Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tvångsmässig uppdragning av manuellt urverk

Diskussion i 'Diskussion' startad av Spindel, 18 augusti 2014.

1. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Det är nästan på gränsen till att jag tror att min familj dör om klockan inte dras upp minst var 20:e minut!

Jag kan nog nästan garantera att mina klockor med manuella verk är på fullt mer än vad mina automatiska klockor är under en dag då de används. Så fort jag har en sekund över är fingrarna där och drar 3-4 varv tills uppdragningen slår i botten.

Det konstigaste är att det inte finns några sådana tendenser med mina automatiska klockor med manuell uppdragning.

Frågan är; finns dessa tomtar bara i mitt huvud eller är det likadant för någon annan?

eriksson850, Hugii, yonsson och 1 annan gillar detta.
  2. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Ojoj, vad man känner igen sig! Visst är det något i det närmaste kusligt tillfredsställande i att interagera med en manuell klocka? Jag drar också upp mina i tid och otid, ofta utan att vara direkt medveten om eller tänka på att jag gör det, just för att se till att de alltid är maximalt uppdragna. Det gäller förresten mina automatiska också, vilka jag ofta också drar upp något varv med kronan då och då. Det har dock blivit något bättre efter att jag burit min manuella Rolex 6426, detta då den har skruvad krona och det lätt blir fingeravtryck.

eriksson850 och China gillar detta.
  3. China

China Guest

Du är inte ensam...

Warwian gillar detta.
  4. mega

mega Borgare

Jag är lite nojig åt andra hållet. Drar upp min (enda) manuella på morgonen, sen får den gå till nästa morgon.
    Inbillar mig att den kommer att hålla tiden mer konsekvent. Det är en modernare Speedy och jag uppskattar verkligen den lilla morgonstunden. Ungefär 21 "drag" brukar det bli.
    Eftersom mekaniska ur snabbar sig desto mindre drag det finns kvar i fjädern så borde dom rimligtvis "sakta" sig om den är helspänd hela tiden. Väl....

5. Solvik

Solvik Stadsbo

Hehe, jag är likadan. Dock med den väsentliga skillnaden att jag pillar omedvetet (inbillar jag mig iaf). Har alltså inga tvångstankar kring det..
    Automatarna drar jag nästan aldrig upp..

6. Thomas77

Thomas77 Bonde

Köp en winder gubbar för 17 ;)

StrawberryFields gillar detta.
  7. aleks

aleks Friends of KS

Japp. Känner igen mig. Drog till och med av fjädern pga detta haha.

Mr Skurkburk gillar detta.
  8. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Och vad hjälper det? :pompus:

Sten, vikgul, Bojke och 9 andra gillar detta.
  9. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Bättre att pilla på klockan var 20:e minut än att pilla sig på något olämpligt ställe på kroppen var 20:e minut ;)

Fortsätt vrid!

Sandkvist gillar detta.
  10. AdmAndrssn

AdmAndrssn Stadsbo

Från:
    Luleå / Anderstorp
    Hela tiden verkligen. Ska bara köpa automatiska klockor i framtiden. Eller haha det kommer aldrig att hålla... ;-)

11. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Faktiskt något som saknas en winder för manuella klockor!
    Ännu bättre en winder som går att montera på handleden. :bookworm:

Mitt patent jag stämmer skiten ur alla som försöker sno!! :borg:

12. garfield

garfield Friends of KS

:hilarious::hilarious:

13. Hugii

Hugii Biskop

Jag är inte ensam.. med andra ord. Drar upp automatisk oxå. Varje dag. När jag har tråkigt på jobbet blir det då 2-3 var.. minst... sen är jag nöjd å belåten.
    Hehe

14. Thomas77

Thomas77 Bonde

Jaja jag läste slarvigt, tar på mig dumstruten och ställer mig i hörnet ;)

Sten och Asplund gillar detta.
  15. Johan M

Johan M Borgare

Ni behöver träna på er självkontroll.

Jag älskar att dra upp min speedy men drar endast upp den en gång per dag. Såvida jag inte glömmer att jag redan dragit upp den. På så sätt får jag dra upp c:a 24 drag, det är en härlig känsla.

mega gillar detta.
  16. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

+1

Ser det dock inte som något problem :)

Tror faktiskt det finns någon slags winder för manuella, drar upp kronan istället för att snurra klockan.

17. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Har i stort sett bara automatare och de flesta av dem har skruvad krona så nej jag känner inte igen mig :)

per nordström gillar detta.
  18. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    eriksson850 gillar detta.
  19. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Min vintage mekaniska har jag dragit upp och hållit igång i en månad nu för att "hålla verket i smörj" och att det inte finns Quickset på datum.

Däremot varit borta en vecka nu och pallar nog inte mer såvida jag inte ska bära den. Eller borde jag dra den varje dag? Vad är bäst för verket?

20. nissehult

nissehult Friends of KS

Kanske lite OT för just den här tråden men... Varför är det så? I min mekaniska logik så borde kugghjul snurra saktare om det finns mindre energi i fjädern som driver dom. Kan någon ge en lekmanna-förklaring?

yonsson och eriksson850 gillar detta.
  21. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Detta har diskuterats i några tråd och konsensus är att urverket mår bättre av att vara igång, men sån jäkla stor skillnad gör det nog inte. I alla fall inte tillräckligt stor för att du ska bemöda dig med att ha igång den av den anledningen.

22. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jag tror han menar så som du säger. :)

23. nissehult

nissehult Friends of KS

Jaha. Jag har för mig att jag någonstans har läst om att vintage hellre skall gå snabbt än sakta. Jag kan ju minnas fel... ;) För en gammal och sliten fjäder borde ju driva mekaniken sämre.

yonsson gillar detta.
  24. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Det är väl generellt för alla klockor. Att det är att föredra en gångavvikelse som är lite snabb än långsam då det är mer praktiskt att vara tidig till tider som skall passas än sen :)

nissehult och eriksson850 gillar detta.
  25. nissehult

nissehult Friends of KS

He, he. Ok. Jag ställde precis fråga i Vintage-delen för att få ett förtydligande.

26. mega

mega Borgare

Skall försöka mig på en förklaring...
    Det som reglerar HUR OFTA huvudfjädern får släppa ut sin energi till visarna är balanshjulet.
    Enkelt kan man säga att varje gång balanshjulet "är i mitten" frigör den lite energi från huvudfjädern (som går till visarna).

Om balanshjulet svänger med mindre amplitud kommer fjädern att släppa ut energi oftare (klockan går snabbare).

Balanshjulet kommer att svänga med mindre amplitud om fjädern inte är uppdragen. Mindre amplitud innebär att den passerar mittläget oftare (den svänger ju inte lika mycket) och släpper ut energi oftare, och går snabbare.

Denna video är kanon, lite lång kanske, börja kolla från 10:50. Obs! Fjädern på balanshjulet är inte huvudfjädern (det är balansfjädern).

nissehult gillar detta.
  27. nissehult

nissehult Friends of KS

Ok. Tack för förklaringen. Och orsaken till att balanshjulet svänger med mindre amplitud i en klocka i sämre skick är pga av smuts och gammal olja etc. som då hindrar balanshjulet att svänga "fullt ut"?

Jag inser ju att det finns (mycket) mer bakom detaljerna till skicket på ett urverk och allt eftersom lär jag mig mer och mer. Men en sådan här förklaring stillar min nyfikenhet för tillfället...

mega gillar detta.
  28. lex

lex Bonde

Jag drar upp min manuella speedy pro en gång per dag när jag använder den....
    Det är en härligare känsla att dra upp den när man får skruva en stund. :)

mega gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield