• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

tvåfärgat strap?

Onelund

Rolex
Är det någon av er som håller på med skinnsmideri som lyckats göra ett tvåfärgat nato? eller annat strap?
skulle behöva tips på teknik.

har tänkt göra ett med svart botten och sedan ett av de andra som kontrastrand i mitten, har inte bestämt vilken färg än dock



Y3iTnlz.jpg
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Kan ev funka ifall du skär tre remsor med dina färger och sen limmar dom på ett tunt skinn. Kräver bra limning och vass kniv för att få fina kanter på remsorna.
 

Onelund

Rolex
det är det där med limmet ja blir orolig för iom att man viker banden, tror du de blir så pass fast att det håller? eller kommer kanterna fläkas, bah får väl testa
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Det är det som är kruxet. Limmet har en tendens att släppa när det viks framåt ock bakåt. En annan variant som nog funkar bättre är att ta ett naturfärgat lädrer och maska av det noggrant och färga med läderfärg. Det tror jag funkar bäst. Kräver stor noggrannhet.
 

rogart-63

Patek
Är det någon av er som håller på med skinnsmideri som lyckats göra ett tvåfärgat nato? eller annat strap?
skulle behöva tips på teknik.

har tänkt göra ett med svart botten och sedan ett av de andra som kontrastrand i mitten, har inte bestämt vilken färg än dock



Y3iTnlz.jpg

Finns ju ett alternativ .Att tatuera in ett svart fält .Om det är genomförbart för dig vet jag inte men har sett band med tatueringar på .I olika färger .
 

Onelund

Rolex
Finns ju ett alternativ .Att tatuera in ett svart fält .Om det är genomförbart för dig vet jag inte men har sett band med tatueringar på .I olika färger .

kanske är ett alternativ, vet dock inte hur det skulle gå till utan tatueringsmaskin :) testade att limma men det höll inte, testat olika lim också, pratade med en möbelmakerska och hon sa att det aldrig kommer hålla om man inte sätter dit en söm
 

rogart-63

Patek
kanske är ett alternativ, vet dock inte hur det skulle gå till utan tatueringsmaskin :) testade att limma men det höll inte, testat olika lim också, pratade med en möbelmakerska och hon sa att det aldrig kommer hålla om man inte sätter dit en söm
Gjorde ett litet experiment. Har tillverkat egen narvsvärta. Finns recept på nätet. Vinäger och stålull. Testade att tejpa en rand på en läderremsa och ta lite narvsvärta i randen. Blev kanon. Tror det skulle funka att färga in band på detta viss. Tyvärr är datorn kass så jag kan inte lägga upp bildbevis. Men så snart den är fixad lägger jag upp en bild
Dessutom skall svärtan stå en vecka till.
 
kanske är ett alternativ, vet dock inte hur det skulle gå till utan tatueringsmaskin :) testade att limma men det höll inte, testat olika lim också, pratade med en möbelmakerska och hon sa att det aldrig kommer hålla om man inte sätter dit en söm

Inte lönt, har provat tatuera i läder med maskin, helt hopplöst! Har dock inte provat i hud, så vet inte om det är lika hopplöst. Verkar dock inte som det då jag har en drös tatueringar själv, och det verkar inte vara vidare "svårt" att kränga in färgen. :p
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Min lite spontana tanke är att kanske sy ihop delarna med något matchande tråd alt en kontrasttråd? Men då är ju också frågan om hållbarhet.. Kanske kan prova att nita fast det? ;)
 

Onelund

Rolex
Min lite spontana tanke är att kanske sy ihop delarna med något matchande tråd alt en kontrasttråd? Men då är ju också frågan om hållbarhet.. Kanske kan prova att nita fast det? ;)

Ha nu tillgång till en symaskin för läderarbeten så jag ska testa att sy med kontrastsöm.


Inte lönt, har provat tatuera i läder med maskin, helt hopplöst! Har dock inte provat i hud, så vet inte om det är lika hopplöst. Verkar dock inte som det då jag har en drös tatueringar själv, och det verkar inte vara vidare "svårt" att kränga in färgen. :p

Hehe, ge ett tips på en bra tatuerare, gärna uppåt smålandshållet till
 
Topp