• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Två veckor med Orient Automatic Pro Saturation Collection SEL02003W0

Jonas.76

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Detta blir en kortare reflektion om Orients toppdykare SEL02003W0.

Jag tänkte inte dra någon lång historialektion om märket Orient (det kan man med fördel läsa här: http://www.klocksnack.se/threads/den-inofficiella-orienttråden.23314/) utan bara lite kort om klockan som känns lite ovanlig här. En anledning till att den inte är så vanlig kan vara att den inte är jättebillig (för att vara en Orient). Priset ligger på runt eller strax under 1000 dollar. Jag tycker klockan är prisvärd, tom mycket prisvärd. Den är välbyggd och känns faktiskt dyrare än vad den är! Ska man klaga på något är det kanske länken, som känns helt ok men inte riktigt når upp till kockans känsla. Klockan finns i tre färger; svart, rött och vitt. Jag föll för den vita, den kände fräsch och lite annorlunda!

Detta är stor, tung och rejäl klocka. Den mäter 45.70mm i diameter samt 16.60mm på höjden. Min handled mäter ca 18 cm i omkrets för att få en bild av hur stor klockan är, ni får själva döma av bilderna. Smaken är ju som sagt så olika. Den är vattentät till 300 meter, har safirglas med antireflexbehandling samt en riktig dykarförlängning som standard.

Urverket som sitter i är ett Japan tillverkat Orient caliber 40N5A med 21.600 vibrationer/timme samt ca 40 timmars gångreserv. Ett automatiskt urverk som du även kan dra upp själv. Klockan har datumvisning samt ”power reserve indicator”.

Bezeln vilken jag tror är keramisk har 120 klick och går åt ett håll.

Jag köpte klockan mest på skoj, ville testa något nytt. Faktum är att den har suttit på handleden varje dag dessa två veckor. Kan det vara en keeper?

Bilderna är tagna med mobilen.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Syven

Panerai
2-Faktor
En riktig koloss det där. Hade den funnits i ca 40mm hade jag kunnat bli lite sugen!

Tack för att du delar med dig.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
En riktig biff till klocka. Positivt eller negativt är upp till var och en. Själv har jag för små handleder för att det ska funka.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag fick precis hem min egen Orient SD. Jag tänker inte göra någon recension då jag är partisk i målet men jag tänkte jag kan komplettera med lite info.

Om Jonas.76 tycker jag kapar recensionen så hojta till så tar jag bort inlägget.

Gällande inlägget i ringen så är det inte keramiskt, det är en tjock bit rostfritt stål med en keramisk beläggning på och utfrästa minutmarkeringar.

En detalj, iom att det är en mättnadsdykare, är att klockan är heliumtät och därmed saknar heliumventil. Den är helt enkelt byggd på ett sådant sätt och med sådana matterialval så helium inte tar sig in i klockan om man sitter i en tryckklocka.

Den innehar även de ISO certifikat som förväntas av en dykarklocka.

Rotorn i klockan är tyngre än för motavarande urverk i Orients andra klockor för att tillåta effektivare uppdragning av huvudfjädern under vatten.

Urverket flyter i boetten, med andra ord har det ingen fast förankring i själva boetten utan sitter på plats med hjälp av ringar i plast/komposit som dels tillåter att urverket rör sig lite inne i klockan samt att dessa ringar kan deformeras något för att ta upp en del av kraften urverket skulle utsättas för vid kraftiga stötar. Samma system används även i Orients M-Force serie men det kom först i Orient Star Saturation Diver.

Ännu en liten detalj, som jag av någon outgeundlig anledning tycker är super tufft, är att safirglaset är cirka 5 mm tjockt (jag brukar numera påpeka för tjejen att jag har den största ädelstenen i vårt hushåll :p ). Nedan infogar jag en bild på en OSD i genomskärning där man bland annat ser glasets tjocklek.

image.jpg



Sedan har jag läst lite tankar från en kille som skruvat i en OSD, jag måste poängtera att det som följer inte är bekräftat som någon form av sanning utan en killes bedömning och åsikter:
Han är helt övertygad om att klockan utan problem skulle klara 600 m och är 99 % säker på att den även skulle klara 1000 m (när man nu behöver det :p ). Han har en teori om att den bara är märkt till 300 m dels för att ingen någonsin kommer ta klockan djupare samt att det troligen inte går att hålla heliumet från att tränga in i klockan vid högre tryck än cirka 30 ATM.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jonas.76 har du kollat någon eventuell gångavvikelse på din?

Jag har bara haft min sedan i tisdags så jag tänkte vänta ett tag innan jag anger hur min går, men på dessa dagar är min iaf löjligt exakt (jag tittar på hur mycket den segar, snabbat sig sedan tisdags).
 

Jonas.76

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Spindel jag har inte gjort någon exakt mätning, men jag har känslan av att den fortar sig något. Dock väldigt lite, eller så är det inbillning :)
 
Topp