• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tvätta urverk?

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Snyggt! Jag har hört att följning av mot stenarna ska vara lättare när de redan är monterade med hjälp av en "automatic oiler".
 

Minuteman

Rolex
-Visst är det härligt när balansen börjar svänga och amplituden bara ökar och ökar!

Grattis och välkommen in i träsket - det kommer att gå utför fort! ;)

Oslagbar känsla. Lite som om urverket väckts till liv igen.
Speciellt on det var "dött" innan:)

Sitter nog fast till midjan i träsket, men gör inga ansträngningar att ta mig upp ändå;-)

Kul tråd! Ibland önskar man att man hade lite mer egentid tid klockpulande.
Vet inte om det egentligen kräver så extremt mycket tid. Det är nog viktigare med en ostörd arbetsplats, där projekten kan ligga, vilande, i väntan på att man får en halvtimme över då och då.
 

Minuteman

Rolex
Då var det dags för slutdomen för detta första projekt :)

Hur går den gamla Cityn efter att ha blivit utsatt för detta.

Den har tickat på bra i ca 1,5 dygn.
Tidshållningen får jag mäta med mina primitiva timegrapher substitut.
Watch accurracy:
uploadfromtaptalk1394479217752.jpg

Ca 20 sekunder minus / dygn. Helt OK.

Wild spektra mobile:
uploadfromtaptalk1394479238314.jpg

Ca 30 sek minus / dygn.

Totalt sett tycker jag det blev lyckat. Helt OK tidshållning och tillförlitlighet. Stor förbättring :)

Nu, dags för nästa projekt :)
uploadfromtaptalk1394479255786.jpg


Sitter som sagt fast i träsket:-D
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jag blir imponerad, kul att det gått så pass bra med projektet! Själv så har jag precis vågat mig på att öppna och maximalt ta ut verket för att tvätta insidan av glaset. Men man ska ju börja någonstans ;)

Lycka till med nästa ur!
 

Minuteman

Rolex
Jag blir imponerad, kul att det gått så pass bra med projektet! Själv så har jag precis vågat mig på att öppna och maximalt ta ut verket för att tvätta insidan av glaset. Men man ska ju börja någonstans ;)

Lycka till med nästa ur!
Tack för de vänliga orden!

#2 är klar, och tickar på.
uploadfromtaptalk1394657877744.jpg

Går ca 50 sek minus per dygn.
Dock verkar den gå något sämre när jag ändrar läge på den. Amplituden går märkbart ner när kronan hålls uppåt. Dessutom kan jag se att juvelerna i diashock infästningen vibrerar något, så balansen verkar inte må helt bra.
Skall undersöka det.
 

Minuteman

Rolex
Uppdatering angående den "vibrerande" juvelen. Som sagt verkade balanseras infästning inte må helt bra. Juvelen rörde på dig en hel del, och eftersom detta är en diashock anordning, så "vrider" man fast hållaren som fäster juvelen. Vibrationerna hade lyckats vrida på hållaren, så när jag skulle titta till verket idag hade juvelen lossnat. Satte tillbaka den, och kontrollerade.
Till min förvåning är vibrationerna borta nu! Amplituden verkar dessutom inte minska när man har klockan i olika lägen!
Verkar lovande...:)
 

Manny

Omega
Väldigt inspirerande läsning, blir riktigt sugen på att ge mig på ett första försöksobjekt. Något som jag dock inte riktigt fått klart för mig är vilka juveler som ska oljas och hur man går till väga. Någon som kan ge en beskrivning?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Att olja är verkligen ett hantverk i hantverket och verkar ta lång tid att få till känslan för.

Jag använde Torphammars bok som guide för oljning av mina första verk. Den beskriver hur man går till väga, vilka oljor som kan
användas och vad som skall oljas. Sen verkar det finnas många skolor och olika sätt att göra det på ..

Vill du inte investera i en bok så finns det tonvis med (ibland motsägande) information på nätet..
 

Minuteman

Rolex
Väldigt inspirerande läsning, blir riktigt sugen på att ge mig på ett första försöksobjekt. Något som jag dock inte riktigt fått klart för mig är vilka juveler som ska oljas och hur man går till väga. Någon som kan ge en beskrivning?
Precis som alexndr säger så finns det en bra grundläggande beskrivning i Torphammars bok, det är inte helt enkelt att ge en fullständig beskrivning här :)

Kortfattat kan man säga att man generellt skall olja alla juveler som sitter i lagringar till axeltappar, dock inte de som lagrar gånghaken.

Lagringar med motstenar, t.ex de på balansen tar jag isär, och applicerar oljan på motstenen, innan jag sätter ihop dem igen.

Vanliga lagringar oljas efter hjulet monteras, med en liten oljemängd direkt vid axeltappen.

Du kan även hitta en bra översikt i videorna eriksson850 länkar till här:
https://klocksnack.se/index.php?threads/16052/
 
Topp