182/

Jag är allergisk mot präglat skinn när man försöker efterlikna ett exotiskt riktigt skinn typ alligator, struts, ödla etc. Däremot fullkomligt älskar jag snyggt prägladt typ kalv, som saffiano eller "Hermès"-präglat. Saffiano-präglingen har jag sett i gamla väskor (fyrtio-femtiotal?), bla har jag ett gammalt vintage MontBlanc pennfodral i det. Är detta något som du kan hitta?
Saffiano;
image.jpeg


Hermès
image.jpeg
image.jpeg


Fast enkelt naturgarvat är snyggt med, även här Hermès som tydligen hämtar en del skinn från Svenska garverier
image.jpeg


Vad kommer dina band ligga runt i pris, kan du ge exempel på ex de dina ovan?

Grymt inlägg! nej jag är inte heller något stort fan av läder som präglats för att efterlikna något annat djur. hermes gör fantastiska band och det är svårt att få tag på deras material men jag har kollat på liknande som de du visar. jag ska dra lite i min supplier så tror jag att jag kan få fram ett liknande. annars har jag tittat på shrunken calf som jag tycker är riktigt snyggt http://www.fineleatherworking.com/leather/shrunken-calf-dark-brown

Ett präglat läder jag gör plånböcker och jag testat på klockarmband ser ut så här. en telefonbild men det får duga.

IMG_6459.jpg


priset kommer hamna kring 1300kr. tänkte dock köra ett klocksnackpris för att komma igång.
 
Jag själv är en armbandsfetischist och tycker bandet spelar en sådan avgörande roll för om klockan skall kännas 100% och inte kanske 70% med fel band. Se https://klocksnack.se/threads/armbandet-viktigaste-delen-av-klockan.43182/

Jag är allergisk mot präglat skinn när man försöker efterlikna ett exotiskt riktigt skinn typ alligator, struts, ödla etc. Däremot fullkomligt älskar jag snyggt prägladt typ kalv, som saffiano eller "Hermès"-präglat. Saffiano-präglingen har jag sett i gamla väskor (fyrtio-femtiotal?), bla har jag ett gammalt vintage MontBlanc pennfodral i det. Är detta något som du kan hitta?
Saffiano;
image.jpeg


Hermès
image.jpeg
image.jpeg


Fast enkelt naturgarvat är snyggt med, även här Hermès som tydligen hämtar en del skinn från Svenska garverier
image.jpeg


Grymt inlägg! nej jag är inte heller något stort fan av läder som präglats för att efterlikna något annat djur. hermes gör fantastiska band och det är svårt att få tag på deras material men jag har kollat på liknande som de du visar. jag ska dra lite i min supplier så tror jag att jag kan få fram ett liknande. annars har jag tittat på shrunken calf som jag tycker är riktigt snyggt http://www.fineleatherworking.com/leather/shrunken-calf-dark-brown

Ett präglat läder jag gör plånböcker och jag testat på klockarmband ser ut så här. en telefonbild men det får duga.
img_6459-jpg.320312


priset kommer hamna kring 1300kr. tänkte dock köra ett klocksnackpris för att komma igång.
 

Esh

Omega
2-Faktor
Precis som ovan nämnt så är det ett fantastiskt vackert arbete du gjort, hur upplever du kvaliteten på dina band? Sätt på kritikerögonen!;):)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Imponerande! Det är skillnad på skills och skills skulle man kunna säga. :)
Om någon undrar varför vissa band är dyra så kan man länka hit, kul att få se jobbet som ligger bakom.
 
Precis som ovan nämnt så är det ett fantastiskt vackert arbete du gjort, hur upplever du kvaliteten på dina band? Sätt på kritikerögonen!;):)

tack! om vi pratar om band i nytt läder vad gäller hållbarhet och användarvänlighet vara mycket bra. kantfärgen är den samma som louis vuitton använder och tråden används av hermes. just de här banden i återvunnet läder är svårare att garantera. det gröna till exempel har jag spaltat lite för tunt så den blev för poröst. att ha en fixerad keeper visade sig vara ett problem när skinnet var så poröst. hade varit bättre om keepern var flytande så att man inte behöver böja lädret för mycket. Sen är det upp till åskådaren om dem är estetiskt tilltalande.
 

Esh

Omega
2-Faktor
tack! om vi pratar om band i nytt läder vad gäller hållbarhet och användarvänlighet vara mycket bra. kantfärgen är den samma som louis vuitton använder och tråden används av hermes. just de här banden i återvunnet läder är svårare att garantera. det gröna till exempel har jag spaltat lite för tunt så den blev för poröst. att ha en fixerad keeper visade sig vara ett problem när skinnet var så poröst. hade varit bättre om keepern var flytande så att man inte behöver böja lädret för mycket. Sen är det upp till åskådaren om dem är estetiskt tilltalande.

Vackert! Skall definitivt överväga ett när de finns till försäljning i större skala! Keep up the good work!
 
Fick en fråga hur bandet såg ut på en vintagekostymare. Den är något ihoptryckt då klockan har 19mm mellan luggarna och bandet är 20mm.

IMG_6558.jpeg
 

featleet

Breitling
2-Faktor
Det finns många duktiga armbandsmakare här på forumet och många gör band av gamla väskor mm. Jag har satt ihop en liten fotoserie på hur jag gör mina band, tycker att det finns något extra tillfredställande med att skapa något nytt av något gammalt.

13.jpg

Jag kommer att göra två band. Det första blir ett 20/18mm band av en klassisk bandyportfölj (lädret till vänster). Det andra bandet 18/16mm kommer göras av en militärväska som är märkt Furir Petterson 1947 (tycker det är en rolig detalj). Militärväskan är av fantastisk kvalité så man förstår varför så många armbandstillverkare använder sig av just militärväskor.

gruppbild.jpg

Här är verktygen jag kommer att använda.

6.jpg

Jag börjar med att skära ut översidan på armbanden. De långa remmarna kommer bli en fast och en flytande keeper. Tycker det är lättare att måla och "creasa” (kommer till det momentet så småting om) in de utsmyckande linjerna på en lång rem snarare än att jobba med två korta.

12.jpg

Efter det tunnar jag ut den biten som kommer att vikas dubbel.

11.jpg

Sen applicerar jag lim på ytorna som kommer att sitta ihop.

10.jpg

Här är alla delarna ihopsatta. Jag har lämnat extra plats där keepern kommer sys in.

9.jpg

Fodret på undersidan överdimensionerar jag och limmar fast. När limmet torkat skär jag bort det som som sticker ut.

8.jpg

Jag använder en figurkniv (den tunna kniven) när jag skär ut det runda partiet och en japansk läderkniv när jag skär längst med bandet. Det breda bladet gör det lättare att följa det övre lädrets linjer, tycker jag i alla fall.

7.jpg

För att märka ut vart stygnen kommer att vara använder jag ett pricking iron eller gaffeljärn som det heter på svenska. Det finns två varianter på gaffeljärn. Ett med diamantformade spättsar som man slår rakt igenom, eller det mer traditionella järnet där man märker ut vart stygnen ska vara och sen använder man en syl för att göra själva hålen. Jag gillar den andra varianten för att det blir en snyggare linje (subjektivt tyckande) men det krävs lite mer övning för att det ska bli bra.

5.jpg

Här är sömmen klar. Det jag gör härnäst är att slå ner stygnen med den lilla möbeltapetserarhammaren för att skinnet ska sluta sig kring tråden. Tråden ligger snyggare och hålen syns mindre om man gör så.

3.jpg

Här använder jag mig av ett creasing iron för att göra en dekorativ rand mellan sömmen och kanten. Värmen gör att linjen blir tydligare.

2.jpg

Innan jag målar kanterna sandpapprar jag dem jämna.

4.jpg

Innan jag fäster keepern målar jag delen under en gång. Missade att fota när keepern sys in men jag tunnar ut änden på keepern precis på samma sätt som när jag tunnade ut ändarna på banden och trycker in den där jag tidigare lämnade lite extra utrymme.

1.jpg

Nu kommer den viktigaste processen enligt mig. Att få kanterna bra är det svåraste momentet, men om de blir bra känns bandet proffsigt och exklusivt. Jag använder mig av en syl som pensel. I början var det lite knepigt men nu tycker jag att det är lättare att kontrolera mängden färg.

Jag gör på följande sätt: lägger på ett tjockt lager med färg och låter det torka. Värmer in färgen med creasing ironet (samma som jag gör det dekorativa linjerna med) så att båda sidorna fogas samman. Till sist slipar jag bort större delen av det första lagret färg så att det blir en jämn yta. Upprepar processen ytterligare två gånger, men slipar bort mindre och mindre färg så att så mycket som möjligt blir kvar. Jag avslutar med att applicera bivax. Det första lagret vax värmer jag in på svag värme, sen fortsätter jag med några lager som arbetas in med en canvastrasa.

Här kommer några bilder på båda banden:
1E.jpg

1D.jpg
2A.jpg
1A.jpg


Hoppas nån uppskattar denna genomgång lika mycket som jag uppskattar era tidigare genomgångar.
Sjukt imponerande
 

rogart-63

Patek
Tack rogart : ). Den heter Vernis 600. Jag köper direkt från Frankrike. Lite meckigt med språket men en riktigt bra produkt så det är värt besväret. Tyvärr kan man bara köpa minst en liter.
Var ju inte så farligt dyrt ändå? $15 för en liter på nån amerikansk sida? Problemet är att man vill ha alla färger :)
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Fantastiskt skoj läsning. Älskar lite mer ingående steg för steg beskrivningar.
Först och främst för att man får en större inblick och förståelse i arbetet sedan att det även väcker ens egen skaparanda =)
Blir kanske att införskaffa lite prylar snart och testa lite....
 
Topp