• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tvätta av smuts på urtavla

D

Deleted member 1154

Guest
Hur löser man detta? Är det lim eller olja?


kLhKz1x.jpg
 

plattfot

Rolex
Troligen olja, eller att någon skadat ytan på tavlan med visaravtagarverkyget i samband med visaravtagning.

Jag hade inte försökt åtgärda annat än att blåsa (vilket troligen inte hjälper i detta fall). Risken att det bara blir värre är stor, speciellt om det är en mekanisk skada och färgen riskerar lossna om man ger sig på den.
 

McGyver

Rolex
Lätt att kolla - fram med luppen och peta FÖRSIKTIGT på ytan med t.ex en oljegivare (om du har) annars t.ex. nål eller tandpetare - olja/fett på ytan = saken är biff! ;)
 
D

Deleted member 1154

Guest
:) om det är olja, hur tar man då bort det, kan väll knappast ta bort det med tandpetare?
 

McGyver

Rolex
Det beror ju lite på hur mycket arbete du vill lägga ner! ;)

Vill du inte demontera visare och tavla - testa med lite Rodico som Minuteman föreslog!

Annars är det demontering och taveltvätt (t.ex. destvatten med lite Yes) som gäller.

Vill dock resa ett varningens finger, har du inte gjort det innan - testa på en tavla som det inte är kris om den förstörs!

Själv brukar jag försöka följa följande punkter om skit inte går att ta bort utan tvätt med t.ex. Rodico:

1. Använd minst möjliga mängd kemikalier
2. Tavlan skall vara så kort tid i vätskan som det bara går + torkas DIREKT!
3. Använd så mjuka penslar/borstar det går (om ren sköljning i vätskan inte är tillräckligt)
4. Tålamod - bättre att borsta med små rörelser/mjukt länge, istället för att snabbt få bort skiten och få repor på talva/index!
 
D

Deleted member 1154

Guest
:) Blir nog inget jag ger mig på just nu ...
Men STOORT tack för tipsen
 
Topp