Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tvätta av smuts på urtavla

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Joshua3, 4 februari 2014.

1. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Hur löser man detta? Är det lim eller olja?

2. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Är det olja kan det kanske gå att få bort med lite Rodico.
    Lim är antagligen värre.

3. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Troligen olja, eller att någon skadat ytan på tavlan med visaravtagarverkyget i samband med visaravtagning.

Jag hade inte försökt åtgärda annat än att blåsa (vilket troligen inte hjälper i detta fall). Risken att det bara blir värre är stor, speciellt om det är en mekanisk skada och färgen riskerar lossna om man ger sig på den.

4. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Lätt att kolla - fram med luppen och peta FÖRSIKTIGT på ytan med t.ex en oljegivare (om du har) annars t.ex. nål eller tandpetare - olja/fett på ytan = saken är biff! ;)

5. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

:) om det är olja, hur tar man då bort det, kan väll knappast ta bort det med tandpetare?

6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Nu får någon med riktig erfarenhet gå in och rätta mig om jag har fel, men om oljan legat där länge har den väl trängt ned i tavlans färglager?

7. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Det beror ju lite på hur mycket arbete du vill lägga ner! ;)

Vill du inte demontera visare och tavla - testa med lite Rodico som Minuteman föreslog!

Annars är det demontering och taveltvätt (t.ex. destvatten med lite Yes) som gäller.

Vill dock resa ett varningens finger, har du inte gjort det innan - testa på en tavla som det inte är kris om den förstörs!

Själv brukar jag försöka följa följande punkter om skit inte går att ta bort utan tvätt med t.ex. Rodico:

1. Använd minst möjliga mängd kemikalier
    2. Tavlan skall vara så kort tid i vätskan som det bara går + torkas DIREKT!
    3. Använd så mjuka penslar/borstar det går (om ren sköljning i vätskan inte är tillräckligt)
    4. Tålamod - bättre att borsta med små rörelser/mjukt länge, istället för att snabbt få bort skiten och få repor på talva/index!

_jonte och Minuteman gillar detta.
  8. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

:) Blir nog inget jag ger mig på just nu ...
    Men STOORT tack för tipsen

9. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    En gång har jag försökt tvätta en smutsig gammal tavla. Det gick minst sagt inte särskilt bra.

Gamla tavlor är otroligt sköra och kan släppa färg vid minsta beröring..

Skickas från min iPhone via Tapatalk

eriksson850 och Joshua3 gillar detta.