Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tycker ni att man kan klara sig på 2 klockor?

Diskussion i 'Diskussion' startad av 80talisten, 19 april 2014.

1. 80talisten
    Trådstartare

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Jag har väl mest "premiumur" i åtanke. De flesta här har nog minst 3 klockor och mera... Men om man säger - med ett dykarur och en mera dressig som ändå är sportig nog att kunna köra till jeans och t-shirt så borde ju dessa två ändå täcka upp det mesta av ens vardag, och ofta är det ju oftast någon enstaka klocka man kör med kontinuerligt när man har flera st. Vad tycker ni angående det här med mängden av ens klockor?

2. JayJay

JayJay Biskop

Vissa är ju OWG i hela livet och är nöjda med det. För egen del tycker jag det är för få med två.

80talisten gillar detta.
  3. MJ24

MJ24 Friends of KS

Ja, det tycker jag!
    Hellre en eller två klockor man verkligen vill ha,och som används, än ett flertal som ligger still i skåpet.

Bodén, plexan, laketwig och 1 annan gillar detta.
  4. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Tänker mig ca tre klockor. En explorer I att ha som grundklocka. En typ skx007 att ha som beater på helger etc. Slutligen någon form av extremare klocka att ha när man är kung, men exp inte passar. Typ min artego 500m. Ev kompletterar man med en ful-beater typ g-shock.

Vad tror ni om det? Saknar en exp I i min salming, det andra kan man lättare lösa.

80talisten gillar detta.
  5. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Det var lätt! Svaret är NEJ! Ombyte förnöjer, sen måste det naturligtvis inte vara några dyra märken så klart. Men själv föredrar jag att ha flertalet Rolex.

Camo00, eriksson850, Burgundy och 10 andra gillar detta.
  6. carlanton

carlanton Biskop

Man har ändå bara en handled!

Mekmek och 80talisten gillar detta.
  7. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Intelligenta svar..:) jag tycker nog också två stycken klockor kan vara smalt. Men däremot kan jag nog utrycka mig som så att 2 st "premiumur" kan räcka för min del (och det är nog just nu vad ens ekonomi klarar av) - detta med en billigare som ett komplement.

8. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Desto fler, desto roligare!

cultshit, Uffe och 80talisten gillar detta.
  9. Konfettiregn

Konfettiregn Torpare

Från:
    Norrköping
    Så länge man bär sin beater på protesen då.

Boris Balkan, emilarne och davhei gillar detta.
  10. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    De ville i guld till speciella tillfällen, PO i stål till alla andra tillfällen, inkl arbete.

11. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Beror väl på. Måste man klara sig med en eller två så gör man ju det såklart. Har man råd med fler så vill man ha fler. Svårare än så är det väl inte.

Molle, masterkiller, Sirba och 4 andra gillar detta.
  12. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Vafan, inte en bild än så länge. Skäms!

Fyra på arm.jpg

Jag har (för tillfället) fyra som ni kan se. Roterar en per vecka, dvs en på armen en vecka och två i windern. Byte varje fredag. Breitlingen är min väckar- och reseklocka. Upplägget fungerar perfekt, om det nu inte vore så att jag saknar och letar efter en lämplig dykare. Då vetefan hur jag ska få ihop det ... :banghead:

13. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Man kan klara sig med en klocka, och den behöver egentligen inte ens vara ett "premiumur". Väldigt tråkigt i längden dock, men köp en vintage DJ 36mm med slät ring, så är du kittad for life :( Två räcker absolut för att täcka det mesta, men det är väl alltid kul med flera, eller? Vad definierar du som ett premiumur förresten?!

masterkiller och 80talisten gillar detta.
  14. sveol

sveol Borgare

Från:
    Solna
    Minst 3, resten är bara hobby ;-) diver, dress och beater. That's it. Sen att jag har fler, well det är hobby;-)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

isbjörn, fredtiger, RobertD och 1 annan gillar detta.
  15. M74

M74 Bonde

Lätt, NEJ, frågor på det:smug:

80talisten gillar detta.
  16. Skolläraren

Skolläraren Friends of KS

Stål, tvåton och helguld. Three is the magic number.

