• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Två bra eller en bättre?

Ernesto

Patek
2-Faktor
Diskuterade klockor med mamma nyss. Tänkte kolla hur ni resonerar kring ämnet.

Frågeställningen: köpa två bra klockor eller en bättre klocka?

Exempel:
1. Cartier Tank Solo + DJ
2. Rolex Exp1
(3. Kom med egna förslag)

Jag personligen vet inte, än. Båda valen skulle göra mig glad.

Mamma har alltid sagt, köp den klockan du VERKLIGEN vill ha. Sa då att den ligger på 800k ish på uretvintage... Slut på diskussion.

Om det ger er något: älskar kläder och skor, ska börja studera mode och vill helst av allt arbeta inom modebranschen.

Låt tråden växa!
 

hedbrg

Panerai
1. Köp en bättre
2. Spara lite
3. Köp en bra
4. Spara mycket
5. Köp 3-4 bra till
6. Spara en massa
7. Eventuellt avvara en (eller två) bra
8. Köp en bättre
9. Börja om på 1.
 

hollow123

Rolex
Satsa på en grym och spara till nästa.
Har du kvar någon av dina dressare? Isf så kanske en GMT hade vart något, coke eller svart vridring :)
 

Boris Balkan

Fark you!
:rolex: Exp1 :rolex: Perfekt om du ska vara OWG tills du kan jobba ihop tillräckligt med pengar till fler dinkor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fundera först på om du gillar vintage eller ej. Safirglas och metallindex känns lite nytt och dött. Personligen tycker jag att Solon är mycket roligare än en exp I. DJ är ju egentligen samma klocka som Exp I men inte lika kostbar, så jag hade väntat med Exp. Personligen skulle jag aldrig klarat mig med ett fint ur, jag vill byta mellan olika. En DD på läder kostar väl som en Exp I...
 

par

Patek
2-Faktor
Alltid svår fråga. Ska man ha 3st för 60 eller en för 180?
Jag väljer nog tre för 60 alt 1 för 120 och en för 60.
Detta är ju sett är ett rent pengamässigt synsätt. Ofta handlar det om så mycket mer än så även om pengarna ofta begränsar en.
 

Galaxy

Rolex
Jag skulle satsat på DJ och Cartier Tank Solo. Å andra sidan är DJ och DD mina favoritrollar så jag skulle förmodligen valt den oavsett. Känns som att Cartiern och DJn matchar varandra bra med en lite sportigare och en dressad.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Fundera först på om du gillar vintage eller ej. Safirglas och metallindex känns lite nytt och dött. Personligen tycker jag att Solon är mycket roligare än en exp I. DJ är ju egentligen samma klocka som Exp I men inte lika kostbar, så jag hade väntat med Exp. Personligen skulle jag aldrig klarat mig med ett fint ur, jag vill byta mellan olika. En DD på läder kostar väl som en Exp I...

Vintage är kul. Det bär på en historia. Samtidigt som modernt ger mig chansen att ge klockan en historia. Dock är chansen stor att klockor flippas...

Provade både DD och Exp1 (både 36 & 39) i helgen. Fick ingen kick av DDn. Av Exp1an däremot... Har även testat Solon och den sitter bra, fick en kick av den.

Är jag ensam om att få en kick av klockor???
 

Boris Balkan

Fark you!
Ge mig ett jobb då? Jag kan arbeta för Balkan AB. Har körkort, så jag kan ratta BMWn till varje "uppdrag" ;)

snabba-cash1.jpg%3Fw%3D500

Du är välkommen ombord. :cigar:

Men kom ihåg Michael Corleones ord om du någonsin tror att du kommer att kunna sluta: "Just when I thought I was out... they pull me back in"
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Köp Explorern och var nöjd med den ett tag, sen kommer känslan av att du nog ändå på nått vänster har råd att köpa en till klocka ändå. Är precis i övergångsmomentet, tog ca 5 månader:)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Alltid svår fråga. Ska man ha 3st för 60 eller en för 180?
Jag väljer nog tre för 60 alt 1 för 120 och en för 60.
Detta är ju sett är ett rent pengamässigt synsätt. Ofta handlar det om så mycket mer än så även om pengarna ofta begränsar en.

Exakt den tanken jag har. Alltid kul att variera.

Det är en pengafråga, samtidigt som det handlar om så mycket mer. Utseende, känslan och användningsområden, bland annat. Lägger dock inte så mycket tankar på användningsområden, jag kan köra Solon till jeans samtidigt som jag skulle rocka en dykare till kavaj.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag gillar att köra lite olika klockor så jag skulle rösta för exempel 1 (sedan är jag inte så där jätte förtjust i exp1, skulle nog föredra en DJ av de två)
Men det är väl högst personlig, vill man ha samma klocka varje dag eller bytta lite, så hur man än väder på det ser inte jag något är mera rätt än det andra.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jag skulle satsat på DJ och Cartier Tank Solo. Å andra sidan är DJ och DD mina favoritrollar så jag skulle förmodligen valt den oavsett. Känns som att Cartiern och DJn matchar varandra bra med en lite sportigare och en dressad.

Å andra sidan är en DJ (vill ha 1600) inte så stort nyhetsvärde jämfört med min 6694:a... Du har dock rätt att de skulle vara en bra duo. En studentduo ;)
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Jag stod inför ett liknande beslut, men med andra alternativ. Jag valde att skaffa en bättre istället för fler. Min tanke var/är att jag kan bara använda en klocka åt gången, då är det vettigare att köra på det man får störst kick av. I mitt fall är det en 16710 vilket är perfekt då det går att byta utseende rätt så drastiskt och den tål en hel del. Att istället skaffat två billigare hade förvisso gett mig möjlighet till två klockor men bara en kan användas och njutas av. Får jag inte samma kick av den som av det dyrare alternativet tycker jag att det är givet :)
Man kan alltid komplettera i framtiden när det finns möjlighet! Har du funderat på en gmt? Är enligt mig en av de smidigaste klockorna om man bara ska ha en. Titta bara på jabla och alla hans möjligheter!
Långt inlägg så bjussar på en bild också!
ImageUploadedByTapatalk1391447969.208717.jpg
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jag stod inför ett liknande beslut, men med andra alternativ. Jag valde att skaffa en bättre istället för fler. Min tanke var/är att jag kan bara använda en klocka åt gången, då är det vettigare att köra på det man får störst kick av. I mitt fall är det en 16710 vilket är perfekt då det går att byta utseende rätt så drastiskt och den tål en hel del. Att istället skaffat två billigare hade förvisso gett mig möjlighet till två klockor men bara en kan användas och njutas av. Får jag inte samma kick av den som av det dyrare alternativet tycker jag att det är givet :)
Man kan alltid komplettera i framtiden när det finns möjlighet! Har du funderat på en gmt? Är enligt mig en av de smidigaste klockorna om man bara ska ha en. Titta bara på jabla och alla hans möjligheter!
Långt inlägg så bjussar på en bild också!
ImageUploadedByTapatalk1391447969.208717.jpg

Långt eller kort inlägg spelar ingen roll! Ingen fara! :)

Jag har funderat på en GMT. Testade Denke's feta dam i helgen. Den är cool!

Min tanke med en Solo och DJ är att de är två klockor jag gillar. En väldigt stilren, vilket jag gillar, och en som funkar med läder, länk samt nato. Tanken med Exp1an är att sätta sig till "ro". Bra klocka, stilren och funkar till allt.

Snygg klocka!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Långt eller kort inlägg spelar ingen roll! Ingen fara! :)

Jag har funderat på en GMT. Testade Denke's feta dam i helgen. Den är cool!

Min tanke med en Solo och DJ är att de är två klockor jag gillar. En väldigt stilren, vilket jag gillar, och en som funkar med läder, länk samt nato. Tanken med Exp1an är att sätta sig till "ro". Bra klocka, stilren och funkar till allt.

Snygg klocka!

Det är inte kul att slå sig till ro, jakten är ständig för oss tokar som uppskattar design och mekanik. Hur många par skor har du? Kavajer?
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Långt eller kort inlägg spelar ingen roll! Ingen fara! :)

Jag har funderat på en GMT. Testade Denke's feta dam i helgen. Den är cool!

Min tanke med en Solo och DJ är att de är två klockor jag gillar. En väldigt stilren, vilket jag gillar, och en som funkar med läder, länk samt nato. Tanken med Exp1an är att sätta sig till "ro". Bra klocka, stilren och funkar till allt.

Snygg klocka!
Först och främst, du kommer nog inte sätta dig till ro oavsett ;)
Tjockisen är lite tjockare i mellanboetten så andra gmt är inte lika höga (med tanke på att du beklagat dig lite över större klockor till dina handleder), men förbannat cool är den..
Ett råd från mig är att försöka frångå logiken du strävar efter och helt enkelt köra på det som gör dig gladast. Är du lyckligast och får mest kick av en exp1 är det vägen att gå. Får djn dig att känna samma känsla så är det rätt väg. Du säger ju själv att du kan använda dressare till jeans och dykare till kavaj så försök inte fylla "funktioner" nu, det har du gott om tid att göra senare :)
 
Topp