• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tycker det är dags att vi hittar tillbaka till att vi är ett trevligt forum igen...

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Är det bara jag som tycker att tonläget på forumet har blivit hårt och respektlöst sista tiden! Är flertalet trådar där TS har känt sig kränkt och anklagad för att vara troll osv! Dom som jag har i färskt minne är dessa tre, men förmodligen finns det flera, i ett fall så svängde det något så infernaliskt så man trodde att man hamnat på dansbandsveckan i Malung eller vad säger du @Kmht , i detta fall så slutade det lyckligt med snack om barnvagnar etc. Men det var inte långt ifrån att även den TS hade lämnat forumet efter några få inlägg! I två andra fall vet vi väl inte utgången på för tillfället, men som det verkar så har @Anna78 tyvärr lämnat oss på klocksnack, det tycker jag känns jävligt tråkigt, det hade ju inte varit svårt att ge Anna några ledtrådar om man nu visste något om klockan hon sökte efter, även @Johannes Kube fick vatten på sin kvarn, visserligen så hade han inte läst på angående reglarna, angående för att lägga en annons under köpes, men jag tycker väl ändå att man är värd respekt i vilket fall som helst. Skulle väl inte gå så långt att det är nätmobbning, men det är fan inte långt ifrån ibland.

Om vi nu skall växa till att bli störst, och nu menar jag väl inte bara i Sverige eller i norden, då måste vi respektera och vara schyssta mot varandra oavsett vilka klockor vi gillar. Gillar man parfym klockor, OK fine, låt folk gilla det tills dom kommer på att det finns andra och kanske bättre märken, men låt personen bestämma när det är dags och vandra vidare istället för att spy galla på dom. Bara för att folk har en onormal fråga i våran värd eller frågor där dom undrar över om klockan dom har fått/ärva är äkta eller kopia så ropas det TROLL! Börjar bli trött på det, visst kan det vara så att folk trollar, men alla behöver ju inte göra det! Och vi kan väl inte heller döma folk eller vara hundra på att människor skall känna igen en kopia oavsett hur dålig eller skicklig kopian är gjord, vi som har detta som intresse eller hobby kan se att klockan är falsk, men folk som inte har detta som sitt stora intresse kanske inte har en aning om det. Gillar man inte tråden eller trådens rubrik så ge fan och läs vidare då, det är så jag gör och säkert många med mig, istället för att spy galla eller skrika TROLL!

Sen att jargongen kan vara rå men hjärtlig i vissa fall mellan medlemmar i mellan åt kommer man inte ifrån, men när nu detta händer så är det ju oftast mellan forummedlemmar som känner varandra sedan tidigare eller har hållit till på Klocksnack ett bra tag! Detta kan ju vara både roligt och underhållande många gånger kanske!

Tycker att vi skall hitta tillbaka där alla som har hittat hit till detta eminenta forum skall känna sig välkomna. Att dom som gör det känner att dom hittat hem och vill stanna kvar och fortsätta hänga kvar här på KS, även efter några inlägg!

Tre färska trådar där vi gått för långt tycker jag!

https://klocksnack.se/threads/breitling-äkta-eller-oäkta.44951/

https://klocksnack.se/threads/hjälp-att-hitta-rätt-klocka.45107/

https://klocksnack.se/threads/ursäkta-en-kanske-korkad-fråga.45184/

Ha en fortsatt trevlig kväll klocksnackare!
 
Senast ändrad:

maximuspro

Panerai
2-Faktor
Bra skrivet! Fast jag inte varit medlem länge så har jag haft fundering på att skriva något som ovan. Är med i ett par forum, ett tillåts inte ens svärdord, kanske överdrivet men väldigt trevligt att läsa.
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Just detta som fick mig att tveka flertalet gånger att bli medlem och har varit nära att säga adjö även några gånger efter det!

Är lätt att tro att det bara är högstadieelever som hänger på forumet efter att se vad vissa kläcker ur sig.
 

Greven

Audemars
Du har helt klart en poäng angående tonen @Af Sjodahl . Gäller allmänt tonen på forumet där frågor där man inte har kunskap eller insikt skall få respektfulla svar, inget hån. Sedan finns det alltid möjlighet till lite schyssta gliringar så länge man har glimten i ögat tycker jag. ;)

Sedan tycker jag även vi kan kräva att TS skall ha en bra ton och ge information. En del trådstarter blir fel direkt från början, där man som helt ny på forumet slänger ut en fråga i stil med "hur mycket är denna värd?" eller "skänk mig en klocka, jag är ny på forumet". En viss ödmjukhet och ton gäller även TS för att också få respektfulla svar tillbaka. Tycker jag.
 

Camo00

Patek
Spot on, @Af Sjodahl!
Det här är sannolikt en effekt av att forumet växt snabbt och taket är väldigt högt. Självmodereringen hänger inte med riktigt, och KS-andan som var så speciell är nu mest ersatt med trötta påhopp och näthat light... Trist, men går kanske att vända! :)
Edit: Spot on, @Greven angående nivån på trådstarter också...
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Väl talat, jag håller fullständigt med! Är medlem i många forum av alla de slag men har sällan sett så många personpåhopp och inlägg med tråkig attityd som här tyvärr. Älskar det här forumet så det är tråkigt att inte alla kan anstränga sig och visa lite respekt till andra istället för att kasta ur sig spydigheter till höger och vänster.
Vi är alla ändå här för att vi har ett gemensamt intresse, kärleken till horologi, och det borde vara det enda som betyder något i slutändan.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Visst har du en poäng @Af Sjodahl. Det är alltför lätt att uttrycka sig nedlåtande och t o m kränkande när man inte ses f2f, ett tillstånd som säkert återfinns på flera fora. Tycker det är sympatiskt att du tar upp frågan. Tycker inte KS ska vara en ventil för dåligt humör, på senadte tiden är Fredagstråden en av få trådar med lite positiv schwung i. Lev väl Sjodahl :)
 

chimaira

Cartier
Toppenbra skrivet! Jag är relativt ny på forumet och har också reagerat på "drygheten" i vissa trådar. Ett sånt här forum ska ha högt i tak och man måste få ställa halvdumma frågor utan att överväga att lämna och aldrig mer komma tillbaka p.g.a. svaren man får. Alla kan inte vara experter på allt. Kram!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Bra där @Af Sjodahl ! Behövs en sån här påminnelse emellanåt.

Rå jargon fungerar inte i ett forum.
Folk vet inte vad som accepteras och vad som inte accepteras. rå jargong ska man hålla internt via privata meddelande.
Du har helt klart en poäng! Inget jag direkt tänkt på så mycket tidigare, men det blir ändring på det från min sida. Råare jargong kan köras på Beachen eller via PM.
 

Adam019

Omega
Bra skrivet! Har själv tappat lite intresse för det här forumet då jag tycker jargongen tyvärr allt för många gånger närmat sig nätmobbning. Hoppas detta inlägg skapar ringar på vattnet och vi alla kan se fram emot en trevligare forummiljö.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Bra rutet! Många förefaller ha oerhört lätt för att hänge sig åt diverse påhopp. I vissa fall kan det i viss mån tyckas motiverat, men avstå då hellre att hoppa på någon som möjligen förtjänar det än att riskera att någon som inte förtjänar det får diverse skit kastat på sig.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Spot on, @Af Sjodahl!
Det här är sannolikt en effekt av att forumet växt snabbt och taket är väldigt högt. Självmodereringen hänger inte med riktigt, och KS-andan som var så speciell är nu mest ersatt med trötta påhopp och näthat light... Trist, men går kanske att vända! :)
Edit: Spot on, @Greven angående nivån på trådstarter också...

Instämmer. Forumet har blivit lite mainstream känns det som, och KS-andan har blivit lite urvattnad.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Tycker många trådar spårar ur där folk överdriver. Men ärligt är det ofta nyreggade TSare som har en dålig approach, attityd och är extremt kortfattade och ger knappt ut info och sen när de får ett kortfattat men tydligt svar så tycker de att det inte duger ish.
Då går det fort att få dåligt bemötande från vissa befintliga medlemmar vilket jag inte tycker ens är konstigt
Visar TS respekt och ödmjukhet så får TS det tillbaka, oftast.
 
Topp