Mekmek, Adl_Sthlm, rillesnille och 3 andra gillar detta.
  17. morrism

morrism Friends of KS

Beror på vilka det är, en DD och en sub är väl inga problem att klara sig med

Boris Balkan och 80talisten gillar detta.
  18. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Tror jag hade klarat mig bra med min GMT och en Day Date. :)

paradis, Mekmek och 80talisten gillar detta.
  19. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Visst kan mängd vara kul, men samtidigt tycker jag att det är bättre att ha sånt som används. Har erfarenhet av samlande, det mesta ligger bara på hyllan...

Jag känner att jag skulle "klara" mig med en DJ, en Cartier Tank och en safir-GMT.

image.jpg image.jpg image.jpg

Mekmek, Tobbe-i-Etuna och 80talisten gillar detta.
  20. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Nej, jag klarar inte att hålla mig under 10.

Aquaracer2, WilhelmV, Icaras och 2 andra gillar detta.
  21. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Tja du bra fråga..:) - men det ska väl iaf tillhöra något premiumbrand, ha noglunda påkostat verk, m.m. Sen anser väl andra att det är inköpspriset/värdehållningen som avgör mest.

22. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Skulle säga 3... dressare, daily och beater.

Typ JLC 1272510, Rolex 16570, sen en stryktålig kvartsare med bra funktioner.

Mekmek och 80talisten gillar detta.
  23. Sond

Sond Friends of KS

Omöjligt att svara på. Vissa klarar sig med mobilen. Andra har flera hundra... Allt beror på intresse, läggning och ekonomi. Om man nu kan bocka av intresse så återstår läggning och ekonomi. Där måste ekonomi gå först. Man kan/ska inte köpa mer än vad ekonomin/förhållandet/samvetet klarar. När det är klart kan man funder på hur många man behöver. Jag har haft lite olika åsikter genom åren på hur en liten samling ska se ut. Typ dykare, kronograf, dress och beater. Idag tror jag att jag skulle kunna skicka ut kronografen och sikta på dykare, dress, halvdress/sport(typ DJ/Exp 1) och beater. Så hur jag än vrider och vänder på det slutar det på 4 om man har råd och intresse.

Skulle jag ned på två skulle det ju också gå med en Exp 1/Sub och dress. Fast en riktig beater borde man ju ha... Ja och så var man på tre...

Edit: Jag kom på att detta var bara ett tankeexempel på en liten samling. Man kan ju ha typ 15 vettig klockor och ytterligare 35 ovettiga klockor också. Så såg min senaste genomräkning ut..:angel:

chris.f, JayJay, Carolin och 1 annan gillar detta.
  24. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Man kan...

temporärt:D

80talisten gillar detta.
  25. 4cie

4cie Biskop

Skulle aldrig klara mig på 2st. Finns för mycket på "vill ha"-listan :p

80talisten gillar detta.
  26. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Nix, svårt under fyra klockor för mig..
    Även om jag skulle köpa någon av mina graaler skulle jag ha svårt att "klara" mig på två:)

80talisten gillar detta.
  27. TiE

TiE Friends of KS

Fel, jag har två!!!!!!!!

Fabian, Mekmek, vonhall och 5 andra gillar detta.
  28. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    ....och kameler :eek:

Affe gillar detta.
  29. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Beror på vem du är? Går du alltid klädd i jeans & T-shirt/skjorta kan du ha en klocka typ sub/exp. Dressur om du ofta går dressat och om du inte anser att de nämnda funkar.

Har en del olika klockor, från 500kr klassen och uppåt och använder alla. Som Af Sjodahl sa så behöver inte det vara dyra klockor. Satsa på en eller två som du verkligen vill ha som du kan lägga lite dollars på, resten, ja köp det du gillar:)

Personligen har jag begränsad smak och gillar submariner, och som tur är finns ju en uppsjö av helt olika submariners:)

80talisten gillar detta.
  30. TiE

TiE Friends of KS

Först hade man en i taget som ersattes när de gick sönder. Sedan räckte det med mobilen.
    Så upptäckte man kvalitetsklockorna och gjorde första inköpet, sedan nästa och nästa och nästa.......

Nej två räcker INTE!!!

80talisten gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield