Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tycker det är dags att vi hittar tillbaka till att vi är ett trevligt forum igen...

Diskussion i 'Diskussion' startad av Affe, 17 oktober 2015.

1. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Är det bara jag som tycker att tonläget på forumet har blivit hårt och respektlöst sista tiden! Är flertalet trådar där TS har känt sig kränkt och anklagad för att vara troll osv! Dom som jag har i färskt minne är dessa tre, men förmodligen finns det flera, i ett fall så svängde det något så infernaliskt så man trodde att man hamnat på dansbandsveckan i Malung eller vad säger du @Kmht , i detta fall så slutade det lyckligt med snack om barnvagnar etc. Men det var inte långt ifrån att även den TS hade lämnat forumet efter några få inlägg! I två andra fall vet vi väl inte utgången på för tillfället, men som det verkar så har @Anna78 tyvärr lämnat oss på klocksnack, det tycker jag känns jävligt tråkigt, det hade ju inte varit svårt att ge Anna några ledtrådar om man nu visste något om klockan hon sökte efter, även @Johannes Kube fick vatten på sin kvarn, visserligen så hade han inte läst på angående reglarna, angående för att lägga en annons under köpes, men jag tycker väl ändå att man är värd respekt i vilket fall som helst. Skulle väl inte gå så långt att det är nätmobbning, men det är fan inte långt ifrån ibland.

Om vi nu skall växa till att bli störst, och nu menar jag väl inte bara i Sverige eller i norden, då måste vi respektera och vara schyssta mot varandra oavsett vilka klockor vi gillar. Gillar man parfym klockor, OK fine, låt folk gilla det tills dom kommer på att det finns andra och kanske bättre märken, men låt personen bestämma när det är dags och vandra vidare istället för att spy galla på dom. Bara för att folk har en onormal fråga i våran värd eller frågor där dom undrar över om klockan dom har fått/ärva är äkta eller kopia så ropas det TROLL! Börjar bli trött på det, visst kan det vara så att folk trollar, men alla behöver ju inte göra det! Och vi kan väl inte heller döma folk eller vara hundra på att människor skall känna igen en kopia oavsett hur dålig eller skicklig kopian är gjord, vi som har detta som intresse eller hobby kan se att klockan är falsk, men folk som inte har detta som sitt stora intresse kanske inte har en aning om det. Gillar man inte tråden eller trådens rubrik så ge fan och läs vidare då, det är så jag gör och säkert många med mig, istället för att spy galla eller skrika TROLL!

Sen att jargongen kan vara rå men hjärtlig i vissa fall mellan medlemmar i mellan åt kommer man inte ifrån, men när nu detta händer så är det ju oftast mellan forummedlemmar som känner varandra sedan tidigare eller har hållit till på Klocksnack ett bra tag! Detta kan ju vara både roligt och underhållande många gånger kanske!

Tycker att vi skall hitta tillbaka där alla som har hittat hit till detta eminenta forum skall känna sig välkomna. Att dom som gör det känner att dom hittat hem och vill stanna kvar och fortsätta hänga kvar här på KS, även efter några inlägg!

Tre färska trådar där vi gått för långt tycker jag!
    http://klocksnack.se/threads/breitling-äkta-eller-oäkta.44951/

http://klocksnack.se/threads/hjälp-att-hitta-rätt-klocka.45107/

http://klocksnack.se/threads/ursäkta-en-kanske-korkad-fråga.45184/

Ha en fortsatt trevlig kväll klocksnackare!

Senast ändrad: 17 oktober 2015
    remag, Amesoeurs, MacW och 297 andra gillar detta.
  2. Chatastropher

Chatastropher Stadsbo

Från:
    Straight outta Skälby
    Bra, äntligen!

Pluto och christian-h gillar detta.
  3. Patrik Sinn

Patrik Sinn Stadsbo

Riktigt bra skrivet!! Tror att det finns många på detta forum som avstår ett inlägg med tanke på risken att bli påhoppad. Uppskattar dock rå jargong mellan folk som känner varandra.

