• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Två nya förvärv!

twisted

Cartier
Hejsan hallå KS!

Jag tänkte ta och dela med mig av mina senaste förvärv, samtidigt som jag hoppas på att någon av er vet mer om dom än vad jag gör. :)

Det första, en Titoni Airmaster (ifrån någong gång på 70-talet kanske ?)
SGGHNBd.jpg

En liten sweichisk rackare som mäter 36mm utan krona. Juvelantalet, TITOFLEX (?) och ett diskret "swiss made" kan man finna på tavlan.

Det intressanta, eller kanske snarare lustigare med denna dock, som man ser bättre på den här bilden;
MaB8v3K.jpg

Är att det står "21 jewels" på tavlan, men
Bjvyy0G.jpg

25 jewels på rotorn! Efter lite googlande lutar misstankarna mot att det skulle vara ett ETA 2452, kan det stämma? Hör tavlan och verket till olika klockor måtro ?

Hur som haver är det en trevlig liten klocka som sitter skönt på handleden.


Den andra klockan då, en Certina certidate. Någon som vill gissa datum på denna ? ref ? Hittar ingen med liknande tavla hur mycket jag än söker runt.
OOw9jdC.jpg

Lite mer tyngd i denna men sitter minst lika trevligt som Airmastern.

NHRQnyt.jpg

Baksidan avslöjar inte mycket, så jag valde att bryta mig in!
Tej5zca.jpg

Ett 28-161! Vad har panelen att säga om detta ?

Och sitter nån av er på mer information om någon av klockorna så hade det uppskattats enormt :)

Hoppas det smakar!
 

KMS

Rolex
Är definitivt ingen Titoni expert men en snabbgoogling, så känns det som att loggan borde vara upphöjd dessutom ser inte Titoni texten rätt ut. Den är också väldigt vit för att vara vintage.
Certinan är sjysst dock!
 

twisted

Cartier
Är definitivt ingen Titoni expert men en snabbgoogling, så känns det som att loggan borde vara upphöjd dessutom ser inte Titoni texten rätt ut. Den är också väldigt vit för att vara vintage.
Certinan är sjysst dock!



Jag önskar att jag hade en bättre kamera så jag kunde dela med mig av vad jag ser, men en närmare titt på urtavlan tycker jag visar spår av ommålning. Trisst :grumpy:
Titoni-logon är chromead samt upphöjd, dock väldigt lite. Desamma gäller Titoni-texten, men den verkar vara övermålad med svart istället... :grumpy:


Får helt enkelt vara lite extra glad över Certinan istället då :happyhappy:
 
C

China

Guest
Titonin är helt ok, den här modellen finns även utan upphöjd text på urtavlan i de senare utgåvorna. Urverket är ett ETA 2452, och klockan bör vara tillverkad ca 1965-1972. Det förekommer en del felmärkta Airmasters då modellen fanns i flera utföranden, så urverket behöver inte vara utbytt i efterhand.
 

twisted

Cartier
Titonin är helt ok, den här modellen finns även utan upphöjd text på urtavlan i de senare utgåvorna. Urverket är ett ETA 2452, och klockan bör vara tillverkad ca 1965-1972. Det förekommer en del felmärkta Airmasters då modellen fanns i flera utföranden, så urverket behöver inte vara utbytt i efterhand.



Känns ju klart bättre att höra! Då hade jag rätt om verket iallafall :) Du råkar inte ha någon värdeuppskattning på dessa två måtro ? Och/Eller kanske någon trevlig information om Certinan ? :)
 
C

China

Guest
Känns ju klart bättre att höra! Då hade jag rätt om verket iallafall Du råkar inte ha någon värdeuppskattning på dessa två måtro ? Och/Eller kanske någon trevlig information om Certinan ?

Det är inget större värde i klockorna, men Certinan är den klart bättre kvalitetsmässigt. Titonin däremot är low level och har en typiskt dålig urtavla, så det är inte så underligt att det blev en diskussion om ommålning i tråden. Tillverkaren är Felca Watch från Grenchen i Schweiz, som mest sysslade med billiga lågprisklockor. Certina Certidate tippar jag är en ref 7301.024 från ca 1960-1965, men är inte 100% säker.
 

twisted

Cartier
Det är inget större värde i klockorna, men Certinan är den klart bättre kvalitetsmässigt. Titonin däremot är low level och har en typiskt dålig urtavla, så det är inte så underligt att det blev en diskussion om ommålning i tråden. Tillverkaren är Felca Watch från Grenchen i Schweiz, som mest sysslade med billiga lågprisklockor. Certina Certidate tippar jag är en ref 7301.024 från ca 1960-1965, men är inte 100% säker.


Alright, då vet jag iallafall :) Efter nogran inspektion utav baksidan på Certinan med lupp och 50 olika ljussättningsviklar så lyckades jag tyda ett par utslitna siffror till att vara 7301.075, vilket helt klart är nära din gissing, så - well played. :)
 
Topp