Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Twilight zone hos carlssons ur

Diskussion i 'Diskussion' startad av Beastie, 18 november 2013.

1. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Idag var jag förbi Carlssons ur i Helsingborg, de har tidigare irriterat mig då de aldrig hörde av sig när jag anmält mig för att köpa en submariner. En annan gång ville jag köpa ett pepsi insert till min gamla gmt och de vägrade svara på telefon om de hade ett hemma och de envisades med att de behövde ta in gmt och låta urmakaren kolla på den för att kunna beställa rätt inlägg fasten jag sa att det var en gmt 2 16710 från 1998, men nää det gick inte.

Anyhow, idag fick de en ny chans. Jag gick in där med min datejust från tidgt 70tal och indrade om urmakaren hade möjlighte att kolla på den och ev skriva ett äkthetsintyg då jag inte har någon dokumentation på den. Då utspelas följan samtal.

Expiditen: har du certet, vi måste ha cert för att skriva intyg.
    Jag: men ööö om jag hade cert så hade jag inte frågat efter äkthetsintyg.
    Exp: jo du måste ha cert, det är viktigt att spara det när man köper klockan.
    Jag: jo ok, men klockan är över 40 år och certet har väl försvunnit nån gång.
    Exp: kanske så men det är viktigt att du sparar certet, vi måste ha det för att skriva intyg, vi måste kolla att serie nr på certet stämmer med det på klockan annars kan vi inte skriva intyg.
    Jag: alltså jag vill bara att ni öppnar klockan och kollar att allt är som det skall.
    Exp: ja det kan vi göra, vi kollar om urmakaren har tid.

Medan vi väntar händer detta, expiditen fingrar på min klocka.

Exp: alltså jag är misstänsam mot denna klockan, den är inte rätt.
    Jag: jasså vad är det då du tänker på, vad är det du reagerar på?
    Exp: jo länken känns fel och själva klockan, ja den ser inte rätt ut....

Nu går hon och plockar ut en flång ny datejust ur montern och visar mig vad hon menar med skillnaderna mot en "äkta".

Jag bara stirrar på henne, sen klämmer jag fram.....men den är ju helt ny, en helt annan referens, jätte många uppdateringar. Min klocka är 40 år gammal, de såg ut så på den tiden, länken är inte samma då som nu...

Exp: jaha, kanske det men ändå.

Sen kom urmakaren, han kollade, skruvade isär och gav den tummen upp, allt ok. Expiditen såg lite snopen ut.

Jag lämnade med en stark känsla av att det var sista gången jag går dit. Finns andra handlare där ute som får min business i framtiden.

Jomppe, Ernesto, Aquaracer2 och 38 andra gillar detta.
  2. Sajmon88

Sajmon88 Torpare

Haha, underbar kundhantering!

3. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Åh. Idioter.

4. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Vilka jefla nötter. Ta bort allt som har med kvalitetsur att göra och tvinga dom jobba med Oscar Emil, GUL och andra mer lämpade märken matchande deras kompetens.

Icaras, Seikoman87 och Jacob gillar detta.
  5. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Men fy fan! Undra hur många som blivit lurade av dem där idioterna? Händer titt som tätt att folk utan vetskap besöker urhandlare för intyg och värdering och riskerar man att få det där svaret så vette tusan vad som händer med klockorna.. SUCK!

6. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Va faaan? Mupp.

7. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
  8. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    herregud, och jag som sökte extrajobb där för några veckor sedan. fan vad jag ibland kan sakna stockholm...

Icaras, Wollen och Fryken gillar detta.
  9. JayJay

JayJay Biskop

Oj. Hoppas du haft otur. Tror i och för sig det är väldigt vanligt att butikssäljare inte har 100 koll på vad de säljer. Tror inte det är bättre ställt i butiker med lyxvaror än andra butiker, även fast man tror, hoppas och vill att det ska vara så.

10. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Herregud vilken skräckhistoria. Var hon på riktigt? Hur fan kan man ha sådana okunniga anställda.

Jag förstår att inte alla kan alla ref:ar men att dra till med sådana där gissningar/utryck blir man bra mörkrädd. Hon borde kränga sockervadd eller något, så slipper hon ha koll på historia.

Seikoman87 och Aquaracer2 gillar detta.
  11. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Vafan tryck till expedithelvetet på stört! Stå där och bli misstänkliggjord på bästa sändningstid p.g.a skenande inkompetens inom området och diskursen... satans sopor till butikssäljare... man ska fan ha stenkoll... perkele... när jag var ung och knegade hårt i båtprånglarbranschen så snackade jag intresserat när jag kunde något och höll käften när jag inte visste vad jag sålde... vad har hänt med tiden vi lever i... CARLSSONS UR, gör om gör rätt!

_SKANDAL_

Ernesto, richard1991, Adl_Sthlm och 13 andra gillar detta.
  12. acce1999

acce1999 Friends of KS

Vad säger man? Suck...

A

13. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Å! Inte bra asså...

14. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    ...men hon var snygg va ;)

Holmqvist, Icaras, Pilot och 2 andra gillar detta.
  15. Bawkins

Bawkins Stadsbo

Åh, herrgud... :facepalm::banghead::banghead:

16. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Rolig historia! Synd bara att den är sann...

17. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Gyllene läge för den som nyligen ville jobba i klockbutik.... Ut med packet och in med människor som faktiskt giva a frack...

18. garfield

garfield Friends of KS

Trist historia.

19. Bino

Bino Stadsbo

Från:
    Malmö
    Har varit där ett par gånger och tycker också de är väldigt okunniga. Håkan som har butiken är dock trevlig och service minded. Vill man snacka Rolex ska man gå till Bergströms i Malmö. Har fått toppenservice varje gång jag varit där.

jabla och daviden gillar detta.
  20. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Kanske skulle Håkan uppskatta att få länken till denna tråd. Jag skulle i alla fall vara intresserad av vad kunder tycker om min personal.

Icaras, yonsson, Målarn och 3 andra gillar detta.
  21. calzone

calzone Biskop

Fyfan man blir mörkrädd !, tack för att du delade då vet man en butik som inte är värd att besöka :)

22. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Beastie Ta dig ner till Malmö nästa gång så hälsar vi på Annti hos Bergströms Ur.

Icaras, RicVin och Omen gillar detta.
  23. Bino

Bino Stadsbo

Från:
    Malmö
    Är Annti killen med mustaschen? Isåfall är han riktigt grym och trevlig att snacka skit med.

24. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Japp, that's the guy. :)

Bino gillar detta.
  25. Kakob

Kakob Stadsbo

Hahaha, jag kan nästan se framför mig hur en stackars man står där helt rådvill... o_O

Nä, skojigt i all ära, men verkligen så käpprätt åt skogen att en person med den kunskapsnivån tillåts sälja grejer som för de flesta kostar en mindre förmögenhet, usch och fy.

26. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Hade det hänt mig hade jag nog kokat.

yonsson och Målarn gillar detta.
  27. Sond

Sond Friends of KS

Haha... Dagens bästa. Körde lite teater för hustrun och spelade upp pjäsen för henne..:)

M.L., Icaras, Frosse och 5 andra gillar detta.
  28. Valdemar25

Valdemar25 Stadsbo

Från:
    Skåne
    Har själv fått exakt samma urusla bemötande när jag ville kolla en sub från tidigt 80-tal, blev nästan idiotförklarad när jag inte hade certet till klockan! Nä, dit kommer jag ALDRIG att vända mig fler gånger!

29. ErikGBG

ErikGBG Biskop

Tacka vet jag jarl sandin, där kan man diskutera iwcs växande popularitet i Asien och urverkstillverkare samtidigt som man gråter blod över hur vacker expediten är.
    Top notch varje gång!

ZQT, Icaras, andheg och 2 andra gillar detta.
  30. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Har lite dålig erfarenhet med dem sen innan med, min pappa skulle lämna in sin gamla daytona 6263a på service. Tjejen bakom disken tittade halvt på den och kläckte snabbt ur sig att de utför minsann inte service på kopior... En stund senare kom ägaren(tror jag) ut och tog över. Jävla klåpare

Mårtenssons ur Brookfield