Pluto och Stefan Elfström gillar detta.
  4. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Vissa delar av KS har ju blivit lite av en cirkelrunk, och då blir det ibland så att den lite råare jargongen läcker ut även på folk som inte är med på det. Bra skrivet Affe. Hoppas det tar skruv.

Forsberg, Seikosthlm, Echo Delta och 5 andra gillar detta.
  5. Peter

Peter Torpare

Från:
    Stockholm
    Rå jargon fungerar inte i ett forum.
    Folk vet inte vad som accepteras och vad som inte accepteras. rå jargong ska man hålla internt via privata meddelande.

Granger9050, Rivalen, jhm och 2 andra gillar detta.
  6. maximuspro

maximuspro Stadsbo

Från:
    Partille
    Bra skrivet! Fast jag inte varit medlem länge så har jag haft fundering på att skriva något som ovan. Är med i ett par forum, ett tillåts inte ens svärdord, kanske överdrivet men väldigt trevligt att läsa.

orlin gillar detta.
  7. hampuseriksson

hampuseriksson Stadsbo

Från:
    Västmanland
    Bra skrivet!

8. mullvad_65

mullvad_65 Bonde

Från:
    ett annat ställe
  9. luddviig

luddviig Borgare

Från:
    Norrköping
    Håller helt klart med, ibland ser man att det skrivs lite spydiga och nedlåtande kommentarer. Bra skrivet @Af Sjodahl!

10. Holy diver

Holy diver Stadsbo

Från:
    Sthlm
    Well put, tyvärr mycket för mycket trams och påhopp om precis allt .... Man skulle kunna tro att vi är en båtklubb

Forsberg och Seikosthlm gillar detta.
  11. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bra där Affe, du har en klar poäng.
    /j

UncleBear gillar detta.
  12. Gold

Gold Borgare

Från:
    Lund
    Just detta som fick mig att tveka flertalet gånger att bli medlem och har varit nära att säga adjö även några gånger efter det!

Är lätt att tro att det bara är högstadieelever som hänger på forumet efter att se vad vissa kläcker ur sig.

Fabian och UncleBear gillar detta.
  13. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Mycket bra skrivet! alla har vi ju en gång varit barn inom det här. Sen det här med märkesfixeringen tycker jag också kan bli tröttsamt. Allt måste inte komma från Schweiz...

Forsberg, Sorubim, corbendallasx och 3 andra gillar detta.
  14. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Du har helt klart en poäng angående tonen @Af Sjodahl . Gäller allmänt tonen på forumet där frågor där man inte har kunskap eller insikt skall få respektfulla svar, inget hån. Sedan finns det alltid möjlighet till lite schyssta gliringar så länge man har glimten i ögat tycker jag. ;)

Sedan tycker jag även vi kan kräva att TS skall ha en bra ton och ge information. En del trådstarter blir fel direkt från början, där man som helt ny på forumet slänger ut en fråga i stil med "hur mycket är denna värd?" eller "skänk mig en klocka, jag är ny på forumet". En viss ödmjukhet och ton gäller även TS för att också få respektfulla svar tillbaka. Tycker jag.

paradis, Arvis, Nero och 5 andra gillar detta.
  15. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Spot on, @Af Sjodahl!
    Det här är sannolikt en effekt av att forumet växt snabbt och taket är väldigt högt. Självmodereringen hänger inte med riktigt, och KS-andan som var så speciell är nu mest ersatt med trötta påhopp och näthat light... Trist, men går kanske att vända! :)
    Edit: Spot on, @Greven angående nivån på trådstarter också...

jabla, Kvisten och Greven gillar detta.
  16. Nic

Nic Präst

Från:
    Hälsingland
    Väl talat, jag håller fullständigt med! Är medlem i många forum av alla de slag men har sällan sett så många personpåhopp och inlägg med tråkig attityd som här tyvärr. Älskar det här forumet så det är tråkigt att inte alla kan anstränga sig och visa lite respekt till andra istället för att kasta ur sig spydigheter till höger och vänster.
    Vi är alla ändå här för att vi har ett gemensamt intresse, kärleken till horologi, och det borde vara det enda som betyder något i slutändan.

Gold och Stefan Elfström gillar detta.
  17. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Visst har du en poäng @Af Sjodahl. Det är alltför lätt att uttrycka sig nedlåtande och t o m kränkande när man inte ses f2f, ett tillstånd som säkert återfinns på flera fora. Tycker det är sympatiskt att du tar upp frågan. Tycker inte KS ska vara en ventil för dåligt humör, på senadte tiden är Fredagstråden en av få trådar med lite positiv schwung i. Lev väl Sjodahl :)

jabla, ZtaFfaN och Gold gillar detta.
  18. chimaira

chimaira Bonde

Toppenbra skrivet! Jag är relativt ny på forumet och har också reagerat på "drygheten" i vissa trådar. Ett sånt här forum ska ha högt i tak och man måste få ställa halvdumma frågor utan att överväga att lämna och aldrig mer komma tillbaka p.g.a. svaren man får. Alla kan inte vara experter på allt. Kram!

Peter cerwin och jhm gillar detta.
  19. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Bra där @Af Sjodahl ! Behövs en sån här påminnelse emellanåt.

Du har helt klart en poäng! Inget jag direkt tänkt på så mycket tidigare, men det blir ändring på det från min sida. Råare jargong kan köras på Beachen eller via PM.

Rivalen gillar detta.
  20. Peter K

Peter K Borgare

Från:
    Väsby
    Bra skrivet.
    Jag har slutat med inlägg sedan en del förkrympta mobbare haft råa åsikter om mitt val av klockor. Man behöver inte vara elak. Det går att vädra sina åsikter ändå, om man tvunget måste ha åsikter om allting.

trumpetera, andrkavr, Birchgrove och 8 andra gillar detta.
  21. Adam019

Adam019 Bonde

Från:
    Stockholm
    Bra skrivet! Har själv tappat lite intresse för det här forumet då jag tycker jargongen tyvärr allt för många gånger närmat sig nätmobbning. Hoppas detta inlägg skapar ringar på vattnet och vi alla kan se fram emot en trevligare forummiljö.

22. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

Bra rutet! Många förefaller ha oerhört lätt för att hänge sig åt diverse påhopp. I vissa fall kan det i viss mån tyckas motiverat, men avstå då hellre att hoppa på någon som möjligen förtjänar det än att riskera att någon som inte förtjänar det får diverse skit kastat på sig.

Stefan Elfström gillar detta.
  23. Tjänstemannen

Tjänstemannen Bonde

Grym trådstart. Jag är ny på forumet men har funderat på att lämna pga stämningen, ibland törs man knappt posta i vissa trådar pga elitism och förakt för de som inte besitter specifik kunskap. Sånt måste bort!

Peter cerwin, Xalle, Sorubim och 3 andra gillar detta.
  24. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Bra @Af Sjodahl ! Jag tar åt mig min skärv av det du beskrivit.
    Jag är ganska taktlös av mig, en hel del pga ADD/Asperger's. Det är ingen ursäkt dock.

Aquastaren, ZtaFfaN och Stefan Elfström gillar detta.
  25. Nicklas.S

Nicklas.S Friends of KS

26. Kvisten

Kvisten Stadsbo

Instämmer. Forumet har blivit lite mainstream känns det som, och KS-andan har blivit lite urvattnad.

27. audotcom

audotcom Friends of KS

Från:
    Södertälje
    Riktigt bra skrivet!

28. Buckshot

Buckshot Stadsbo

Jag är medlem på flera forum och tyvärr så måste jag säga att detta har den drygaste tonen. Dom flesta här måste ju passerat puberteten?

jhm och Plomeros gillar detta.
  29. Luckyluciano

Luckyluciano Ninjasköldpaddan

Från:
    Stockholms djungel
    Tycker många trådar spårar ur där folk överdriver. Men ärligt är det ofta nyreggade TSare som har en dålig approach, attityd och är extremt kortfattade och ger knappt ut info och sen när de får ett kortfattat men tydligt svar så tycker de att det inte duger ish.
    Då går det fort att få dåligt bemötande från vissa befintliga medlemmar vilket jag inte tycker ens är konstigt
    Visar TS respekt och ödmjukhet så får TS det tillbaka, oftast.

Aquaracer2, K-S, Point Blank och 10 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield